ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بارزانی: بغداد جایگزینی برای همه‌پرسی استقلال پیشنهاد دهد

رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار و گفت‌وگو با وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که اگر بغداد بدیل بهتری ارائه ندهد، همه‌پرسی استقلال برگزار می‌شود. اولویت آمریکا جنگ با داعش است.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق بعد از دیدار و گفت‌وگو با جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد چنانچه بغداد بدیل بهتری برای همه‌پرسی استقلال کردستان عراق ارائه ندهد، همه‌پرسی برگزار می‌شود اما اقلیم کردستان همچنان با بغداد در گفت‌وگو می‌ماند با این هدف که کردستان و عراق «دو همسایه خوب» برای یکدیگر باشند.

مسعود بارزانی و جیمز ماتیس

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به همراه گروهی از مشاوران بلندپایه‌اش ابتدا به بغداد و سپس به اربیل سفر کرد. او در دیدار و گفت‌وگو با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان اظهار نگرانی کرد که برگزاری همه‌پرسی استقلال امکان دارد جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه را تحت تأثیر قرار دهد. ماتیس از بارزانی خواست که همه‌پرسی استقلال را به تعویق بیندازد.

در مارس سال جاری احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را ۲۵ سپتامبر اعلام کردند. انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست اقلیم کردستان یکم نوامبر ۲۰۱۷ برگزار ‌شود. اتحاد میهنی کردستان عراق اعلام کرده که اگر بغداد ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار به اقلیم کردستان بپردازد، و مسأله مناطق مورد مناقشه هم حل شود، این احتمال وجود دارد که پیشنهاد تعویق همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در میان احزاب کرد به بحث گذاشته شود.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در دیدار با مسعود بارزانی گفت که با برگزاری همه‌پرسی استقلال تفاهم دارد، اما برگزاری همه‌پرسی بسیار فراتر از اهداف آمریکا در عراق است. ماتیس به بارزانی اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا اعتقاد دارد که جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) می‌بایست در حال حاضر در اولویت قرار داشته باشد و به همبن جهت بهتر است که همه‌پرسی استقلال کردستان به تأخیر بیفتد.

مسعود بارزانی هم به ماتیس گفته است که برگزاری همه‌‌پرسی استقلال بر اساس موازین حقوق بشر و دموکراسی حق کردهای کردستان عراق است. او در گفت‌وگو با وزیر دفاع آمریکا خاطرنشان کرد که همه‌پرسی استقلال به هیچ‌وجه جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) در عراق را تحت تأثیر قرار ندهد.

بارزانی در بیانیه‌ای که منتشر کرده، گفته است:

«تقاضای به تعویق انداختن همه‌پرسی کردستان عراق می‌بایست بدیل‌هایی داشته باشد و این بدیل‌ها هم می‌بایست [برای کردهای عراق] از همه‌پرسی استقلال مفیدتر و مؤثرتر باشند.»

بارزانی و ماتیس با هم به توافق رسیدند که گفت‌وگوهای اربیل با بغداد همچنان ادامه پیدا کند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا بعد از دیدار و گفت‌وگو با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان به ترکیه سفر کرد.

یکی از اهداف این سفر گفت‌وگو با مقامات بلندپایه ترکیه درباره یگان‌های مدافع خلق در سوریه است. اردوغان در سخنانی که روز گذشته در آنکارا ایراد کرد، خاطرنشان کرد که ترکیه به یگان‌های مدافع خلق در سوریه اجازه نمی‌دهد که دولت مستقلی تشکیل دهند. رئیس جمهوری ترکیه یگان‌های مدافع خلق را متهم کرد که قصد دارند مجرایی برای ارسال سلاح برای پ ک ک و انجام عملیات تروریستی در خاک ترکیه ایجاد کنند.

ایران و ترکیه با یکدیگر توافق کرده‌اند که عملیات نظامی مشترکی علیه حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و پژاک، شاخه ایرانی آن انجام دهند. برخی رسانه‌های ترکیه ادعا کرده‌اند که عملیات مشترک تهران – آنکارا علیه کردها ابتدا در سنجار انجام می‌شود.

