ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ژن‌های برتر» فاسد: نسل جدید «آقازاده‌ها»

نسل جوان «آقازاده‌ها»ی ایران متولد سال‌های پس از انقلاب‌اند. پدرانشان دیگر معمم یا بازاری نیست. آن‌ها از خانواده‌هایی تکنوکرات می‌آیند با امتیازات ویژه.

فضای سیاسی و اجتماعی ایران شاهد نسل جوان‌تری از «آقازاده‌ها» است. همان‌هایی که فرزند محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، می‌گوید نه به خاطر رانت و امتیاز‌های ویژه بلکه به دلیل «ژن برتر»شان به این جایگاه رسیده‌اند. نسل جوان آقازاده‌ها چند سالی است که حضور پررنگ‌تری دارند، برخلاف نسل قبل‌تر که در سال‌های پیش از انقلاب متولد شده بودند و بیشترشان پدری «معمم» و «حوزوی» داشتند، از خانواده تکنوکرات‌ها می‌آیند و ظاهر و سیمای چون بیشتر هم‌نسلان خود در ایران دارند، با این تفاوت که از «امکان» و «منابع» بیشتری برخوردارند.

محمدعلی وکیلی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

تازه‌ترین «آقازاده» افشاء شده فرزندان محمدعلی وکیلی- مدیرمسئول روزنامه ابتکار و عضو فراکسیون امید- هستند که در سازمان سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتمای – شستا- صاحب منصب شده‌اند.

محمدعلی وکیلی دوشنبه ۳۰ مرداد درگفت‌وگو با روزنامه شرق عضویت مهدی- یکی از فرزندانش- را در هئیت مدیره «هلدینگ آتیه صبا» تائید کرد و گفت که « از این انتصاب بی‌خبر بوده است».

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی  در ادامه برای کاستن از بار منفی این مسئله، فرزندش را «کارمند یک شرکت کاغذی» دانست که یک سال و نیم قبل و پیش از انتخابات به دعوت یکی از همکلاسی‌هایش به آنجا رفته است.

مهدی وکیلی عضو هئیت مدیره و مدیرعامل «شرکت معدنی صنعتی کاوشگران آتیه صبا» است.

برای پی بردن به دلیل عضویت پسر نماینده تهران در مجلس در هئیت مدیره یک شرکت زیر مجموعه هلدینگ آتیه صبا که برخلاف گفته وکیلی شرکت کاغدی هم نیست، باید به نخستین روزهای تشکیل دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بازگشت. وکیلی در نخستین اقدام از طرح نمایندگان برای استیضاح علی ربیعی وزیر کار خبر داد و پس از مدت کوتاهی درخواستش را پس گرفت.

در همین زمینه: هیئت وزیران دوازدهم: «لابی‌گری علی ربیعی»

حالا اما پس از رای اعتماد مجلس به هئیت وزیران، به ویژه علی ربیعی که عملکردش با انتقاد و «نمره منفی» فراکسیون امید همراه بود، و همینطور عدم سکوت وکیلی در مخالفت ، می‌توان راز آن درخواست استیضاح و عقب‌نشینی  را فهمید.

سهم نماینده تهران در مجلس از وزارت کار و شرکت‌های زیر مجموعه تنها به مهدی وکیلی محدود نیست، بلکه خود او تائید کرده  که یکی دیگر از فرزندانش – هادی وکیلی - هم عضو غیرموظف شرکت «دوده صنعتی پارس» است.

سود ویژه آقازاده‌ها از فوتبال

«ژن برتر» دیگری که در دو هفته گذشته بار دیگر خبر ساز شده، پشت پرده درآمد باشگاه‌های فوتبال از محل بلیت فروشی است. برنامه تلویزیونی ۹۰ در دو هفته پیاپی این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد و با کنایه از نقش یک «ژن برتر» در قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت «برهان مبین» سخن گفته می‌شود.

امیر عابدینی عضو سابق هئیت رئیسه فدراسیون فوتبال بدون افشای نامی، گفته است که قرارداد بلیت فروشی مسابقات لیگ برتر سال ۹۱ میان فدراسیون فوتبال و یک شرکت «دانش بنیان» بدون برگزاری مزایده امضاء شد.

بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران هم در اختیار «آقازاده»های بی‌نام قرار دارد.

به گفته عابدینی شرکت «برهان مبین» با حمایت ویژه دولت احمدی‌نژاد به فدراسیون فوتبال معرفی شده است. برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی، یکی از فرزندان علی سعیدلو را مسئول و ذی‌نفع در ماجرای قرارداد بلیت فروشی مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران معرفی کرده‌اند.

وب سایت خبرآنلاین در همین رابطه ۲۴ مرداد بدون افشای نامی، گزارش کرد که با «فرزند یکی از مدیران ارشد ورزش دولت احمدی نژاد» تماس گرفته و او گفته است: چند ماهی در شرکت برهان مبین مدیر داخلی بوده اما در حال حاضر «هیچ ارتباطی با این شرکت ندارد».

به دنبال افشاگری برنامه تلویزیونی ۹۰ در این باره، فدراسیون فوتبال ایران از لغو قرارداد با شرکت برهان مبین خبر داد. اما عزیزمحمدی از اعضای پیشین هئیت رئیسه فدراسیون فوتبال گفته  که این قرارداد به شرکت دیگری به نام «برهان مبین هوشمند» واگذار شده است.

وب‌سایت تابناک نیز در پیوند با این موضوع گزارش کرد که یکی از «چهره‌های محبوب دولتی» دولت یازدهم- دولت حسن روحانی- در این انتقال نقش داشته است.

علی کفاشیان نائب رئیس فدراسیون فوتبال ایران دوشنبه ۳۰ مرداد در برنامه تلویزیونی ۹۰ مدعی شد که با دستور حمیدرضا امیری‌نیا رئیس مرکز فناوری قرارداد با شرکت برهان مبین امضاء شده است.

در همین زمینه:قراردادهای میلیاردی و فساد ساختاری در فوتبال ایران

امیری‌نیا همزمان مشاور علمی ریاست جمهوری و رئیس  کمیته اقتصاد دانش بنیان بنیاد برکت است.

پرویز کرمی یکی از مشاوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران برگزاری جلسه مشترک میان فدراسیون فوتبال و این معاونت را تائید کرد اما گفت که از طرف این معاونت توصیه‌ای برای همکاری انجام نشده است.

کفاشیان اما گفت که ریاست جمهوری ایران در جریان این مسئله دخالت داشته است.

به گفته او، فدراسیون فوتبال در سال ۹۵ در نامه‌ای به مرکز همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری به واگذاری امتیاز فروش بلیت فوتبال از سوی شرکت «برهان مبین» به «برهان مبین هوشمند» اعتراض کرده است.

کفاشیان تائید کرد که برای انتقال قرارداد فروش بلیت به شرکت برهان مبین هوشمند، از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری ایران جعل سند صورت گرفته است.

به گفته نائب رئیس فدارسیون فوتبال ایران پرونده بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران از سوی دستگاه قضائی و نهادهای نظارتی در پیگیری خواهد شد.

رانت‌های وراثتی

کم نیستند نسل جوان‌ «مقامات» در ایران که به واسطه روابط خانوادگی درون ساختار قدرت حالا همانند پسر عارف و یا دختر صفدر حسینی به مقام و موقعیتی رسیده و می‌خواهند که جای خالی «پدر» را در آینده «نظام» پر کنند و یا همانند دختر وزیر سابق آموزش و پرورش از پیگیری قضائی قاچاق کالا در امان مانده‌اند. از این شمار «ژن‌ِ‌برتر»ها در همه جناح‌های حکومت یافت می‌شود.

تفاوت‌شان با نسل پدران هم چیزی است شبیه به تفاوت «حجره‌های بازار» و شرکت‌های «دانش بنیان». نسل تازه‌ای از بنگاه‌ها و سبک تازه‌ای از زندگی اما ادامه دهنده همان راه‌ند و تکثیر و تداوم زندگی رانتیری.

بیشتر بخوانید: بیضه اسلام و حکومت ژن‌های خوب

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.