ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیامدهای نفت ارزان برای ایران: ۳۷ هزار میلیارد تومان کسری بودجه

عدم دست‌یابی به نقت ۵۰ دلاری اقتصاد اعضای اوپک، از جمله ایران را با کسری بودجه شدید روبرو کرده. دولت ایران برای جبران کسری راهکار «صرفه‌جویی» را در پیش می‌گیرد.

کاهش قیمت نفت دولت ایران را با کسری بودجه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان روبرو خواهد کرد.

افت قیمت نفت کسری بودجه شدیدی را به ایران تحمیل می‌کند. عکس- آرشیو

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران چهارشنبه ۳۱ مرداد گفت که ۳۷ هزار میلیارد تومان از بودجه پیش‌بینی شده امسال محقق نخواهد شد.

به گفته او «افت قیمت نفت» در ماه‌های گذشته باعث شده که بخشی از درآمدهای پیش‌بینی شده در قانون بودجه تحقق پیدا نکند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی کرد که با تداوم کاهش قیمت نفت «رقم کسری بودجه افزایش یابد».

او در باره راهکار دولت برای جبران کسری بودجه گفت که سازمان برنامه و بودجه «به پیدا کردن راهی برای جبران کسری‌ها از طریق صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری موظف شده است».

قیمت هر بشکه نفت در بودجه سالانه ایران ۵۰ دلار پیش‌بینی شده است. کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس همزمان با بررسی لایحه بودجه، قیمت نفت پیش‌بینی شده را «غیرواقعی» دانسته بودند.

ایران به همراه سایر کشورهای عضو اوپک از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی برنامه کاهش تولیدرا با هدف دست‌یابی به قیمت ۵۰ دلار برای هر بشکه به اجراء گذاشتند.

این توافق برای شش ماه دوم سال ۲۰۱۷ نیز تمدید شده است اما ناظران بازار انرژی از عدم پایبندی کشورهای متعهد به این توافق در ماه‌های گذشته خبر می‌دهند.

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی ۷۸ درصد از کاهش تولید تعهد شده از سوی کشورهای امضاء کننده توافق اجرایی شده است.

کشورهای عضو اوپک و هم‌پیمانان توافق کرده‌اند که کاهش ۱.۸ میلیون بشکه تولید روزانه را تا پایان سال ۲۰۱۷ اجرا کنند.

همزمان با تلاش اوپک برای اجرایی شدن ان توافق، ایالات متحده امریکا میزان تولید روزانه نفت شیل را افزایش داده است.

علاوه بر اقدام امریکا برای افزایش تولید، کمپانی نفتی شل نیز اعلام کرد که پس از ۵ سال بارگیری نفت از لیبی را از سر گرفته است.

تحلیلگران بازار انرژی برآرود کرده‌اند که با افزایش تولید و عرضه نفت لیبی به بازار، روند نزولی قیمت این محصول در بازار جهانی ادامه یابد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران نیز پیش‌بینی کرد که کاهش قیمت نفت ادامه یابد و به کمتر از ۴۷ دلار برسد.

کسری بودجه ۳۷ هزار میلیارد تومانی در شرایطی اقتصاد ایران را تهدید می‌کند که دولت حسن روحانی برنامه‌های بلند پروازانه‌ای را با اتکا به افزایش صادرات و قیمت نفت در دستور کار قرار داده است.

ایران پیش‌بینی کرده است که امسال به نرخ رشد اقتصادی ۶ درصد دست یابد. منابع دولتی نرخ رشد اقتصادی سال گذشته را حدود ۱۲ درصد اعلام کردند.

بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس افزایش درآمدهای نفتی اصلی‌ترین عامل رشد اقتصادی ۲ رقمی در سال گذشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حرف حساب یک کاگر

    این کامنت جالب را جایی خواندم: کارگر خط تولید پراید اگر قطعه های پراید رو از بازار آزاد بخری و توی حیاط خونتون سر هم ( مونتاژ ) کنید ، براتون در میاد 11 میلیون و دویست و چهل و پنج هزار تومن ! اینا روی چه حسابی میگن تولید هر پراید 3 تا 4 میلیون زیان داره ؟!

