ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراهیم یزدی در قاب چند تصویر

فرازهایی از زندگی سیاسی ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی در چند تصویر. از نوفل‌شاتو تا مدرسه رفاه و سپس کناره‌گیری دولت بازرگان و بازداشت در سال ۸۸

ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی ایران و وزیر خارجه دولت موقت انقلاب که به خاطر ابتلا به بیماری سرطان لوزالمعده در ازمیر در ترکیه تحت مداوا بود، در ۸۶ سالگی چشم بر جهان ما فروبست. فرازهایی از زندگی سیاسی او به روایت چند تصویر:

ابراهیم یزدی در کنار آیت‌الله روح‌الله خمینی در نوفل شاتو

یکی از نقش‌آفرینی‌های مؤثر ابراهیم یزدی در نقش مترجم و رابط آمریکایی‌ها با آیت‌الله خمینی در پاریس بود. ابراهیم یزدی در کتاب خاطراتش می‌نویسد که پنج بار خمینی با آمریکایی‌ها در نوفل‌شاتو ملاقات کرد و هر پنج بار او به عنوان مترجم و مشاور خمینی حضور داشت.

ابراهیم یزدی در کنار مهدی چمران

ابراهیم یزدی یکی از اعضای شورای انقلاب، به عنوان نخستین نهاد قانون‌گزاری در ایران انقلاب‌زده، پیش از تأسیس مجلس شورای اسلامی بود. برخی از اعضای شورای انقلاب مانند مرتضی مطهری، سید محمود طالقانی، محمد جواد باهنر، محمد بهشتی و ولی‌الله قرنی در ماه‌های آغازین پیروزی انقلاب کشته شدند و بیشتر اعضای باقی‌مانده شورا از جمله مهدی بازرگان، احمد صدر حاج سید جوادی، یدالله سحابی، صادق قطب‌زاده، ابوالحسن بنی‌صدر، ابراهیم یزدی، حسینعلی منتظری، علی‌اکبر معین‌فر و حبیب‌الله پیمان در سال‌های بعد مغضوب حکومت جمهوری اسلامی شدند. ابراهیم یزدی نیز یکی از این مغضوبان بود.

ابراهیم یزدی در دادگاه انقلاب در کتار سپهبد رحیمی

قشی که او در دادگاه سپهبد مهدی رحیمی، آخرین فرماندار نظامی تهران ایفا کرد، همچنان در ابهام مانده است.

صادق خلخالی در کتاب خاطراتش درباره نقش ابراهیم یزدی در محاکمه افسران بازداشت شده در مدرسه رفاه نوشته است:

« از جمله کسانی که در همه کارها دخالت می‌کرد و بازپرس شده بود، ابراهیم یزدی بود که در دولت موقت اول معاون نخست‌وزیر و سپس وزیر امور خارجه شد. ابراهیم یزدی در طبقه سوم مدرسه رفاه که من هم آنجا بودم، نصیری و رحیمی را به محاکمه کشید. آنها با وجود اینکه می‌دانستند که من از طرف امام به عنوان قاضی و حاکم شرع معرفی شده‌ام به این امر توجه نمی‌کردند، خودشان می‌بریدند و می‌دوختند و در باغ سبز نشان می‌دادند.»

بعد از پیروزی انقلاب ابراهیم یزدی معاون نخست‌وزیر، وزیر خارجه و نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی بود. روزنامه چلنگر که به طنز در همان سال‌ها منتشر می‌شد و خوانندگانی بسیار پرشمار داشت همواره در هر شماره تازه‌ای که انتشار می‌داد، تصویری از ابراهیم یزدی را با ریشی که به پرچم آمریکا منقش است منتشر می‌کرد و از او به کنایه به عنوان یکی از اضلاع مثلث «بیق» یاد می‌کرد. دو ضلع بعدی این مثلث خبرساز در آن سال‌ها صادق قطب‌زاده و ابوالحسن بنی‌صدر بودند.  

