ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بارزانی: «دستور ایران را نمی‌پذیریم»

مسعود بارزانی تعویق همه‌پرسی را غیرقابل تصور می‌داند و می‌گوید: استقلال کردستان به نفع ترکیه خواهد بود و به ایران حق ندارد در امور داخلی اقلیم کردستان مداخله کند.

رئیس حکومت اقلیم کردستان می‌گوید که همه‌پرسی استقلال تنها به کردستان عراق مربوط است، دستورات تهران و آنکارا را اجرا نمی‌کند و همه‌پرسی استقلال به تعویق نخواهد افتاد.

مسعود بارزانی رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق گفت که تعویق همه‌پرسی استقلال کردستان را نپذیرفته است اما با بغداد برای رسیدن به راه حل برای آینده بهتر گفت و گو خواهد کرد.

چند روز قبل منابع خبری گزارش کردند که هئیت بلندپایه‌ای از اقلیم کردستان پس از گفت‌وگو در بغداد «تعویق همه‌پرسی» را برای دوره کوتاهی پذیرفته‌اند.

رئیس اقلیم کردستان اما به روزنامه «عکاظ» عربستان سعودی گفت که تاخیر در همه‌پرسی غیرقابل تصور است و اقلیم تنها وعده کرده که با بغداد در خصوص پیدا کردن راه‌حلی که به آینده بهتر هر دو طرف کمک کند، گفت‌وگو کند.

او گفت که اربیل پیش از این بارها کوشیده تا در گفت‌وگو با بغداد اختلاف‌ها را حل کند اما «پاسخی نگرفته و راه حلی به غیر از استقلال ندارد».

همه‌پرسی استقلال کردستان قرار است که ۲۵ سپتامبر امسال برگزار شود. پیش از این حکومت مرکزی عراق، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به صورت مستقیم با برگزاری همه‌پرسی مخالفت کرده و گفته‌اند که از آن جلوگیری خواهند کرد.

بارزانی اما گفت که در حال حاضر فشارهای زیادی برای به تاخیر انداختن همه‌پرسی تا یک یا دو سال آینده در جریان است.

او در پاسخ به پرسشی در باره عدم تشکیل پارلمان اقلیم کردستان، حزب «گوران» – تغییر- را به تلاش برای کودتا متهم کرد.

بارزانی جنگ با داعش و شرایط جنگی را دلیل توقف فعالیت پارلمان تعویق برگزاری انتخابات در اقلیم کردستان،عنوان کرد و گفت که حزب گوران به دنبال دور زدن قانون در شرایط جنگی بود.

او گفت که با دفع خطر فعالیت پارلمان آغاز و انتخابات رئیس اقلیم انجام  می‌شود. به گفته بارزانی هیچ یک از بستگان او نامزد ریاست اقلیم نخواهند شد.

حزب «گوران» قبل‌تر مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی استقلال اعلام کرده است.

اجازه مداخله به تهران نمی‌دهیم

بارزانی در پاسخ به پرسشی در باره میزان دخالت ایران در امور داخلی اربیل گفت که «اقلیم کردستان دستورات تهران را نمی‌پذیرد».

مقام‌های نظامی ایران پیش از این به صورت آشکار تهدید کرده‌اند که در صورت برگزاری همه‌پرسی استقلال آینده سختی در انتظار حکومت کردستان خواهد بود.

در همین رابطه حسین باقریان رئیس ستاد مشترک فرماندهی نیروهای مسلح ایران نیز به ترکیه سفر کرد. محور گفت‌وگوی او با مقام‌های ترکیه استقلال کردستان اعلام شده است.

بارزانی گفت که کردستان می‌خواهد روابطش با ایران بر اساس حسن همجواری و منافع مشترک باشد، اما اجازه نخواهد داد که تهران «در امور کردستان دخالت کند و کردستان تحت قیمومیت ایران باشد».

او در باره نفوذ و دخالت ایران در سلیمانیه گفت که درست است که سلیمانیه به دلیل جغرافیایی پیوند بیشتری از اربیل با ایران دارد، اما سیاست کلی اقلیم «دستور و مداخله  ایران را نمی‌پذیرد».

