ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از دیوارکشی ترکیه در مرزهای ایران

محمد باقری دیوارکشی ترکیه در مرز با ایران را گامی در جهت مقابله با «تروریست‌ها» دانست. اردوغان از احتمال عملیات مشترک دو کشور علیه پ‌ک‌ک و «شاخه ایرانی آن» خبر داد.

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران که به‌تازگی از سفر ترکیه بازگشته می‌گوید «توافقات خوبی» با مقامات این کشور انجام شد.

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران

محمد باقری دوشنبه ۳۰ مرداد در حاشیه بازدید از ستاد فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی گفت در سفر به ترکیه با خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرده و «توافقات خوبی نیز بین دو طرف انجام شد».

او درباره دیوارکشی ترکیه در مرز ایران گفت: «ما از امتداد مرزها و اقدامات کنترلی از سوی ترکیه در مرزها استقبال کردیم چراکه این کار برای مقابله با قاچاقچیان انسان، موادمخدر، اسلحه و همچنین اقدامات تروریستی و... انجام می‌شود.»

باقری اقدامات ایران و ترکیه در این زمینه را مکمل یکدیگر خواند و افزود: «در بحث جلوگیری از عبور تروریست‌ها نیز از مرزهای مشترک، توافقات خوبی صورت گرفت.»

نخستین بار در ماه مه (اردبیهشت) سال جاری رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که دولت این کشور برنامه دارد که در مرز مشترک با ایران دیوارکشی کند. گفته شده که این دیوار به‌منظور جلوگیری از ورود نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) احداث خواهد شد. این دیوار ۷۰ کیلومتر طول خواهد داشت.

رسانه‌های ترکیه مدعی شده‌اند که ۸۰۰ تا یک‌هزار تن از نیروهای نظامی پ‌ک‌ک در شهرهای مرزی ایران و ترکیه مستقر هستند.

پیش از این نیز یکی از مقام‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی از دیوارکشی ترکیه در مرز مشترک با ایران استقبال کرده بود.

در همین حال شبکه سی‌ان‌ان ترکیه به‌نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از احتمال عملیات مشترک ترکیه و ایران علیه پ‌ک‌ک خبر داده است.

اردوغان در نشست خبری قبل از سفرش به اردن گفته است: «این مسئله در دیدارهایم مورد گفت‌وگو قرار گرفت. در آینده‌ای نزدیک اقداماتی برای دفع تهدیدات پ‌ک‌ک و شاخه ایرانی آن در کوهستان‌های قندیل و سنجار انجام خواهیم داد.»

مواضع مشترک ایران و ترکیه بر سر همه‌پرسی استقلال کردستان

محمد باقری همچنین از توافق ایران و ترکیه بر سر مسئله همه‌پرسی استقلال کردستان عراق خبر داد و گفت: «دو طرف نظرشان بر این بود که جغرافیای سیاسی کشور عراق نباید به هیچ عنوان تغییر کند.»

باقری در این‌باره گفت: «هرگونه مسئله کردستان عراق با حاکمیت مرکزی در بغداد، باید براساس قانون اساسی این کشور حل و فصل شود، چراکه هرگونه اقدام غیراز این باید باعث ناامنی در این کشور می‌شود و بدیهی است که هرگونه ناامنی در این کشور نیز محدود به مرزهای آن نخواهد شد و به کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه نیز سرایت خواهد کرد.»

ترکیه و ایران بارها مخالفت مستقیم خود با همه‌پرسی استقلال کردستان عراق بیان کرده‌اند. وزارت خارجه ترکیه پیش از این در بیانیه‌ای این همه‌پرسی را موجب پیچیده‌تر کردن اوضاع منطقه دانسته بود.

در ماه مارس سال جاری احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را ۲۵ سپتامبر اعلام کردند. علاوه بر ترکیه و ایران، آمریکا هم از مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان خواسته است همه‌پرسی استقلال را به تعویق بیندازد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سفر به ترکیه با نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ملی ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود و در آن دیدارها نیز دو طرف به تأکید مخالفت خود با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را اعلام کرده بودند. وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق، جمعه، ۱۸ اوت / ۲۷ مرداد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «برگزاری همه‌پرسی حق طبیعی و عادلانه مردم کردستان است و هیچ کس به جز مردم کردستان حق صحبت‌کردن درباره آن را ندارد.» مسعود بارزانی هم اعلام کرده که همه‌پرسی استقلال تنها به کردستان عراق مربوط است و تابع دستورات تهران و آنکارا نیست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.