ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: «روحیه انقلابی و دینی» در دیپلماسی حفظ شود

رهبر ایران از مشکلات بر سر اجرای خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران انتقاد کرد. او بدون اشاره به جنجال‌های اخیر بر سر برجام به دولت توصیه کرد که در برابر «دشمنان» ایستادگی کند.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران با اعضای هیئت دولت دوازدهم دیدار کرد. او در این دیدار خواستار «گشودن چتر دیپلماسی بر همه جهان» شد اما تأکید کرد که باید «روحیه انقلابی و دینی» در دیپلماسی ایران حفظ شود. او اشاره‌ خاصی به توافق هسته‌ای نکرد.

دیدار خامنه‌ای و هیئت دولت دوازدهم

رهبر ایران که شنبه، چهارم شهریورماه به مناسبت هفته دولت با کابینه جدید حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دیدار داشت، سخنان خود را بر دو محور متمرکز کرد: اقتصاد و سیاست خارجه.

تأکید خامنه‌ای بر خصوصی‌سازی

علی خامنه‌ای به انتقاد از عدم پیشرفت در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ پرداخت و گفت که «دست‌به‌دست شدن بنگاه‌ها و مراکز اقتصادی در بخش‌های مختلف دولت بی‌فایده است.»

رهبر ایران گفت که «باید با اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴، دولت از تصدی‌گری به تنظیم‌گرایی، تغییر وضعیت دهد و با مشخص کردن راه‌ها و سیاست‌ها، نظارت و نظم را اعمال کند.»

اصل ۴۴ قانون اساسی ایران اقتصاد را به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم می‌کند، اما اکنون ارجاع به اصل ۴۴ به «خصوصی‌سازی» اقتصاد ایران اشاره می‌‌کند؛ در واقع به «تفسیریه رهبری بر اصل ۴۴ قانون اساسی.»

خامنه‌ای تیرماه ۱۳۸۵ تفسیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این اصل را تأیید کرد و از دولت خواست تا ۸۰ درصد از سهام بخش‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند.

خصوصی‌سازی در ایران با انتقادهای بسیاری مواجه بوده؛ از جمله واگذارکردن بخش‌های اقتصادی به سپاه پاسداران و بخش‌های وابسته به آن.

همچنین کارگران و فعالان کارگری و مدنی از روند خصوصی‌سازی در ایران و واگذاری کارخانه‌ها و معادن به بخش خصوصی انتقاد کرده‌اند. آنها کارفرمایان خصوصی را قادر به مدیریت بخش‌های واگذارشده نمی‌دانند و از عدم نظارت دولتی بر آنها ناراضی‌اند.

بیشتر بخوانید:

    علی خامنه‌ای همچنین در بخش دیگری از سخنانش به لزوم تغییر جهت‌گیری اقتصاد ایران از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولد و مردمی» اشاره کرد. او خواستار «خلاصی اقتصاد از نفت» شد.

    در سال‌های اخیر با افزایش رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان قیمت نفت کاهش پیدا کرده‌بود. پس از اینکه کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی نفت بر سر کاهش تولید به توافق رسیدند، قیمت نفت اندکی افزایش یافت.

    دولت حسن روحانی وعده داده که اتکا به نفت را به شدت کاهش دهد.

    حسن روحانی در این جلسه نیز وعده داد تا سالانه ۹۰۰ هزار شغل ایجاد کند.

    بحث‌های اقتصادی موضوع مهم‌ترین شعارهای رقبای حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ بودند.

    سکوت درباره برجام

    علی خامنه‌ای در بخش دوم سخنان خود به سیاست خارجه دولت حسن روحانی پرداخت. با اینکه در روزهای اخیر بحث بر سر حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) شدت گرفته، او هیچ اشاره‌ مستقیمی به این موضوع نکرد.

    رهبر ایران در سخنانش بر حفظ «روحیه انقلابی و دینی» در دیپلماسی تأکید کرد و گفت: « باید در مسائل دیپلماسی به انقلاب خود افتخار کنیم و از عمل کردن به هنجارهای ملی یعنی هنجارهای برآمده از انقلاب، نظیر ایستادگی در مقابل استکبار، ظلم ستیزی و مخالفت با نظام سلطه، احساس عزت کنیم.»

