ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر وزیر دفاع آمریکا به عراق در سومین روز عملیات تلعفر

هدف از سفر ژنرال ماتیس گفت‌وگو با رهبران سیاسی عراق درباره نیروی نظامی آمریکا در این کشور و به تعویق انداختن همه‌پرسی استقلال کردستان است.

وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه ۲۲ اوت همزمان با سومین روز عملیات تلعفر وارد عراق شد. هدف ژنرال ماتیس از این سفر  گفت‌وگو با سران سیاسی عراق درباره گام‌های بعدی در مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) بعد از بازپس‌گیری شهر تلعفر در غرب موصل است. تعویق همه‌‌پرسی استقلال کردستان نیز یکی دیگر از موضوعات مورد نظر جیمز ماتیس در سفرش به بغداد است.

ژنرال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا وارد بغداد شد

جیمز ماتیس پیش از این هشدار داده بود که فتح تلعفر به معنی پایان کار گروه دولت اسلامی (داعش) در عراق نیست.

تلعفر در ۶۳ کیلومتری غرب موصل و شهرهای حویجه در جنوب غرب کرکوک و قائم در غرب استان انبار همچنان در دست داعش هستند. نیروهای عراقی هم‌اکنون از سه محور شرق، غرب و جنوب در حال پیشروی به سمت شهرستان تلعفر هستند. بر اساس برخی گزارش‌ها نیروهای عراقی به چند صد متری شهر تلعفر از سمت غربی رسیده‌اند و قصد دارند به اولین محله این شهر وارد شوند.

در تلعفر ترکمن‌ها، کردها، عرب‌ها، شیعیان، مسیحیان و اهل سنت با هم زندگی می‌کنند و داعش نزدیک به دو هزار نفر مسلح در داخل و اطراف این شهر دارد.

وزیر دفاع آمریکا در امان، پایتخت اردن در جمع خبرنگاران گفت:

«پایان کار داعش مطمئناً نزدیک است اما هنوز کار تمام نشده و به این زودی‌ها هم کار تمام نمی‌شود.»

یک مقام کاخ سفید که نام او افشا نشده به خبرگزاری رویترز گفته است که جیمز ماتیس با نخست‌وزیر و وزیر دفاع عراق دیدار می‌کند. در این دیدار طرفین درباره آینده نیروهای نظامی آمریکا در عراق و درباره نحوه بازپس‌گیری باقی شهرهایی که در دست داعش است، با هم گفت‌وگو می‌کنند.

پیشروی نیروهای عراقی به سمت تلعفر

ظاهراً یکی از نگرانی‌های مقامات آمریکایی این است که ارتش عراق نتواند به تنهایی امنیت شهرهایی را که از داعش پس گرفته تأمین کند. این خطر وجود دارد که شهرهایی مانند موصل و تلعفر مجدداً به دست داعش بیفتند.

به گفته وزیر دفاع آمریکا، در موصل همچنان هسته‌هایی از گروه دولت اسلامی (داعش) فعال‌اند و منتظر فرصتی هستند که مجدداً به این شهر حمله کنند. ماتیس از دولت عراق انتظار دارد سران محلی را برای اداره شهرهایی که از دست داعش خارج می‌شوند به کار گیرد.

یکی دیگر از اهداف سفر ماتیس به عراق گفت‌وگو و رایزنی با مقامات اقلیم کردستان عراق برای به تعویق انداختن برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان است.

وزارت دفاع آمریکا سال گذشته یک قرارداد تسلیحاتی با اقلیم کردستان امضاء کرد و متعهد شد که سلاح‌های مورد نیاز پیشمرگه‌های کرد را تأمین کند.

مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرده که همه‌پرسی استقلال به تعویق نمی‌افتد. در همان حال اتحادیه میهنی کردستان عراق می‌گوید اگر بغداد ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار به اقلیم کردستان بپردازد، و مسأله مناطق مورد مناقشه مانند کرکوک هم حل شود، هیأت مذاکره‌کننده کرد که همچنان در بغداد به سر می‌برد، می‌تواند پیشنهاد تعویق همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را در میان احزاب کرد به بحث بگذارد.

پیش از این رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا از اقلیم کردستان عراق خواسته بود همه‌پرسی استقلال را به تعویق بیندازد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.