ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«قیام» روستاییان روهینگیا: آوارگان به سمت مرز بنگلادش روانه شدند

یک منبع وابسته به ارتش میانمار: «همه روستایی‌ها شورشی شده اند، انگار دارند به یک انقلاب شکل می‌دهند. برایشان مهم نیست بمیرند یا زنده بمانند.»

خشونت‌ها در ایالت راخین میانمار به شدت افزایش یافته. هزاران مسلمان روهینگیا به سمت بنگلادش روانه شده‌اند و دولت میانمار نیز چند هزار ساکن غیرمسلمان را از آن منطقه خارج کرده است. مأموران امنیتی از احتمال آغاز یک «قیام» یا «انقلاب» سخن گفته‌اند.

کودکان و زنان اغلب آوارگان روهینگیا را تشکیل می‌دهند

به گفته دولت میانمار، شمار کشته‌شدگان خشونت‌هایی که از جمعه آغاز شد، اکنون به ۹۸ تن رسیده است که ۸۰ تن از آنها شورشیان روهینگیا و ۱۲ تن هم مأموران امنیتی بودند.

دولت میانمار همچنین گفته است که ۴۰۰۰ روستایی غیرمسلمان را از راخین خارج کرده است.

همزمان با تشدید خشونت‌ها، هزاران روهینگیایی که اغلب آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، به سوی بنگلادش به راه افتاده‌اند. آنها در تلاشند تا یا به تدریج از رودخانه ناف در مرز میانمار با بنگلادش بگذرند یا خود را به مرزهای زمینی برسانند.

متیو اسمیت، یکی از بنیانگذاران سازمان حقوق بشری «فورتیفای رایتز» در توئیتر خود به عبور آوارگان از رودخانه ناف اشاره کرده است.

I'm told these are #Rohingya residents fleeing from the #Myanmar Army across a river in Maungdaw today. pic.twitter.com/wzZa53VUXQ\n— Matthew Smith (@matthewfsmith) August 25, 2017

همزمان خبرنگاران رویترز از تیراندازی در منطقه مرزی میانمار خبر داده‌اند. تیراندازی‌ها باعث شد تا آوارگان روهینگیا به سمت مناطق ممنوعه و تحت مناقشه بین دو کشور حرکت کنند.

از زمان آغاز درگیری‌ها در روز جمعه تا کنون دو هزار آواره روهینگیا خود را به بنگلادش رسانده‌اند. بنگلادش برای آوارگان کمک‌های غذایی و بهداشتی فراهم کرده است اما مانع ورود بسیاری به داخل مرزهای این کشور شده.

«دارند به یک انقلاب شکل می‌دهند»

شورشیان روهینگیا جمعه به ۳۰ ایستگاه پلیس در نزدیکی شهر مونگداو حمله کردند؛ حمله‌ای با سلاح، چماق و بمب‌های دست‌ساز.

این حمله گسترده با واکنش شدید دولت میانمار و مأموران امنیتی وابسته به آن روبرو شده است.

به گزارش رویترز، حملات اخیر آنچنان گسترده بوده که «به یک جنبش یا قیام شبیه‌ترند» تا به حمله‌‌های گاه‌به‌گاه گروهی شورشی.

یک منبع وابسته به ارتش میانمار از راخین به رویترز گفته است: «همه روستایی‌ها شورشی شده‌اند، انگار دارند به یک انقلاب شکل می‌دهند. برایشان مهم نیست بمیرند یا زنده بمانند. دیگر نمی‌توانیم شورشی‌ها را از روستایی‌های عادی تشخیص دهیم.»

چالش برنده صلح نوبل

شیوه برخورد با ۱.۱ میلیون مسلمان میانمار به یکی از چالش‌های آنگ سان سوچی، برنده صلح نوبل، و وزیر امور خارجه و مشاور دولت کنونی میانمار بدل شده است. او تا کنون تنها حملات به پاسگاه‌های پلیس را محکوم کرده است.

وزارت رفاه اجتماعی میانمار نیز تنها از کمک دولتی و فراهم آوردن غذا و مسکن برای ۴۰۰۰ روستایی تخلیه‌شده غیرمسلمان از راخین اشاره کرده است. این وزارت برنامه‌ای برای کمک به آوارگان روهینگیا ندارد.

پس از آنکه آنگ سان سوچی، رهبر سابق مخالفان دیکتاتوری نظامی میانمار از حبس خانگی آزاد شد و ریاست عملی دولت میانمار پس از انتخابات سراسری به او سپرده شد، فعالان حقوق بشر نسبت به بهبود وضعیت اقلیت مسلمان روهینگیا امیدوار شدند. اما در دولت آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۹۱ نیز نسبت به تبعیض علیه این اقلیت کاری انجام نشده است.

آنگ سان سوچی به خاطر سکوتش در برابر تجاوز به حقوق اقلیت مسلمان در میانمار مورد انتقاد قرار گرفته بود.

    ۸۹ درصد از مردم میانمار بودایی، ۴ درصد مسیحی، ۴ درصد مسلمان و ۱ درصد نیز پیرو آیین هندو هستند.

    مسلمانان روهینگیا در میانمار در وضعیتی زندگی می‌کنند که به گفته فعالان حقوق بشر یک وضعیت «شبه‌آپارتاید» است. آنها از حقوق شهروندی برخوردار نیستند و آزادی حرکت آنها به شدت محدود است.

      ارتش آزادی‌بخش اراکان روهینگیا

      شورشیان روهینگیا که خود را «ارتش آزادی‌بخش آراکانِ روهینگیا» می‌نامند، مسئولیت حملات اخیر و نیز حمله اکتبر گذشته را بر عهده گرفته‌اند. آراکان نام قدیمی راخین است.

      نام پیشین این گروه «حرکت الیقین» بود.

      ارتش آزادی‌بخش آراکان روهینگیا ۱۷ اکتبر ۲۰۱۶ اعلام وجود کرد و رهبر آن، عطاء الله بیانیه گروه را خواند.

      در این بیانیه نوشته شده که «دیگر برکسی پوشیده نیست که روهینگیا بیش از هر اقلیت دیگری بر کره زمین تحت تعقیب و آزار قرار گرفته.... اما جهان تصمیم گرفت تا ما را نادیده بگیرد... وضعیت دشوارمان باعث شده تا سرنوشت‌مان را از راه قیام، دفاع از خود و خودمدیریتی پی بگیریم... ما اکنون اعلام می‌کنیم که مردم‌مان به دنبال آزادکردن خود از شر ستمکاران و سرکوب‌گران هستند.»

      دولت میانمار مدعی است که ارتش آزادی‌بخش آراکان روهینگیا از سوی شبکه بین‌المللی جهادی‌های تندرو پشتیبانی می‌شود و آن را گروهی تروریستی می‌داند اما تاکنون مدرکی در این باره ارائه نداده است.

      عطاءالله یک مسلمان روهینگیایی است که در کراچی پاکستان به دنیا آمد و در مکه بزرگ شد.

      در همین زمینه

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        نظری وجود ندارد.