ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آستان قدس رضوی بانک تاسیس می‌کند

رئیسی که در رسیدن به کرسی ریاست جمهوری ناکام ماند، حال ایده «دولت سایه» و «موازی» را با گسترش فعالیت‌های اقتصادی و سفرهای استانی اجرایی کرده است.

در حالیکه نظام بانکی ایران با بحران روبرو است، آستان قدس رضوی در تداوم گسترش فعالیت‌هایش بانک تاسیس می‌کند.

آستان قدس رضوی در قامت یک هلدینگ مذهبی- اقتصادی بانک تاسیس می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی دوشنبه ششم شهریور از ورود این نهاد مذهبی به حوزه بانکداری خبر داد.

به گفته رئیسی بانک آستان قدس «قرض‌الحسنه» و «بدون ربا» خواهد بود.

او بدون بیان جزئیات بیشتر گفت که در طول پرواز به بیرجند با ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفت‌وگو کرده است.

رئیسی که پس از مرگ عباس واعظ طبسی  جانشین او شد، همچنین از افزایش فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت که رفع مشکلات این استان و برخی از استان‌های دیگر «نیازمند کار جهادی» است و با سخنرانی حل نخواهد شد.

به گفته او درآمدهای استانی آستان قدس بعد از این در «همان استان‌هایی که موقوفه دارد»، هزینه خواهد شد.

آستان قدس رضوی پیش از این نیز با  ایجاد معاونت امور مستضعفان به حوزه خدمات اجتماعی خیریه و «کمک به محرومان» ورود کرده است.

تاسیس دفاتر نمایندگی این نهاد مذهبی- اقتصادی در استان‌های کمتر توسعه یافته از دیگر برنامه‌هایی است که پس از انتصاب رئیسی اجرا شده است.

دادخدا خدایار سرپرست نمایندگی سیستان و بلوچستان آستان قدس بهمن سال گذشته «انجام سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی به منظور اشتغالزایی» را از برنامه‌های این نهاد اعلام کرده بود.

آستان قدس در حالی فعالیت‌های اقتصادی خود را تحت عنوان «محرومیت‌زدایی» و «اشتغال‌زایی» گسترش می‌دهد که از پذیرش مصوبه مجلس مبنی بر لغو معافیت‌های مالیاتی  خودداری کرد.

مجلس شورای اسلامی سه سال قبل در بررسی قانون مالیات‌ها، نهادهای مذهبی و نظامی را به پرداخت مالیات موظف کرد که با مخالفت شورای نگهبان و رهبر جمهوری اسلامی لغو شد.

آستان قدس در قامت دولت در سایه

سعید جلیلی از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی رئیسی پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری امسال، از تشکیل «دولت سایه» خبر داد و گفت که کارویژه این دولت « توجه ویژه به مواردی که از سوی دولت مستقر مورد غفلت قرار گرفته» است.

او یک روز پس از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرد که «استعدادها و برنامه‌ها خوبی در حوزه‌های مختلف برای تشکیل دولت سایه شناسایی شده است».

هرچند که ناظران گفته‌های جلیلی در قامت مشاور رئیسی را «شعارهای انتخاباتی و پسا انتخاباتی» دانستند اما حال می‌توان نشانه‌های تشکیل دولت سایه و موازی را در گفتار و رفتار مسئولان آستان قدس رضوی دید.

افزایش سفرهای استانی و حضور ابراهیم رئیسی در جلسات شورای اداری استان‌ها، تاسیس نمایندگی‌های استانی، افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ تحت عناوین «محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی» در حالیکه دولت از تامین اعتبار بودجه عمرانی ناتوان است و همچنین ورود به عرصه بانکداری نمونه‌هایی از تحقق «دولت سایه و موازی» در آستان قدس رضوی است.

بیشتر بخوانید:

امپراتوری واعظ طبسی در آستان قدس و امان‌نامه رهبری

آستان قدس «معاونت مستضعفان» تاسیس می‌کند، اما مالیات نمی‌دهد

آستان قدس رضوی «نفتی» شد

پنج «پروژه بزرگ عمرانی» به آستان قدس واگذار شد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    میخوان پول اوقاف رو از طریق این بانک بدون بهره به فک و فامیل خودشون بدون ضمانت قرض بدهند و معلوم نیست اصل پول بعد 10ـ15 سال اصلا ارزشی داره یا نه اگر اصلا اصلش برگشت بشه.