    او ادعا کرد که « پایبندی به مواضع و هنجارهای انقلابی باعث تشَخّص و برانگیختن احترام دیگران می شود، ضمن اینکه این کار با استفاده از نرمش‌ها و پیچش‌ها و طنازی‌های هنر دیپلماسی منافاتی ندارد.»

    خامنه‌ای خواستار «گشودن چتر دیپلماسی بر همه جهان» شد اما تأکید کرد که نباید بر روابط با چند کشور محدود تمرکز شود. او خواستار مقاومت در برابر «دشمنان» شد.

    نیکی هیلی، فرستاده ایالات متحده به سازمان ملل جمعه‌شب از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا راستی‌آزمایی پیروی ایران از برجام را شدت بخشد و از مراکز نظامی بازدید کند. علی خامنه‌ای در جریان مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده بود که ایران با چنین اقدامی موافقت نخواهد کرد. او امروز به این موضوع اشاره‌ای نکرد.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • لینک

        2- خصوصی سازی: این مورد هم کلا تبدیل به از دسترس خارج شدن ثروتهای ملی از نظارت حداقلی مردم از راه مجلس و دولت منتخب شد، امروزه بخش اعظم ثروتهای ملی از جمله کارخانجات و شرکتهای مهم خدماتی و کالا در دست شبه دولتی ها/خصولتی ها است. ارگانهایی که بسیاری شان وابسته به نظامیان هستند و حسن روحاین آنها ولت با تنفگ نامید، کمتر جرات دارد مراکز نظارتی و انتخباتی بر آنها اعمال قانون کند و مثلا مالیات بستاند و یا حاضر شوند قوانین اجرا کنند، رانت خورای و انحصارگرایی در نتیجه افزایش گرانی و کاهش کیفیت یعنی روند فزاینده فساد و ناکارامدیدر نظام، افزایش فاصله طبقاتی، فروش و تعطیلی واحدهای تولید و خدماتی و بیکاری کارکنان و ندادن حقوق و مزد کاگران، در نهایت موجب رکود و کاهش تولید ناحالص ملی و وابستگی بیشتر کشور به واردات و قاچاق شده است. سیاست درست خصوصی سازی به بدترین شکل اجرا شد، نه تنها بهره وری افزایش نیافت، بلکه کلا تولید کالا و خدمات در داخل ضربه جبران ناپذیری خورد. حتی بخش خصوصی واقعی هم به دلیل نامنی ناشی بحران سازی و تحریمهای متعاقبش امکان چندان فعالیت ندارد ! قانون گریزی وبی قانونی نهادهای غیر انتخباتی بخصوص موجب ناامنی فعالیت اقتصادی مفید شده و سرمایه دارها به سمت کارهای غیر مولد و حتی مضر مثل دلالی و مشاغل کاذب بدون ایجاد ارزش افزوده واقعی رفته اند! در حالی شکل درستش این بود این سهام کارخانجات- به صورت سهام رایگان به مردم واگذار میشود، مدیرتش خصوصی تحت نظارت مردمی میبود، آن وقت دولت مالیاتش میگرفت، اکنون دست دولت و ملت از این منابع ثروتزا کوتاه شده، و به جاهایی رفت که شاید برگشتی نباشد. معلوم نیست آخر سر آن صد ملیارد دلار ثروت ملی که هاشمی رفنسجانی گفت کجا رفت؟! اگر نظام و رهبری میخواهند اصلاح امور کنند که نفع نظام و ملت در آن است این موارد فوق پیگیری کنند، شاید باقی مانده فرصت اندک نجات (به نظرم کمتر از 4 سال فرصت است و از همین امروز باید شروع شود اصلاحات حقیقی)، تا ملت و کشور ایران از فروپاشی رهایی یابد.

