ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صادرات ایران به سوریه ۲ برابر شد

ایران چشم به سوریه پس از جنگ دارد، می‌خواهد از بازار پر رونق «بازسازی» مناطق جنگی منفعت خودش را ببرد. برای همین هم ستاد و کمیته ویژه تشکیل داده تا از دیگر رقبا جا نماند.

نمایشگاه بین المللی دمشق پس از شش سال برگزار شد. مقام‌های ایران می‌گویند که نباید فرصت بازار «بازسازی سوریه» را از دست بدهند.

عماد خمیس- نخست وزیر سوریه و اسحاق جهانگیری زمستان سال گذشته تفاهنمامه گسترش همکاری‌های اقتصادی امضاء کردند.

جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که با بازگشت آرامش نسبی به سوریه، سطح مبادلات تجاری و اقتصادی تهران و دمشق افزایش یابد. برای همین نیز تیر امسال ستاد ویژه‌ بازسازی سوریه در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد تا به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی، بازار بازسازی سوریه از دست نرود.

ایران همچنین یکی از کشورهای حاضر در نمایشگاه بین‌المللی تجاری سوریه که با مشارکت ۴۳ کشور شروع به کار کرده، است.

فرهاد پیل‌تن،مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه و تجارت، سه‌شنبه ۳۱ مرداد گفت که ۳۰ شرکت از ایران در این نمایشگاه حضور دارند.

به گفته او صادرات ایران به سوریه در ۴ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته و به ۵۸ میلیون دلار رسیده است.

حجم صادرات ایران به سوریه در پایان تیر ۱۳۹۵، ۲۹ میلیون دلار و در پایان سال حدود ۱۲۵ میلیون دلار اعلام شده است.

مقام‌های ایرانی اما از سال گذشته با برگزاری نشست‌های مشترک با مقام‌های رژیم بشار اسد در سوریه به دنبال افزایش سهم در بازار سوریه هستند.

در پیوند با همین موضوع سعید اوحدی رئیس کمیته پیگیری همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه گفت: «به‌نظر می‌رسد که زمینه برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور فراهم شده است».

دولت ایران سال گذشته نیز «خط اعتباری ویژه» به منظور تامین اعتبار صادرات تجار و صنعتگران به سوریه اختصاص داد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران ۲۸ دی ۱۳۹۵ پس از دیدار با عادل خمیس نخست وزیر سوریه گفت که دولت بشار اسد پنج هزار هکتار زمین کشاورزی، یک معدن بزرگ فسفات، پروانه اپراتور تلفن همراه، هزار هکتار زمین برای مخازن نفت، طرح گاوداری و یک مورد دیگر  را به منظور سرمایه‌گذاری به ایران واگذار کرده است.

همچنین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران هم زمستان سال گذشته از آمادگی کامل تهران برای «برنامه‌ریزی درجهت بازسازی شهرهای تخریب‌شده سوریه» خبر داد.

او از دولت بشار اسد خواست که برای «دلگرمی» ایران و اطمینان به «خوش حسابی سوریه» پیش از آغاز همکاری‌های مشترک در بازسازی سوریه «قراردادهای قبلی تعیین تکلیف شوند».

براساس گزارش منابع دولتی ایران طی چهار سال گذشته علاوه بر کمک‌های نظامی و آنچه که همکاری‌های مستشاری اعلام شده، ۴.۵ میلیارد دلار اعتبار به دولت بشار اسد اعتبار داده است.

مقام‌های دولتی ایران امیدوارند که مشارکت درپروژه‌های بازسازی سوریه بتواند هزینه‌های مالی مداخله نظامی در این کشور را جبران کند.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول ۷۵ درصد اقتصاد سوریه در جریان جنگ داخلی تخریب شده و بازسازی این کشور حداقل ۲۰ سال طول خواهد کشید.

ایران علاوه بر مشارکت در نمایشگاه بین‌المللی دمشق، با حضور در نمایشگاه بازسازی سوریه که ۲۸ شهریور تا سوم مهر در دمشق برگزار خواهد شد، به دنبال افزایش سهم در بازسازی سوریه پس از پایان جنگ است. در همین رابطه تهران و دمشق از تشکیل منطقه آزاد تجاری میان دو کشور خبر داده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.