ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان به اردن می‌رود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به‌دعوت ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور به اردن سفر خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به‌دعوت ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور به اردن سفر خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفته است این سفرِ یک روزه، دوشنبه ۲۱ اوت / ۳۰ مرداد انجام خواهد شد.

روابط دو جانبه، مسائل تجاری و منطقه‌ای، از جمله وضعیت سوریه و عراق، در مرکز مذاکرات رهبران دو کشور قرار دارد.

شبکه تلویزیونی تی‌آرتی ترکیه نیز گفته است در این دیدار همچنین مسائلی چون همه‌پرسی استقلال کردستان در عراق، بحران خلیج فارس بین قطر و چهار کشور عربی و اختلافات اسرائیل و فلسطین مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند گرفت.

در مورد همه‌پرسی استقلال کردستان ترکیه بارها مخالفت خود را با آن اعلام کرده اما در رابطه با موضع اردن هفته گذشته هیمن هورامی، مسئول امور سیاسی و روابط عمومی دفتر ریاست اقلیم کردستان، پس از دیدار با هیثم صالح ابو فواز، سرکنسول اردن در اربیل، از موضع‌گیری مثبت این کشور در مورد همه‌پرسی استقلال کردستان سخن گفت.

تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق ۲۵ سپتامبر سال جاری است اما اقلیم کردستان اعلام آمادگی کرده که برگزاری همه‌پرسی را «به مدت کوتاهی» به تعویق بیندازد مشروط بر آن‌که بغداد زیر نظر جامعه جهانی، تاریخ دیگری برای برگزاری همه‌پرسی استقلال پیشنهاد دهد.

در بحران خلیج فارس نیز اردن هم‌گام با چهار کشور عربی سطح روابط خود را با قطر کاهش داد و ترکیه به‌رغم تأکید بر حل اختلافات از طریق گفت‌وگو، بیشتر از قطر پشتیبانی کرده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر ۵ ژوئن / ۱۵ خرداد اعلام کردند که برای حفظ منافع ملی خود، مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم، و به دلیل دخالت قطر در مسائل داخلی کشورشان رابطه سیاسی خود با این کشور ‌را قطع می‌کنند. آن‌ها راه‌های زمینی و حریم هوایی خود را بر روی قطر مسدود کرده و سپس فهرستی از ۱۳ درخواست از این کشور را ارائه دادند؛ از جمله کاهش روابط قطر با ایران، انحلال پایگاه نظامی ترکیه در قطر و تعطیلی شبکه الجزیره. این درخواست‌ها بعد کاهش یافت.

اردن و ترکیه در جریان بحران مسجد‌الاقصی از فلسطینی‌ها حمایت کردند. ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در همین رابطه روز دوشنبه ۷ اوت / ۱۶ مرداد پس از پنج سال با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله دیدار کرد.

در جریان رویدادهای مسجدالاقصی پس از کشته شدن دو پلیس اسرائیلی و سپس نصب رد‌یاب‌های فلزی و دوربین‌های مداربسته در ورودی‌های این مسجد درگیری‌های خشونت‌باری رخ داد و چندین نفر کشته شدند.

اردوغان و ملک عبدالله دوم ماه گذشته در ارتباط با مسئله مسجد‌الاقصی تماس تلفنی داشتند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.