ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران هشدار داد: غنی‌سازی اورانیوم را در ۵ روز از سر می‌گیریم

علی اکبر صالحی اعلام کرد که اگر آمریکا توافق هسته‌ای را به هم بزند، ایران به سادگی می‌تواند به شرایط پیش از مذاکرات بازگردد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که اگر ایران اراده کند، می‌تواند در پنج روز در تأسیسات فردو غنی‌سازی ۲۰ درصدی را راه بیندازد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

هفته گذشته، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی در مجلس شورای اسلامی به ایالات متحده آمریکا هشدار داده بود که اگر توافق هسته‌ای را ملغی کند، ایران در «مدت زمان کوتاهی، در مقیاس ساعت و روز» می‌تواند به شرایط پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای بازگردد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفته است:

« سخنان آقای روحانی مبتنی بر پشتوانه آمادگی هایی است که ایجاد شده است. فردو را به نحوی در برجام تثبیت کردیم که اگر اراده کنیم تا پنج روز می‌توانیم غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم.»

علی اکبر صالحی که در دولت دوازدهم در مقام خود به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابقا شده، به رغم این اظهارات، تأکید کرده است که مهم‌ترین اولویت سازمان انرژی اتمی در دولت دوازدهم حفظ برجام است:

«بزرگترین اولویت ما حفظ برجام است البته نه به هر قیمتی، اگر طرف مقابل با برجام همراهی کرد، بهتر. ما نیز همراهی می‌کنیم اما اگر خواستند خدشه‌ای به آن وارد کنند اخطار و انذار دادیم، امیدواریم چنین روزی نیاید وگرنه کاری می‌کنیم که شگفت‌زده شوند.»

مقامات آمریکایی ۱۷ ژوئیه اعلام کرده بودند که به نظر آن‌ها توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت ایران از تروریسم و پیکارجویی، همدستی با دولت بشار اسد، دشمنی با اسرائیل و حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس از عوامل تضعیف برجام توسط ایران است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم ۱۱ روز پیش، یک بار دیگر به تأکید گفته بود که به گمان او ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران فقط از ۱۰۰۰ سانتریفوژ فعال در تأسیسات هسته‌ایش برخوردار است.

طبق توافق هسته‌ای که بین ایران و قدرت‌های جهانی در تیر ۹۴ به دست آمد، کمیسیون مشترکی زیر نظر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مراقبت و نظارت اجرای کامل و مؤثر برجام» نظارت دارد. نشست کمیسیون مشترک برجام جمعه ۲۱ ژوئیه با حضور مقامات وزارت خارجه ایران در وین برگزار شد. کاترین ری، سخنگوی فردریکا موگرینی، پیش از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی، با اشاره به اجلاس جمعه ۲۱ ژوئیه پایبندی طرفین به برجام را تأیید کرده است.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بعد از سخنرانی حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی گفته بود ایران نسبت به آزمایش‌های موشکی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر مسئول است و نمی‌تواند به بهانه توافق هشته‌ای «جهان را به گروگان بگیرد.»

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که نماینده آمریکا در سازمان ملل اواخر این ماه به وین سفر می‌کند تا در گفت‌وگو با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بررسی کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهد

    هرکس که نیروی تخریب گر حکومت های توتالیتر را دست کم می گیرد از ویژگی های ایده لوژیک نظامی ان چیزی نخوانده است . حکومت اسلامی ایران شبه توتالیتر است و باید رفتار سیاسی نظامی انرا در همین چهارچوب بررسی کرد . هدف چنین حکومت گسترش شیعه نظامی - ایده لوژیک د ر جهان و کوشش مداوم در ساختن انسان نو شیعی است . اقتصاد و سیاست در ذیل این هدف معنا می یابند . ایا حکومت قصد دارد اکنون غنی سازی را اغاز کند : نه . ایا در صورت لزوم ایده لوژیک اغاز خواهد کرد : بلی . درک غلط از این حکومت به فجایع تداوم جنگ ایران . عراق و کشتار های دهه شصت . نایودی هفتصد میلیارد سرمایه ملی در دهه 80 شمسی و سرکوب سال 88 انجامیده است . غنی سازی دوباره اورانیوم کمدی است به همان معنایی که مارکس گفت : تاریخ دو بار تکرار می شود .بار اول تراژدی بار دوم کمدی اما آدرنو که فاجعه فاشیسم را در پشت سر داشت بدرستی گفت : برخی کمدی ها وحشت بار تر از هر تراژدی هستند .

  • farid

    بازرسی آژانس بایستی توسط حکومت ایران تسهیل گردد و به اشخاص و سایتهای افزوده کلیدی از جمله سایتهای نزدیک به پارچین که سنگرهای به‌شدت انفجاری و سایر اماکن مربوطه مانند سایتهای مرتبط با کار چاشنی چند منظوره و ساختن سایتها برای ساخت اتاقکهای انفجاری اجازه دسترسی بدهد.

  • میر ز ا رضا

    چرا بعد از ۵ روز و چرا بعد از ۵ ساعت و یا بعد از ۵ ثانیه نه؟!؟ که دروغ هر چه بزرگتر و یا طبل تو خالی زدن هر چه با صداتر تاثیرش بیشتر!؟!