      • لینک

        1- هدفمندی یارانه ها: تبدیل شد به گرانی لجام گسیخته، چاپ پول بدون پشتوانه، فله ای دادن به همگان، سوءاستفاده دولت یازدهم (روحانی) از محل درآمد یارانه برای خرج در امور دیگر، به طوریکه دوسوم آن اصلا به مردم داده نشد، طی 8 سال مبلغ یارانه ثابت ماند، ولی قدرت خرید مردم دو سوم کاهش یافت! فقط بدانید (بر ساسا اذعان سایتهای حامی دولت حسن روحانی در سال 1392 که تبلیغ عیله احمدی نژاد میکردند/یک سرچ ساده در اشیو وب این مطالب تایید میشود) در سال 1356 قدرت خرید یک کارگر ایرانی برابر با دو و نیم سکه طلا بوده و اکنون کمتر از یک سکه است در حالی ارزش پول ملی طی 38سال400% کاهش داشته است. در نیجه مثلا اگر یک کارگر میتوانست طی 10 سال خانه بخرد الان حتی بعد از 100 سال نمیتواند خانه بخرد. اقلام خوراکی مثلا تا هزار برابر طی این 38 سال گران شده است! مدعی شدند باید 50% یارانه دولت بردارد! و 20% مثلا به تولیدکنندگان بدهند و 30% به مردم! عجب! دولت و تولیدکنندگان طی این 8 سال متوسط حداقل سالانه 20% ارائه خدمات و کالا هایشان گران کردند و عملا دارند با سود بالا میفروشند به طوری که انواع خودرو را تا بیش از دو برابر قیمت مشابه خارجی اش به مردم میفروشند! پس دولت و تولیدگنندگان حق ندارند از یارنه استفاده کنند و این یارانه باید تمام به مردم بخصوص آن 70% فقیر و فقر مطلق و بیکار و مجردهایی که هرگز ازدواج نکردند داده شود. تبعیض و نابرابری و شکاف درآمدی تنها توزیع ثروتهای ملی حاصل میشود.

      • لینک

        متاسفانه در یک دهه بخصصو، یک سری طرح ها از مراکز تصمیم گیری نظام بیرون آمد، ابدا چون از اصطلاحات رایج جهانی استفاده میکردند، مردم گمان کردند واقعا قرار است بر اساس تعریف و روال و نُرم های جهانی انجام شود، اما طبق معمول در نظام ولایی حاکم بر ایران واژگان قلب معنا پیدا میکنند و گاه عکس تعریف جهانی اش بکار میرود مثل کلمات جمهوری، آزادی،حقوق بشر، دموکراسی...! ولی در عمل باز نظام و یا افراد فاسد و فرصت طلب رانت خوار ذی نفوذ در نظام، که به زندگی انگلی خو گرفته و با وجود غارت عظیم بیت المال، سیرمانی ندارند از رحص و طمع، این طرحهای به ظاهر مترقی به تباهی کشاندند! ریشه اش برمیگردد به اینکه این تصمیات باید به رفرندام گذاشته میشد تا در مناظرات بین مخالف و موافق میشد. چننی تصمیات مهمی در سرنوشت یک ملت دخیل است از مجمع مشورتی و تصمیم یک فرد گذشت! از سال 1368 هیج رفراندمی برگزار نشده، ولی کلی تصمیمات و حوادث سرنوشت ساز اتفاق افتاده و اصلا سرنوشت ملت ایران در حال دگرگونی وحشتناکی است! پس کی رفراندم برگزار خواهد شد برای مسائل سرنوشت ساز؟! یک بار هم عملا حالت همهپرسی شد مانند قضیه درخواست انصراف هنگام ثبت نام یارانه، 97% مردم خواهان یارانه شدند البته بیش از 70% مردم ایران زیر متوسط درآمد هستند و فقیر در عمل، ولی به هر حدش زده میوشد 10% یابیشتر ثروتمند باشند یا بلای متوس درامدی! چون معلوم نبود قضیه توزیع ثروتهای ملی به کجا میخواهد ختم شود، یعنی نظام آن همه اموال دولتی و خصولتی و نهادها و استان فقط در انتخابت 1384 هاشمی رفسنجانی طرح توزیع سهام داد عدد بالغ بر صد میلیارد دلار امول دولتی ذکر کرد و این بدون شاره سایر ثروتهای ملی در نزد نهادهای نظام غیر دولتی بود!تکلیفش معلوم نکرد، متاسافنه احمدی نژادطرح هاشمی تبدیل به نمایشی مضحک سهام عدالتی کرد که عین بیعدالتی بود و بی اثر شد، چون ده سال طول کشید که از سود سهام میخواهد چندرغاز سهام توزیع کند و اینگونه فرصت تاریخی نجات از فقر اکثریت ملت ایران ضربه خورد! (تخمین ار قام چند صد میلیارد دلاری است، ق) آیا میخواهد به همه ملت بدهد که نداد و عملا چوب تاراج خورد بهشان و ثروت ملی رد ست رانتخوران فاسدان افتاد از جمله خصولتی ها! و ملت دستش کوتاه شد از چیزی که حق خود میداند: