ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات فعالان حقوق زنان در مراکش علیه تعرضات جنسی به زنان

در مراکش از هر سه زن یا دختر مراکشی دو نفر قربانی تعرض جنسی و تجاوز می‌شوند. مکان‌های عمومی از جمله جاهایی است که خشونت فیزیکی علیه زنان بیشتر مشهود است.

پس از تعرض جنسی چند پسر نوجوان به یک دختر در شهر کازابلانکای مراکش، فعالان حقوق زنان در چند شهر این کشور علیه تعرضات جنسی به زنان در مراکش اعتراض کردند.

تظاهرات فعالان حقوق زنان در مراکش علیه آزار و اذیت جنسی زنان در کوچه و خیابان

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نزدیک به ۳۰۰ نفر که بیشتر آن‌ها زن بودند چهارشنبه ۲۳ اوت / یکم شهریور در کازابلانکا دست به گردهمایی علیه تعرضات جنسی به زنان در جامعه مراکش زدند. تظاهرات مشابهی نیز با حضور ۲۰۰ دفتر در شهر رباط برگزار شد.

تظاهرکنندگان در مرکز کازابلانکا فریاد می‌زدند: «لباس عامل تجاوز نیست»، «ما ترسی نداریم!»، «افکار عمومی را آزاد کنید»، «قوانین برای مردان، تجاوز برای زنان».

روز یکشنبه گذشته، ۲۰ اوت / ۲۹ مرداد، ویدئویی در مراکش بر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن نشان داده می‌شد یک گروه نوجوان در اتوبوسی به یک دختر جوان ۲۶ ساله تعرض جنسی کرده و سعی در برهنه کردن او و دست زدن به اندام او داشتند. این نوجوانان که به سن قانونی نرسیده‌اند دستگیر شدند و دختر جوان نیز دچار اختلالات روانی شد.

از زمان انتشار تصاویر تعرض جنسی به این دختر جوان، بسیاری از رسانه‌های محلی زنگ خطر آزار و اذیت زنان در خیابان‌ها را به‌صدا در آوردند و از «بحران ارزش‌ها» در یک جامعه گرفتار در بین مدرنیته و سنت گفتند.

در میان تظاهرکنندگانِ کازابلانکا چند هنرمند زن نیز حضور داشتند. از جمله فاطم عیاشی، بازیگر و فیلمساز و أم غیث بنت صحراوی، معروف به «أم»، خواننده مردمی مراکش.

فاطم عیاشی گفت: «کسی نباید به این مسائل بی‌اعتنا باشد. این موضوع به همه ما مربوط می‌شود.»

او افزود اگر از این اقدام فیلمی گرفته نمی‌شد مسکوت می‌ماند و معلوم نیست که در جامعه تعرض جنسی به زنان تا چه میزان بیشتر است اما پنهان مانده.

«أم» در این‌باره گفت: «این موضوع به من هم مربوط می‌شود. ممکن بود من جای آن دختر مورد تعرض قرار می‌گرفتم.» او از مردم خواست تا توجه بیشتری به تربیت فرزندان خود داشته باشند.

براساس آمار رسمی در مراکش از هر سه زن یا دختر مراکشی دو نفر قربانی تعرض جنسی و تجاوز می‌شوند. مکان‌های عمومی از جمله جاهایی است که خشونت فیزیکی علیه زنان بیشتر مشهود است.

مصطفی رامید، وزیر امور حقوق بشر مراکش می‌گوید در قوانین این کشور «آزار و اذیت جنسی زنان در محیط کار جرم شناخته می‌شود اما از چنین آزاری در مکان‌های عمومی سخنی گفته نشده.»

او گفت برای نخستین بار یک لایحه جامع درباره آزار و اذیت زنان در مکان‌های عمومی در دست تصویب است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.