حکومت بر سنجار از موضوعات مورد مناقشه بین اقلیم کردستان عراق و گروه‌های کرد نزدیک به پ ک ک است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دموکراسی

    اقلیم کردستان میتواند به سبک، زدن بردن، کشورش تاسیس کند، همین طور 15 کشور شوروی بوجود آمد، زدن و بردن اصل داستان کشورسازی در جهان همین است د ر فرصت به دست آمده حاکم محلی یا دست نشانده، میزند و میبرد از کشور در حال فروپاشی، این اصل داستان است وبقیه ادعاها مثل حق تعیین سرنوشت و دموکراسی و حقوق بشر بهانه است، چون انیها هم میوشد در چارچوب فدرال دموکراسی حل کرد. مثلا الان مسئله دموکراسیف حقوق بشر، آزادی بیان، آزادی عقیدتی، برابری جنسیتی زن و مرد و حقوق دگرباشان، زبانهای مادری در اقلیم را چه کسی مانع است. خاندان بارزانی 26 سال وقت دااشتند، اینها را اصلا نیازی به نفت و رانت نیست، اینکه مردم در دین و عقیده و گرایشات جنسی آزادباشند چه ربطی به نفت و تجزیه دارد. توی این 26 سال بغدا اساس چه مانعی باری حقوق بشر در اقلی مکردستان بوده؟1 هیچ. اگر این موادر الان در اقلیم مسئله است مقصر خود حکومت اقلیم است. واقعا استقلال داخلی کردستان از کشوری مثل ایران بهتر است. دوفاکتو بودن القیم فرصت زیادی برایش فراهم کرد. خود آنها نتوانستند مثل یک کشور واقعی دوفاکتو لیاقت نشان دهند. 26 سال وقت داشت سکولار دموکراسی و فدرالیسم اتینیک را پیاده سازد و مثلا زبانهای اقلیتهای فیلی و لکی و لری و ترکمنی و آشوری و هورامی.. در اقلیم وارد فاز آموزش کلاسیک کند د ر عمل نشان دهد این کار شدنی است. اینها دهها سال دنبال آموزش زبان ماردی اند و حیت آموزش به ز بان مادری، چرا اقلیم این کرا نکردف اینها آخر ادعای حقوق اتینیک و عقیدتی بودند و میگفتند حقوق زبان مادری میخواهن چرا در اقلیم خودشان یک پایلوت و نمونه کار نداند این کار شدنی است؟!

  • دموکراسی

    آقای بارزانی و خاندانش و بقیه دو حزب انحصاررگای شبه نظامی اقیلم کردستان عراق، ارگ واقعا دنبال آلترناتیو هستند، اکنون بهتر گذشته خودشان میتوانند آلترناتیو بسازند. اصلا گیریم بغداد کل توافقات و قانون اسایسی نقض کرده، ولی در عرصه واقیعت و میدان کی دست برتر دارد؟ مشکل رهبران اقلیم، پان کردیسم است، حقیقت همین است آنها را همسایگان باور نیمکنند در ادعای حسن همجواری، تاکید روی نام کردستان و پان کردیسم و هویت سازی و جعل و تخریب هویت ملی همسایگان و پناهگاه تجزیه طلبان و نیورهیا دیگر، موجب دشمنی همسایگان میشود. مسئله مهم اقلیم، این است نرمهای حسن همجواری و دولت مندی رعایت نیمکند. دموکراسی که هیچ! حق گرفتنی است، کسی به هیچ گروه قومی یا سیاسی، دو دستی حومت و کشور عطا نمیکند، مگر منافعی داشته باشد مثل استعمارگران در جریان تجزیه عثمانی که خاندان هاشمی کشور دادن د ر عوض استعمار غیر مستقیم آنها پرداختند و عثمانی نابود کردند. اقلیم تا قبل سقوط صدام، حدو.د کمتر از نصف اراضی فقعلی داشت، پس سقوط به 25% اراضی اش توسعه داد، بعد شکست داعش، 25% دیگر، یعنی از سال 1991تا کنون اراضی تحت کنترلش دو برابر شده، بیشتر مناطق نفت خیز مشال عراق و خط لوله در کنترل دارد (البته خطر تبدیل شدن به دولت رانتی و همان بلای مثل ایران شدن منتها با هزار مشکل بیشتر، مثلا کشوری بدون دسترسی به دریا و حریم هوایی بین اللملی و به شدت در خطر جنگ داخلی و حمله خراجی!). موقعیتی به دست اورده به حالت کشور دوفاکتو اقدام ساختن کشور اقلیم کند در حالت دوفاکتو، بدون درد سر کراش پیش ببرد، تنها کافیست سیاس باشد و اشتباهات دولت اسلامی داعش نکند، داعش فرصت اعراب سنی عراق و سوریه را سوزاند برای استقلال یا حداقل خودمختاری، اعراب سنی به خاک سیاه نشان داعش!، چون سیاس نبود و فقد دولت مندی بود و نرم های دپیلماتیک و کشوردرای مدرن اجرا نکرد و میخواست به دوران قرون وسطایی حکومت کند.