ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی حشد شعبی: در عملیات آزادسازی تلعفر حضور فعال داریم

بارزانی گفته بود کردهای عراق موافق شرکت حشد شعبی در عملیات آزادسازی تلعفر نیستند اما سخنگوی این گروه می‌گوید حشد شعبی تبدیل به بخشی از سیستم دفاعی عراق شده است.

در حالی‌که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق گفته بود گروه شیعه حشد شعبی در عراق نباید در عملیات بازپس‌گیری شهر تلعفر شرکت کند، سخنگوی این گروه از حضور فعال نیروهای حشد شعبی در این عملیات خبر داده است.

شبه‌نظامیان گروه حشد شعبی در عراق ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، احمد اسدی، سخنگوی تشکیلات بسیج حشد شعبی، نیروی شیعه مورد حمایت ایران، روز پنج‌شنبه دوم شهریور اعلام کرد که نیروهای حشد شعبی در کنار دیگر نیروهای مسلح عراق در عملیات آزادسازی شهر تلعفر حضور فعال دارند.

اسدی افزود نیروهای حشد شعبی در حال حاضر در اطراف شهر تلعفر قرار دارند.

به‌گفته او «تصمیم مشارکت نیروهای حشد شعبی در عملیات تلعفر، یک تصمیم کاملاً عراقی است» و حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق به‌عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق بر مشارکت این گروه درعملیات آزادسازی تلعفر اصرار ورزید.

پیش از این مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با روزنامه الحیاه به عملیات بازپس‌گیری تلعفر توسط ارتش عراق اشاره کرده و گفته بود چنان‌چه شبه‌نطامیان حشد شعبی در عملیات تلعفر شرکت کنند، کردهای عراق به آن‌ها اجازه نمی‌دهند وارد اراضی کردستان شوند.

بارزانی گفته بود: «آزادسازی تلعفر به عهده ارتش عراق است. ما مشکلی با حشد شعبی نداریم اما قطعاً اجازه نمی‌دهیم این نیروها وارد اراضی کردستان شوند، ما به دنبال جنگ نیستیم و هرگز اقدام به جنگ نمی‌کنیم اما اگر جنگی به ما تحمیل شود، حق دفاع از خود را داریم.»

رئیس اقلیم کردستان عراق افزوده بود که اگر نیروهای حشد شعبی در بازپس‌گیری تلعفر از دست داعش مشارکت کنند، نگرانی‌هایی نسبت به انتقام‌گیری از افراد بی‌گناه در این منطقه وجود دارد.

مقتدی صدر، یکی از رهبران شیعیان عراق نیز پیش از آن، در ماه مارس (فروردین) سال جاری، از دولت عراق خواسته بود که گروه شبه‌نظامی حشد شعبی را منحل کند زیرا «به‌رسمیت شناختن حشد شعبی به معنای این است که در آینده، عراق تحت حاکمیت شبه‌نظامیان درآید.» او پس از سفر غیرمنتظره اخیر خود به عربستان سعودی بار دیگر مسئله انحلال حشد شعبی را مطرح کرد. حیدرعبادی در پاسخ گفت: «حشد الشعبی برای عراق است و منحل نخواهد شد.»

رسانه‌های ایران نیز در آغاز عملیات آزادسازی تلعفر گفته بودند احتمالاً حشد شعبی در این عملیات شرکت نخواهد کرد.

سخنگوی حشد شعبی گفته است که این گروه «بر اساس قانون مصوب در پارلمان و حکم حکومتی بخشی از نیروهای مسلح عراق به‌شمار می‌رود» و تبدیل به بخشی از سیستم دفاعی عراق شده است.

عملیات آزادسازی تلعفر صبح در تاریخ ۱۵ اوت / ۲۴ مرداد سال جاری با حمله نیروی هوایی ارتش عراق به مواضع گروه «دولت اسلامی» (داعش) آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

تلعفر که در ۶۳ کیلومتری غرب موصل قرار دارد و همچنین شهرهای حویجه در جنوب غرب کرکوک و قائم در غرب استان انبار همچنان در دست داعش هستند.

در تلعفر ترکمن‌ها، کردها، عرب‌ها، شیعیان، مسیحیان و اهل سنت با هم زندگی می‌کنند و داعش نزدیک به دو هزار نفر مسلح در داخل و اطراف این شهر دارد.

حشد شعبی که «ارتش بدر» نیز خوانده می‌شود، در سال ۲۰۱۴ و برای جنگیدن با داعش شکل گرفت و تشکیلات آن مشابه تشکیلات سازمان بسیج در ایران است. شبه‌نظامیان شیعه حشد شعبی از حمایت ایران برخوردار هستند و فرماندهان آن‌ها رابطه نزدیکی با سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران دارند.

شبه‌نظامیان حشد شعبی تا کنون بارها به فرقه‌گرایی و نقض حقوق غیرنظامیان در مناطق سنی‌نشین متهم شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • h

    من فکر می کنم اسرائیل به دنبال آن است که نیروهای کرد در سوریه با نیروهای ایرانی درگیر شوند تا هم کردها را قربانی اهداف خود کند و هم آمریکا را با ایران در سوریه درگیر جنگ کند