ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اداره کار درباره  قوانین «خودسرانه» به کارفرمای چسب هل تذکر داد

بازرسان اداره کار تخلفات کارفرما را عمدتا نصب بنرهایی در ارتباط با الزامی بودن حضور کارگران در مراسم نماز جماعت روزانه و تعیین جرائم نقدی برای غایبان احتمالی تشخیص داد‌ه‌اند.

به گفته احد حسینی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی بازرسان اداره کار پس از بازرسی از کارخانه چسب هل وجود قوانین و مقررات «خودسرانه» در این کارخانه را تایید کرده‌اند و در این خصوص به کارفرما «تذکرات لازم» را داده‌اند. وضعیت کارگران کارخانه چسب هل پس از آن رسانه‌ای شد که عکس‌هایی از بنرهای نصب شده در این کارخانه مبنی بر اجباری بودن نماز و جریمه متمردان در فضای مجازی انتشار یافت.

بروشورهای تبلیغاتی خلیل نظری صاحب کارخانه چسب هِل

حسینی تخلفات کارفرما را چنین بیان کرد: «عمده این تخلفات در خصوص انتشار تصاویر مربوط به نصب بنرهایی در ارتباط با الزامی بودن حضور کارگران چسب‌هل در مراسم نماز جماعت روزانه و تعیین جرائم نقدی برای غایبان احتمالی بود».

خبرگزاری کار ایران(ایلنا) به نقل از حسینی نوشته که برخوردهای انضباطی در این کارخانه با کارگران از جمله بابت ریختن زباله و ته‌سیگار، و مازاد مایعات آب‌سردکن هم مغایر قانون تشخیص داده شده و از کارفرما خواسته شده آنرا تغییر دهد.

به گزارش بازرسان اداره کار در این کارخانه ۲۴۰ کارگر مرد و ۹۳ زن در یک نوبت کاری ۸ و نیم صبح تا ۱۷ مشغول به تولید انواع چسب هستند.

سه روز پیش به هنگام بازدید یک مقام دولتی از کارخانه چسب هل عکسی از صفوف نماز جماعت در این کارخانه در فضای مجازی منتشر شد. طبق بنر نصب شده در محل، خواندن نماز برای مردان اجباری و بی‌توجهی به آن ۱۲۰ هزار تومان جریمه در پی خواهد داشت.

عکس‌های منتشر شده دیگر از این کارخانه از جمله مربوط به مراسم جشن تولد خلیل نظری در میان کارگران و مقررات حاکم بر روابط کار در فضای مجازی واکنش زیادی درپی داشت.

 مقام‌های مسئول استان نیز به این موضوع واکنش نشان دادند. فرماندار تبریز از کارخانه بازدید کرد، ستاد اقامه نماز کشور به آن تذکر داد، و شوراهای اسلامی کار آذربایجان شرقی خواستار رسیدگی به وضع کارگران شدند و بازرسان اداره کار به کارخانه اعزام شدند.

خلیل نظری صاحب کارخانه در یک فیلم ویدئویی و سپس مصاحبه با یک کانال تلویزیونی به انتقادها بر سر مقررات و شرایط کاری در این کارخانه پاسخ داد و بخشی از اطلاعات منتشر شده در باره کارخانه را ساختگی خواند. او گفت کارخانه را برای کمک به محرومان و بنا بر اعتقادات مذهبی خود براه انداخته است.

کارخانه چسب هل مردان متاهل و زنان مجرد را استخدام می‌کند. کتاب ۶۹ صفحه‌ای «مجموعه قوانین صنایع شیمیایی چسب هِل» نوشته خلیل نظری صاحب کارخانه در پاییز سال ۹۵ منتشر شده و حاوی ضوابط عجیب و شگفت‌انگیزی است.

در کتاب رفتار و کردار مجاز برای کارگران در محیط کار با جزییات تعیین و تخطی از آن مستوجب مواخذهُ، جریمه نقدی، تنبیه و اخراج دانسته شده است. حتی باستفاده از برخی کلمات برای کارگران ممنوع شده است.

ماده ۸۰ - بعد از اتمام وقت صبحانه و نهار تا ۲ ساعت خوردن ممنوع میباشد. پس طبق قانون با رعایت ایمنی، سرعت عمل و بهداشت میتوانید یک تکه خوراکی مجاز بخورید توجه شود که این عمل نیاید بیشتر از یک دقیقه طول بکشد و در صورت ریختن خرده نان و خوراکی روی میز و زمین شامل عکس العمل خواهید شد.

 در کتاب ادعا شده که کارخانه به کارگران خود دو برابر مزد معمول را می‌پردازد تا آن‌ّها در صورت جریمه نقدی قادر به پرداخت باشند.

ماده ۵۸ -  حقوق پرداختی کارخانه به پرسنل، در مقایسه با سایر کارخانه‌ّهای مشابه تقریباً ۲ برابر است، لذا پرداخت حقوق به نرخ واقعی بازار برای این است که هر زمان کسی مرتکب خطایی شد، کارفرما به راحتی او را جریمه کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nader

    سی و هشت سال است یک گروه اقلیت متظاهر به مذهب ٬ با تحقیر و سرکوب مردم ایران مشغول چپاول سرمایه این مملکت شده اند!