ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحاد میهنی کردستان عراق: احتمال تعویق همه‌پرسی استقلال وجود دارد

حزب جلال طالبانی می‌گوید بغداد ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار بپردازد، راهی هم برای مناطق مورد مناقشه بیابد تا تعویق همه‌پرسی استقلال در میان احزاب کرد در اقلیم به بحث گذاشته شود.

رئیس دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق می‌گوید چنانچه بغداد از نظر اقتصادی و سیاسی به اقلیم کردستان نظر مساعدی داشته باشد، احتمال به تعویق انداختن همه‌پرسی کردستان عراق وجود دارد. پیش از این مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و رهبر حزب دموکرات کردستان عراق احتمال به تعویق انداختن همه‌‌پرسی استقلال را کاملاً نفی کرده بود. دو حزب اتحاد میهنی و دموکرات با هم رقابت دارند.

نمایی از یکی از محله‌های شهر کرکوک در اقلیم کردستان عراق

ملابختیار، رئیس دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق (به رهبری جلال طالبانی) در گفت‌وگویی که خبرگزاری رویترز در سلیمانیه با او انجام داده، گفته است اگر بغداد حاضر باشد از نظر اقتصادی به اقلیم کردستان کمک کند و بدهی اقلیم را بپردازد و از نظر سیاسی هم بغداد متعهد شود که معضل مناطق مورد مناقشه‌ای مانند کرکوک را حل کند، این احتمال وجود دارد که اقلیم کردستان همه‌پرسی استقلال را به تعویق بیندازد.

پیش از این یک منبع آگاه نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق که نام او افشا نشده به خبرگزاری روداو گفته بود این امکان فراهم شده که همه‌پرسی استقلال کردستان تا برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۱۷ به تعویق بیفتد، مشروط بر آنکه بغداد برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان را تضمین کند. به گفته این منبع آگاه این ضمانت می‌بایست کتبی باشد و سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا هم آن را تأیید کنند. اما مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در گفت وگو با روزنامه «عکاظ» عربستان سعودی با قطعیت اعلام کرده که تأخیر در همه‌پرسی غیرقابل تصور است و اقلیم تنها وعده داده که با بغداد درباره یافتن راه‌حلی برای دستیابی به آینده‌ای بهتر گفت‌وگو کند.

ملابختبار، رئیس دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق

به گفته بارزانی، اربیل پیش از این بارها کوشیده تا در گفت‌وگو با بغداد اختلاف‌ها را حل کند اما «پاسخی نگرفته و راهی به غیر از استقلال ندارد.»

با این‌حال رئیس دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان به خبرگزاری رویترز گفته است اگر بغداد ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار به اقلیم کردستان بپردازد، و مسأله مناطق مورد مناقشه هم حل شود، هیأت مذاکره‌کننده کرد که همچنان در بغداد به سر می‌برد، می‌تواند پیشنهاد تعویق همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را در میان احزاب کرد به بحث بگذارد.

ملا بختیار گفته است:

«ما نمی‌توانیم همه‌پرسی استقلال را بدون آنکه چیزی در ازای آن دریافت کنیم به تعویق بیندازیم. همینطور نمی‌توانیم همه‌پرسی استقلال را برگزار نکنیم که باز بار دیگر، در زمان دیگر آن را برگزار کنیم.»

از سال ۲۰۱۴ که اقلیم کردستان نفت کرکوک را از طریق خط لوله ترکیه به خارج از عراق صادر کرد، بغداد بودجه اقلیم را نپرداخته. حقوق کارمندان اقلیم و پیشمرگه‌های کرد از چند ماه پیش تاکنون پرداخت نشده است.

ایالات متحده آمریکا به اقلیم کردستان پیشنهاد داده برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق را تا پایان جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) به تعلیق درآورد. ایران، ترکیه و عراق مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.