  • کسری

    کسری بودجه به دلیل ارزان شدن نفت! از سالها پیش ارزان شدن نفت توسط اقتصاددانها پیش بینی شده بود، ، بلکه هر آدم معمولی علاقه مند مطالعه نیز از روند توسعه فناروی های نوین انرزی جایگزین و کاهش مصرف سوخت فسلی و توسعه برقی سازی وسایل نقلیه، استخراج نفت و گاز نامتعارف (شیل/شنی) میتوانست حدس بزند که دیگر دوران فت صد دلاری به سر خواهد آمد. دیگر دولتهای کشورهای نفت خیز رانت نفتی با سود 500% محروم خواهد شد، انها دست کم از یک دهه پیش هشدار دریافت کرده بودند، پس اینها همه بهانه است، متوسط قیمت نفت هیچگاه از 40 دلار پایین تر نخواهد آمد، یعنی سود300% هنوز تا چند سال دیگر ادامه خواهد داشت، این نبرد پنهانی نفت نامتعارف باری گرفتن سه بازار نفت است وگرنه نفت نامتعارف زیر 30 دلار توجیه اقتصادی ندارد. اما نظام ولایی طبق معلمول با شیادهای تدراکچی اش میخواهد بهانه گران کردن ارائه خدمات و کالای دولتی انحصاری و ارز توجیه کند. بدون آنکه از حیف و میل ها بکاهد، بدون اینکه از حاتم بخشی به تروریسم و مزدوران ولایی بکاهد، بدون اینکه دست از بسیج چند میلیونی بکاهد، بدون اینکه بودجه افراد و نهادهای ضد مردمی ناقض حقوق بشر مفت خور قطع کند، بدون گردن نهادن به توزیع ثروت ملی و عدالت توزیعی ، اقدام به افزایش دستمزدها مطابق معاش کند، فقر ،گرانی، مالیات و عوارض بیشتری بر مردم تحمیل کند. در حالی بخش عمده ای درامد ارزی به صندق و ذخایر ارزی میریزد تا خرج داعشیه گری ناقض حققو بشر کند و رانت مفتخورهای نظام تامین شود، میخواهد قبوض آب وبرق و گاز... گران کند. یارانه ها قطع خواهد کرد. اینها ست گفتند این انتخباتها شوی جنگ زرگری بین نمادهای جلادی و شیادی نظام ولایی است. اما باز مردم فریب خرودند رفتند به شوی انتخاباتی. هی صادق زیبکلام نامه سرگشاده بنویسد، تدارکچی نقش معلومست، او تا زمانی که تراکچیست برای استبداد ولایی، تاریخ مصرف دارد. نظام ولایی شیعه انحرافی علیه شیعه امامی است. این نظام که رقیب وهابیت برای نابودی اسلام منسجم کننده غیرسیاسی است، دشمن ایرانیت و تشیع غیر سیاسی است و در نهایت ملیت و کشور ایران نابود خواهد کرد.

