ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد آمریکا از نقض آزادی‌های مذهبی در عربستان، بحرین، ترکیه و ایران

بر اساس گزارش سالانه وزیر خارجه آمریکا کمتر کشوری در خاورمیانه می‌توان یافت که به آزادی مذهبی احترام بگذارد. عربستان سعودی و بحرین مورد انتقاد ویژه قرار گرفتند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا عربستان سعودی و بحرین را متهم کرد که به آزادی مذهب و عقیده احترام نمی‌گذارند. او به وقایع سال ۲۰۱۶ در خاورمیانه اشاره کرد که داعش در پی نسل‌کشی و سلب آزادی مذهبی از دگرباوران در عراق و سوریه برآمده بود و با این حال عربستان سعودی و بحرین دست روی دست گذاشتند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا

دولت آمریکا بر اساس مصوبه سال ۱۹۹۸ موظف است هر سال گزارشی درباره وضع آزادی مذهب و عقیده ارائه دهد. گزارشی که شامگاه گذشته وزیر خارجه آمریکا به دست داد، وضع آزادی مذهب و عقیده در سال ۲۰۱۶ را شامل می‌شد. این گزارش نخستین گزارش از این دست در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود.

رکس تیلرسون از عربستان سعودی خواست به آزادی مذهب و عقیده بیشتر احترام بگذارد. او از مجازات خداناباوران و آن‌ها که از اسلام برگشته‌اند، کفر و زندقه و همچنین تبعیضی که نسبت به شیعیان عربستان سعودی اعمال می‌شود، به عنوان مصداق‌های سلب آزادی مذهب و عقیده در عربستان سعودی اشاره کرد.

در گزارشی که تیلرسون ارائه داد گفته شده که عربستان سعودی به بهانه مبارزه با تروریسم، حقوق شهروندی شیعیان در این کشور را سلب می‌کند.

تیلرسون به بحرین هم اشاره کرد و از دولت این کشور خواست که از تبعیض علیه شیعیان بحرینی دست بردارد.

عربستان سعودی و بحرین از مهم‌ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه‌اند. وزیر خارجه بحرین سخنان تیلرسون را «نسنجیده» خوانده و گفته است که وزیر خارجه آمریکا واقعیت‌های کشورش را درک نکرده. وزارت خارجه بحرین هم بلافاصله بیانیه‌ای صادر کرده و گفته است که این کشور برآمده از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مذهبی‌ است.

وزیر خارجه آمریکا به وضع دگراندیشان در ترکیه هم اشاره کرده و گفته است مقامات ترکیه همچنان آزادی اقلیت‌های مذهبی رانقض می‌کنند.

پاکستان و البته ایران هم بی‌نصیب نمانده‌اند. به گفته وزیر خارجه آمریکا در پاکستان که یکی دیگر از متحدان آمریکا به شمار می‌آید، مسلمانان فرقه احمدیه سرکوب می‌شوند. دولت پاکستان این فرقه را به عنوان یک فرقه ارتدادی می‌شناسد. ۷ الی ۱۰ میلیون نفر از پیروان این فرقه در پاکستان، بنگلادش، هندوستان، در کشورهای اروپایی و آمریکا و در تانزانیا زندگی می‌کنند.

رکس تیلرسون به سرکوب بهائیان در ایران و به تبعیض‌ها نسبت به جامعه مسیحی و اهل تسنن در ایران نیز اشاره کرد.

در گزارش تیلرسون گفته شده: حکومت ایران به آزار، بازجویی و بازداشت بهائیان، مسیحیان، مسلمانان سنی و سایر اقلیت های مذهبی ادامه می‌دهد و فعالیت قانونی محافل مسیحی را با هدف جلوگیری از گراييدن افراد به این دین به شدت کنترل و یا ممنوع کرده است.

در این گزارش به تخریب نمازخانه‌ها و مساجد اهل سنت نیز اشاره شده است. مضامین ضد یهود و انکار هولوکاست، ممانعت از استخدام بهاپیان در ادارات دولتی و محدود کردن فعالیت‌های اقتصادی آنان از دیگر مصداق‌های نقض آزادی مذهبی در ایران است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به گزارش تیلرسون از نقض آزادی مذهب و عقیده در ایران گفته است: جمهوری اسلامی ایران این گزارش را غیر واقع بینانه، بی پایه و اساس و مغرضانه می‌داند که تنها با هدف بهره‌برداری‌های خاص سیاسی تهیه شده. قاسمی دولت آمریکا را متهم کرده که قصد بهره‌برداری سیاسی از «تنوع مذهبی» در کشورهای خاورمیانه را دارد. سخنگوی وزارت خارجه ایران به نقض حقوق بهائیان اشاره‌ای نکرده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که گروه دولت اسلامی (داعش) در کشورهای عراق و سوریه دست به نسل‌کشی ایزدی‌ها، شیعیان و مسیحیان زده است.

چین و سودان هم بر اساس گزارش وزیر خارجه آمریکا به آزادی مذهب و عقیده احترام نمی‌گذارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.