ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش نرخ سود بانکی در ایران

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی از کاهش نرخ سود بانکی از تاریخ ۱۱ شهریورماه خبر داد.

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی از کاهش نرخ سود بانکی از تاریخ ۱۱ شهریورماه خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، معاون اقتصادی بانک مرکزی، سه‌شنبه ۳۱ مرداد گفت: «از تاریخ ۱۱ شهریورماه سود سپرده یک ساله ۱۵ درصد خواهد بود. نرخ سپرده کوتاه‌مدت نیز ۱۰ درصد است و طبق موازین سود پرداختی علی‌الحساب خواهد بود.»

به‌گفته پیمان قربانی، نرخ سودهای قبلی تا پایان مدت قرارداد معتبر است و با سود قبلی قابل تمدید نیست. همچنین اگر سپرده‌گذار قبل از پایان قرارداد پول را برداشت کند سودمحاسبه شده همانند نرخ سود کوتاه‌مدت خواهد بود.

دولت روحانی در سال‌های اخیر بانک‌ها را برای کاهش نرخ سود بانکی برپایه نرخ تورم تحت فشار قرار داده است. رئیس دولت نرخ سود بانکی را یکی از موانع رونق اقتصادی می‌داند.

فروردین‌ماه سال جاری، کامران ندری «مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی» گفته بود که کاهش نرخ سود بانکی در سال‌ جاری اجرایی نخواهد شد.

او گفته بود که «اگر روند کاهش نرخ سود در سال ۹۶ ادامه پیدا کند، بانک‌ها با کسری منابع مواجه می‌شوند.»

ندری «پیشنهاد نرخ سود بانکی بیشتر به مشتریان» را از راهکارهای نظام بانکی برای جبران کسری نقدینگی و منابع مالی دانسته و گفته بود: «بانک‌ها مجبورند نرخ سود سپرده را افزایش دهند تا سپرده‌گذاران تمایلی به خارج کردن سپرده‌ها از بانک نداشته باشند».

کاهش نرخ سود بانکی در ایران از اسفندماه ۱۳۹۴ آغاز شد. ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی آن زمان گفته بود که کاهش نرخ سود بانکی مصلحت نظام بانکی است و هیچ‌کسی از بالا بودن آن نفع نمی‌برد: «حتی خود بانک‌ها چراکه وقتی نرخ‌های سود علی‌الحساب بالاتر از حد منطقی و واقعی آن به مشتریان پرداخت می‌شود به طور حتم در این میان از سهم سهامداران کاسته شده و به نفع آنان نخواهد بود.»

دولت حسن روحانی وعده کرده بود که تا پایان سال ۹۵ ساختار نظام بانکی را اصلاح و نرخ سود بانکی را به ۱۵ درصد کاهش دهد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی کاهش سود بانکی را گامی برای افزایش تولید و اشتغال می‌داند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    فعالان بازار سرمایه هماهنگ‌سازی سیاست‌های مالی به ویژه در سه بخش نرخ تورم، نرخ سود بانکی و نرخ ارز را به عنوان خواسته خود مطرح کرده‌اند: « ‌دولت، اوراق مشارکت و خزانه منتشر می‌کند و نرخ بازده بدون ریسک در سال بالای ۲۵ درصد در بازار متشکل و در بازار غیر متشکل بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود، اقای کرباسیان با این نرخ آیا کسی به دنبال سرمایه‌گذاری، ایجاد کسب و کار و اشتغالزایی و تحقق اهداف توسعه‌ای دولت تدبیر و امید می‌رود؟