رئیس اقلیم کردستان در پاسخ به این پرسش که آیا حکومت مرکزی عراق به اشغال ایران درآمده است، گفت: «نمی‌گوید که ایران عراق را اشغال کرده است اما  ایران بیشترین نفوذ را در عراق دارد».

او در پاسخ به این پرسش که آیا نگران نیست ایران همانند آنچه را که در بغداد، لبنان، سوریه و یمن انجام داده، در اقلیم کردستان هم انجام دهد، گفت: «تصمیم ما روشن است، عدم درگیری و مداخله با ایران، ما اجازه نمی‌دهیم مداخله ایران به اقلیم کردستان برسد. دخالت ایران در منطقه کاملا غیرقابل قبول است و حتی اگر این مداخله در پایتخت کشورهای عربی همچنان ادامه یابد، ما اجازه  مداخله در اقلیم را نخواهیم داد».

بارزانی همچنین در باره حضور نیروهای «الحشد الشعبی» تحت حمایت ایران در عراق و کردستان گفت: نمی‌توان این گروه را به صورت یکسان مورد قضاوت قرار داد.

به گفته او «بخشی از «الحشد الشعبی» در کنار پیشمرگ‌ها و ارتش عراق و در چارچوب قوانین داخلی با داعش جنگیده‌اند اما بخش دیگری از نیروهای مردمی «حشد» مرتکب تخلف و جرائمی همانند «داعش» شده‌اند».

رئیس اقلیم کردستان در این گفت‌وگو تائید کرد که چند بار با قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران دیدار و گفت‌وگو کرده است. او گفت که این دیدار و گفت‌وگوها «دوستانه بوده و هیچ مشکلی وجود نداشت».

پیش از این نیز برخی از منابع خبری کردی از دیدار محرمانه نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان به همراه تعدادی از مقام‌های بلندپایه حزب دموکرات کردستان با قاسم سلیمانی در تهران خبر داده بودند.

استقلال کردستان به نفع ترکیه است

بارزانی در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که آیا پیامی از کشورهای همسایه و به ویژه ترکیه در رابطه با عدم برگزاری همه‌پرسی دریافت کرده است، گفت که «بله پیام دریافت کرده‌ایم که زمان برگزاری همه‌پرسی مناسب نیست».

او با بیان اینکه ترکیه در ۲۵ سال گذشته به رابطه استراتژیک با اقلیم کردستان متقاعد شده، گفت که «استقلال کردستان نه فقط به زیان ترکیه نیست بلکه توسعه سیاسی، اقتصادی در اقلیم به نفع ترکیه است و به ایجاد ثبات در ترکیه کمک می‌کند».

رئیس اقلیم کردستان عراق در باره تاثیر احتمالی همه‌پرسی استقلال در اقلیم بر وضعیت کردها و امور داخلی ترکیه نیز گفت که این همه پرسی «هیچ ارتباطی و تاثیری به کردها در ترکیه و حتی ایران ندارد و یک موضوع مربوط به کردستان عراق است».

او اظهار امیدواری کرد: « کردها در ترکیه هم حقوق خود را دریافت کنند اما در تفاهم با دولت‌ و همچنین شرایط و راه‌حل‌های ویژه خود».

رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در خصوص حزب کاگران کردستان ترکیه نیز گفت که «با وجود اختلاف نظر، این حزب را تروریست نمی‌داند». اختلاف نظر میان این دو حزب در سال‌های گذشته به درگیری نظامی نیز انجامیده است. دولت ترکیه پیش از این از اقلیم کردستان خواسته بود که مانع فعالیت حزب کارگران کردستان در خاک اقلیم شود.

در همین زمینه

هشدار وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق به ایران: همه‌پرسی فقط مسئله کردها است

اعلام آمادگی اقلیم کردستان برای به تعویق انداختن همه‌پرسی استقلال

مخالفت باقری و اردوغان با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق – نقش‌آفرینی نوری مالکی و سپاه بدر

هشدار ترکیه نسبت به خطر جنگ داخلی در پی همه‌پرسی کردستان عراق

حزب گوران خواهان تعلیق همه‌پرسی استقلال کردستان شد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Jiro

    دموکراسی که فقط مختص آمریکا و اروپا نیست.

