ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مولاوردی خواهان «بازخوانی حقوق زنان» در توسعه شهرها شد

شهرهای بزرگ ایران، از جمله در تهران و مشهد در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفته. دستیار رئیس جمهوری اسلامی خواهان مشارکت زنان در توسعه شهری شد اما از حاشیه‌نشینی غافل ماند.

با پیروزی لیست امید در پنجمین انتخابات شوراهای شهر و روستا، این چشم‌انداز به وجود آمده است که سیاست‌های تفکیک جنسیتی تعدیل شود. شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس جمهوری اسلامی در امور حقوق شهروندی خواهان «بازخوانی حقوق زنان» در توسعه شهرها شد.

«بازخوانی حقوق زنان» در توسعه شهرها (عکس: آرشیو)

شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهوری اسلامی در امور حقوق شهروندی در سخنانی که در مراسم گشایش پنجمین شورای شهر مشهد پنجشنبه ۲ شهریور ایراد کرد، گفت:

« هر شهر پیوندی طبیعی با حقوق شهروندی دارد. در توسعه شهرها باید بازخوانی حوزه زنان در امور حقوق شهرندی مورد توجه باشد و نباید فقط به تفکیک محل حضور زنان و مردان توجه کرد. به منظور تحقق حقوق زنان در شهرها باید مأموریت‌ها و کارویژه‌های جدیدی برای شوراهای شهر و روستا تعریف شود.»

دستیار رئیس جمهوری اسلامی در امور حقوق شهروندی خواهان مشارکت زنان در سطح مدیریت شهری شد:

«در تحقق حق زنان در شهرها در سطح مدیریت دموکراتیک محلی نیازمند قوانینی برای حضور زنان در محل تصمیم‌سازی‌ها هستیم. در توسعه شهری، شهر امن برای زنان، کودکان و امنیت برای همه باید مد نظر باشد.»

در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر، لیست امید در مشهد با اکثریت قاطع آرا برنده شد و شهری که نام آن با لغو کنسرت‌های موسیقی درآمیخته، در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت. نه تنها در مشهد، بلکه در شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، سمنان، شیراز ، قزوین و اراک اصلاح‌طلبان اکثریت قاطع آرا را به دست آورده‌اند. آیا دولت می‌تواند حقوق شهروندی را در توسعه شهرها لحاظ کند؟ معلوم نیست. اما از هم‌اکنون خطوط چالش تازه بین دولت و ائمه جمعه و نیروی انتظامی با طرح‌هایی مانند «گشت ارشاد» آشکار می‌شود.

پیش از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی گفته بود مگر می‌شود ۵۰ درصد جامعه یعنی زنان به بهانه‌های مختلف به کار گرفته نشوند؟

در مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری هم حسن روحانی با اشاره به طرح تفکیک جنسیتی محمد باقر قالیباف، شهردار پیشین تهران گفته بود:

«مگر پياده‌رو حمام زنانه و مردانه است كه ديوار بكشيم؟ حرف‌هايی بزنيد كه در خلوت، خودتان به خودتان نخنديد. به شعور مردم توهين نكنيد.»

حسن روحانی هرچند بعد از انتخابات به وعده‌اش عمل نکرد و در کابینه دوازدهم زنان را به کار نگرفت، اما با صدور بخشنامه‌ای به سازمان‌ها و نهادها در پی چاره‌جویی برآمد و برای زنان در مدیریت اجرایی سهم ۳۰ درصدی در نظر گرفت.

طرح تفکیک جنسیتی در فضاهای شهری را نخستین بار محمد باقر قالیباف مطرح کرد. کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در آن زمان، هم‌صدا با شهردار پیشین، جداسازی زنان و مردان را در شهرداری تهران مهم‌تر از احداث تونل نیایش و بوستان ولایت دانسته بود و از دولت حسن روحانی خواسته بود به داد مردم برسد. مخالفان این طرح هم کم‌شمار نبودند.

اکنون بعد از ۱۴ سال سهم اصلاح‌طلبان از مدیریت شهری افزایش یافته است. محسن هاشمی رفسنجانی از پیروزی لیست امید در شورای شهر تهران به عنوان نشانه‌ای از خواست مردم برای تغییر مدیریت شهری یاد کرده است.

شهیندخت مولاوردی در سخنانش در مشهد گفته است در برابر ورود مدرنیته نیز نباید مقاومت کرد، بلکه باید برای رویارویی با مدرنیته برنامه‌هایی تدوین کرد.

مولاوردی از «آرمانشهر اسلامی» به عنوان هدف مدیریت و توسعه شهری سخن گفته است.

سازمان بهزیستی ایران تعداد حاشیه‌نشینان در شهرهای مختلف ایران را ۲۱ میلیون نفر اعلام کرده. تعداد حاشیه نشینان مشهد دو برابر میانگین تعداد حاشیه‌نشینان در سایر شهرهای ایران برآورد شده است. شهیندخت مولاوردی در مراسم گشایش پنجمین شورای شهر مشهد به حاشیه‌نشینان این شهر اشاره نکرد. محمد علی نجفی، شهردار تازه تهران نیز اولویت را در بهبود خطوط مترو و آلودگی هوای تهران قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.