  • mostanad

    هم اکنون نظام دست از فساد ومالی و بحران سازی بردارد، ایارن موقیعت خوبی دارد خودش ترمیم کند و از فروپاشی رهایی یابد. اما دریغا که آخوند و سپاهی و بسیجی و مشتی اقلیت حریص و طماع دنیاپرست مزور و متظاهر به به مذهب، سیرمانی ندارند از غارت، این قدر دزدیدند که تا چند نسل بخورند تمام نمیشود، ولی انگاری عهد بستن ایران تا ویران کامل نکنند دست از ظلم و فساد و حماقت برندارند. با همین درامد ارزی فعلی، مایلات فله ای بر مصرف، میتوانند کشور را داره کنند. اما دریغا که این بی هویتهای پان اسلامی داغشیعه که اکنون اسلام را هم ملعبه دست خود کردند نمیخواهند دست از سادیسم ضد ایرانی بردارند. ایران حتی با همه ویرانی که آخوند و سپاهی-حزب اللهی به بار آورده چنان مستعد است که فقط دو سال به راه منطق اقتصاد بیاید قادرست خودش را ترمیم کند (برخلاف شعارهیا ضد عربی این ظنام عملا در جهت دشمنان ایران اقدام میکند یعنی ویرانی ایارن با قفساد ورانت و ناکارمدی و انزوا و خسارت تحریم و عقب ماندگی...). ایران میتوان سالانه تا 30 ملیون گردش خارچی جذب کند. لااقل سالی 50 ملیارد دلار از ترازیت و فرانشیز کالا کسب کند. جلوی فرار مالیاتی نهادهای رهبری و اتان قدس و خصولتی گرفته شود راحت 200 هزار میلیارد تومان درآمد دارد. ان وقت دولت تدارکچی حسن روحانی که جلونگاه محافظه کرا و اصول گراست دارد دوسوم درامد هدفمندی یارنه میدزد و به مردم فقیر نمیدهد. طرحها و ایده های توزیع ثروت ملی اجرا نمیکند تا قدرت خرید جامعه اکثرا مزدبیگر یا بیکار هستند را افازیش یابد تا بازار های مصرف و مسکن و ازدوئاج.. رونق گیرد. پول یارانه را دارند در جهات ضد ایارنی خرج میکنند (دارند بیت المال ایارنی خرج اعراب و غیر اعراب غیر ایارنی میکنند در جهات استبداد توهمی). اصلاحاتیشنهادی ساعت کرای و دستمزدها و قانون کار را اجرا نیکنند و سرمایه رای خصولتی بیرحم اجراد میکنند. نمیخواهند وگرنه این کسری بودجه کذایی اصلا نیست. جلوی دزدی ها و حیف و میل و غارت توسط موسسات بی خاصیت مذهبی بیگرند.

  • iranian

    این بازی کثیف است که دولت تدارکچی ئارد انجام میدهد. حجم حیف و میل ها، رانتها، مفاسد متنوع مالی این نظام، چند برابر این حرفهاست. همیشه طی این چند سال، یک حاشیه تخمین قیمت زده در نظر داشته میشد. مثلا 20%کمتر. آن توزیع ثروتهای ملی، غارت شد و یارنه ها هم چندغاز است و دولت بیش از نمی اش به امور دیگر اختصاص داده و در محل خرجش درامد یارانه ها شک است. بقیه یارنه را هم قطع خواهد کرد با نمایش سبد کالا. اما بودجه قوای مسلح و نهادهای پروپاگاندا وبی خاصیت دائما افزایش میابد. جنگ نیابتی و حاتم بخشی به اعراب لبنانی و فلسطینی... نهادهای تحت رهبری در حال کامل بلعیدن اقتصاد کشورند و کمترین نظارت و مالیات دهی! استان قدس دارد امپراتوری مالی و اقتصادی گسترش میدهد و اقتصاد دولتی تبدیل به خصولتی شده. ادامه بحران سازی و بهالنه دادن به دولتهیا مثل آمریکا برای تحریم بیشتر. سوأاستفاده به ظاهر شرکای خراجی مثل هند، چین... که مثلا خبر بلوکه کردم حسابهای ایرانیان و ندادن پول نفت و دیگر مواد صادراتی! اینها فجایعی است که دولت حسن روحانی بخوبی اگاه است. ولی چون رای گرفته و شوی انتخابات طبق معمول اجرا شد در دو قطبی کذایی بد و بدتر. رای دادن و ندادن عملا بی تاثیر شده. شوی انتخبات برگ تبلغاتی در مجامع به نظام داده، مردم باخته اند. مردم ایران همگی باخته اند. از اخلاق و عقلانیت و مدرنیته تا زندیگ شخصی و ارامش و رفاه را همه باختند به فریب خوردگی نشل 1357 و توطئه ویرانی و نابودی ایارن. آخوند و نظام اسلامی خواسته یا ناخواسته ماموریتش برای نابود یکی از مستعدترین کشورهای جهان بخوبی انجام داد. بقیه تفاله ها راهی کشورهای اجنبی با حسابهای میلیون دلار وحتی میلیارد دلاری . پایان کار، کالبد بی جان کشوری چند هزارساله است. ایران پوک شده از درون، چه تجزیه بشود و چه نشود دیگر این ایران کشور بشو نیست.

  • روزبه

    پس علت بالا رفتن اخیر قیمت ارزهای خارجی کمبود درآمد نفتی در دست دولت بوده .