  • Jiro

    در ضمن شعر و رجزخوانی نیز فایده ای ندارد.

  • Jiro

    دیگر تمام ترفندها و حقه بازی های ایران به آخر خط رسیده و هذیان گویی سران جمهوری اسلامی بیهوده گویی است.

  • Jiro

    خیلی جالب است این ذهنیت دیکتاتوری که چون برگزاری همه پرسی کردستان عراق باعث استقلال ملت کرد و رسیدن آنها به حقوق ملی و انسانی شان می شود واین حق تعیین سرنوشت در دادخواهی ملت کرد در ایران نیز تاثیر دارد پس باید مخالف بود. آزادی ملتهای خاورمیانه در حال تحقق است خوش به حال آن کس که انسان دوست است نه نژادپرست.

  • mansour pirykhanghah

    مواضع مشترک ایران و ترکیه بر سر همه‌پرسی استقلال کردستان محمد باقری همچنین از توافق ایران و ترکیه بر سر مسئله همه‌پرسی استقلال کردستان عراق خبر داد و گفت: «دو طرف نظرشان بر این بود که جغرافیای سیاسی کشور عراق نباید به هیچ عنوان تغییر کند.» باقری در این‌باره گفت: «هرگونه مسئله کردستان عراق با حاکمیت مرکزی در بغداد، باید براساس قانون اساسی این کشور حل و فصل شود، چراکه هرگونه اقدام غیراز این باید باعث ناامنی در این کشور می‌شود و بدیهی است که هرگونه ناامنی در این کشور نیز محدود به مرزهای آن نخواهد شد و به کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه نیز سرایت خواهد کرد.» ترکیه و ایران بارها مخالفت مستقیم خود با همه‌پرسی استقلال کردستان عراق بیان کرده‌اند. وزارت خارجه ترکیه پیش از این در بیانیه‌ای این همه‌پرسی را موجب پیچیده‌تر کردن اوضاع منطقه دانسته بود.

  • mansour pirykhanghah

    ایران به آتش می‌کشد، خاموشی تاریخ را هوشیار پایان می‌دهد، مدهوشی تاریخ را ایران به شوق زندگی، در مرگ رویین‌تن شده مرد و زنش تلفیقی از، ابریشم و آهن شده ایران پر است از عاشقان، این گنج‌های بی‌شمار مرزیست پر گوهر ولی، با رنج‌های بی‌شمار در بند بنشانم ولی، از بند‌ها آزاد شو قلب مرا ویران کن، با خون من آباد شو ما قرن‌ها پای وطن، پیدا و پنهان مانده‌ایم ما پای فرهنگی کهن، با نام ایران مانده‌ایم ایران به آتش می‌کشد، خاموشی تاریخ را هوشیار پایان می‌دهد، مدهوشی تاریخ را ایران به شوق زندگی، در مرگ رویین‌تن شده مرد و زنش تلفیقی از، ابریشم و آهن شده ایران پر است از عاشقان، این گنج‌های بی‌شمار مرزیست پر گوهر ولی، با رنج‌های بی‌شمار سراینده : افشین یداللهی

  • Jiro

    همانطور که در اسکاتلند رفراندم برگزار شد در کردستان و ایالت کاتالونیا نیز بزودی برگزار می شود.

  • Jiro

    استقلال کردستان الگوی خوبی برای ایران، ترکیه و سوریه خواهد بود. ولی نمی دانم چرا رادیو زمانه کامنتم را منتشر نمی کند.

  • علی

    بالاخره دوستان اروپایی که طلقت نیارن، باید ب ورزش و سرگرمی ملت و کشور سازی پرداخت تا بلکه فضای ماهیگیری از آبهای گلالود بیشتر بشه. اگه اسلام نشد چه باک، قبیله سازی برقراره.

  • jiro

    استقلال کردستان عراق که بزودی اتفاق خواهد افتاد الگوی خوبی برای ایران. ترکیه و سوریه خواهد بود.