ابراهیم یزدی و دانشجویان پیرو خط امام

در اعتراض به حمله دانشجویان پیرو خط امام، دولت موقت چاره‌ای جز استعفا نداشت. از آن پس ابراهیم یزدی به یکی ار منتقدان جمهوری اسلامی بدل شد. نقش او در تضعیف ارتش قبل از حمله عراق به ایران یکی دیگر از نکات مبهم در تاریخ معاصر ایران در سال‌های بعد از انقلاب است.

ابراهیم بزدی در سال ۸۸

بعد از آنکه مهندس مهدی بازرگان در سال ۱۳۷۳ درگذشت، ابراهیم یزدی به عنوان دبیر کل نهضت آزادی انتخاب شد. در سال ۸۴ برای انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرد اما صلاحیت او تأیید نشد. در سال ۸۸ هم چند بار بازداشت و بازجویی شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    ابراهیم یزدی چگونه ۱۲میلیارد دلار را به باد داد؟ سایت الف: یعقوب توکلی کسی است که کتب تاریخ دوران متوسطه را تدوین کرده است. وی در بخشی از گفت وگوی خود با مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفته: آمریکا تنها به منفعت خود فکر می‌کند و نه چیز دیگری. در زمان محمدرضا، ایران یک قرارداد خرید تسلیحات نظامی با آمریکا منعقد می‌کند و مبلغ دوازده میلیارد دلار به عنوان پیش پرداخت به آمریکا می‌دهد. بنابراین آمریکا باید در قبال این مبلغ، اسلحه به ایران بدهد در غیر این صورت آن مبلغ را به ایران بازبگرداند. در آخرین روزهای مجلس رژیم پهلوی، با فشار آمریکا بندی به این قرارداد اضافه می‌شود مبنی بر اینکه اگر ایران قرارداد را یک طرفه لغو کند آمریکا ملزم به پس دادن پیش پرداخت نیست. ما در جریان انقلاب یک چهره بسیار عجیب و غریب به نام ابراهیم یزدی داریم. وی معاون امور انقلاب دولت بازرگان بودند. هیچ کس هم تاکنون از آقای یزدی در یک محکمه رسمی قضایی نپرسیده است که شما به چه حقی دوازده میلیارد دلار پول این مملکت را با یک جمله بی حساب و کتاب به آمریکا بخشیدید؟ ‍! آقای یزدی در جریان انقلاب اعلام کردند که تمام قراردادهای ما با آمریکا لغو شود. آمریکا هم بلافاصله این موضوع را پذیرفت.به هرحال این مبلغ با یک حرف بی حساب به جیب آمریکایی‌ها رفت!

  • جهان

    تصویری از جنایت کاران جنگی و اشغالگران ایران عزیز چرا زمانه هنوز تردید دارد با صراحت بگوید ، سری به زندانهای ایران تعداد زندانیان و گورستانهای ایران بزنید ، آمار فراریان از کشور و مهاجرت هزاران هزار فرهیخته ، فحشا ،اعتیاد ،جنایت و بیکاری و فساد همه گیر و نبودن هیچ نور امیدی پس از نزدیک به ۴۰ سال را ببینید آیا جز اشغال کشور و انهدام فرهنگی و از بین و بن کندن بنیان و بنیاد فرهنگ و تاریخ یک ملت را چه نام میگذارید ، آیا مدیریت ، مجلس ، قوه غذایییه ( نه قضاییه) بدست بردران لاریجانی متولد و تبعه عراق ، بسیج و امنیت کشور بدست نقدی عراقی ، حتی مجمع به اصطا ح تشخیص مصلحت نظام بدست شیخ عراقی رییس سابق حزب الدعوه عراق با نام ساختگی شاهرودی و وزارت خانه ها و سازمانها و مشاغلی که بدست گمنامان و تغیر نام داده های از خارج آمده مآنند رامین ،اژه ای و هزاران فرد مانند ریس دادگستری فارس بنام القاضی ( آیا در تمان تاریخ چنین شناسنامه ای در ایران صادر شده است ) دیگر چیزی جز اشغال کشور ایران نام داشته ، شما به عنوان یک نشریه آزاد مسول هستید که حقایق را بنویسید و افشا کنید ، یزدی یکی از مهره های غرب در اشغال ایران و انهدام ایران بود ننگ بر او و یارانش