  • naseem

    سعید زیبا کلام از عوامل خامنه‌ای به سؤاستفاده از دین برای سرکوب مردم اعتراف کرد و گفت: یقین دارم شما دهها مورد نه دهها کارگر دهها کارخانه، مجتمع های صنعتی و غیره سراغ دارید که کارگران آن مجتمع ها هیچ نوع هیچ نوع بیمه‌ای را بهره‌مند نیستند و به طرفه العین می‌تونند اخراج بشوند بعد ما از شعارها و آرمانهای بلند و رفیع انقلاب اسلامی آخه چه صحبتی بنشینیم بکنیم؟ وی افزود:‌ این خیلی فوق‌العاده مهم است ما کجا داریم میریم؟ تا کی از سرمایه عظیمی به نام دین ما باید سو استفاده کنیم نه استفاده سو استفاده کنیم؟ به اعتقاد من ما بایستی سطح انتظاراتمان را بیاریم پایین با این آرمانها و شعارها وداع کنیم و خطاب به مسئولان ازشون این را بخواهیم که آقا این مطالبات کشاورزان چرا باید چندین ماه کشاورزی که پس اندازی ندارد درآمدهای آن‌چنانی ندارد حقوقهای نجومی و املاک نجومی هیچ‌کدام را بهره‌مند نیست اصلاً نمی‌داند اینها چی هست. وی افزود:‌ ما از صبحدم 22بهمن مدام از اسلام داریم حرف می‌زنیم مدام از آرمانها و ارزشهای اسلامی داریم حرف می‌زنیم خب واقعاً چی شده تو این چهل سال؟ چه کردیم؟ چه دستاوردی داریم؟ خدایی ما پیشرفت کردیم به‌لحاظ اعتقادات دینی؟ یعنی امروز روز صادقانه رو در رو امروز روز اعتقادات مردم به دین اسلام بیشتر شده؟ واقعاً اینجوری است؟ ما بد کردیم بد کردیم ما سو استفاده‌های وحشتناکی از دین خدا کردیم من نظرم این است که متوقف کنیم این روند را هر اعتقادی داریم داشته باشیم بیائیم این سلاح را این سلاح را این پوشش مکاری و حقه بازی را بگیریم بگوییم آقا شما وکیل مجلس هستید شما لطفاً رانت‌خواری نکنید. نمی‌خواهید سخنرانی راجع به اسلام و عطرت رسول خدا نمی‌خواهد بکنید این کار را شما کمیسیون مربوطه مثلاً کشاورزی صنعته چیه حالا شما به وظائفتون عمل کنید چرا فلان قرارداد نفتی فلان قرارداد چه می‌دانم چی را هیچ نوع بررسی ورود نمی‌کنید تویش؟ چرا کمیسیون تحقیق و تفحص برایش نمی‌گذارید؟ شرم بر شما اونوقت می‌آئیم از سیدالشهدا و از جانبازی و ایثار و فداکاری و آخه اینها حرف اینه که ما باید این بساط را جمع کنیم بد مسیری داریم میریم بد مسیری رفته‌ایم و الآن یک مقداری به ته‌های دیگ رسیدیم و من می‌بینم میان همین طبقات محروم‌تر و مستضعف‌تر که اعتراضها و نارضایتی‌ها زیاد شده است

  • دولت ملت ایران

    مالیات حق الناس است. البته دولت میتواند به نیابت و وکالت از جانب ملت (با اجازه ملت) به برخی افراد و نهادهای معافیت موقت مالیاتی بدهد مانند فقرا و کارگران با مزد پایین. اما اگر مطالبه مالیات کند، بایست هر نهاد اعم خیریه یا انتفاعی از درآمدش به پردازد. اکنون هم اگر درخواست تاسیس بانک کند، دولت بایست به عنوان اهرم اعمال حق الناس، تا زمانی تکلیف مالیات روشن نشده، مجوز ندهد به آستان قدس رضوی ، و حتی موسسات مالی-اعتباری آستان قدس را غیر قانونی اعلام کند و جلوی فعالیتش بگیرد، چون هیچگونه شفافیت و تعهد به قانون ندارند!، و مالیات نمیدهند. مالیاتی حق الناس است.

  • وو

    هم اکنون آستان قدس رضوی موسسه مالی دارد، در حالی در فهرست موسسات اعتباری مجاز بانک مرکزی نیست! یکی از حربه های نهادهای مالی مشکوک به فساد در نظام، ایجاد موسسات مالی-اعتباری شبه بانکی است، تا ضمن برآوردن نیاز به عملیات بانکی، کسی از اسرار فسادشان باخبر نشود!

  • مُرور

    اما فرض کنیم، شخصی اموالی (مثلاکارخانه ای) را که قبل وقف، طبق روال فعالیت کرده و مالیات میداده وقف کرده است، گفته است از درآمد این اموال (مثلا کارخانه) برای فقرا و نیازمندان... هزینه شود. در مثال فوق، این کارخانه، دارای کارکنان است، مواد اولیه ، بیمه، مالیات و سایر هزینه ها داشته، هم اکنون هم باید این هزنیه و دستمزدها به پردازد، آیا منطقی است نهاد مسئول نظارت بر اجرای وقف این کارخانه بگوید: چون واقف وصیت کرده درآمد کارخانه صرف امور وقفنامه شود، پس کل درآمد ناخالص همچو درآمد خالص در نظر گیرد و حق الناس (هزینه ها، دستمزد، قیمت مواد اولیه، بیمه، مالیات....) را نپردازد، چون درامد کارخانه وقف شده است؟! مالیات که حق الناس عموم یک کشور است دارای درجه بالاتری از رعایت باشد. از آستان قدس و طرفدران معافیت مالیاتی این نوع نهادهای درامدزا باید پرسید، فرق بین دستمزد کارگر این نهادهای وقفی با مالیات چیست؟ مگر جز این استکه هر دو حق الناس است؟ اگر فرضا صد نفر در وقف صاحب حق دستمزد (حق الناس) هستند، مالیات در واقع متعلق کل یک ملت یعنی عموم اتباع کشور است که دولت به نمایندگی از آنها بایست ستاننده حق الناس کند، که به مراتب کسب رضایت آنها سخت تر است، آیا همه ملت از حق خود گذشته اند که آستان قدس حاضر به پرداخت مالیات نیست؟! وقتی دولت یا مجلس که نمانیده مردم هستند خواهان مالیات است، این مالیات حق الناس است. اینجا فرقی نمیکند وقف یک زمین بوده یا مقدرای پول، به هر حال تبدیل به منبع تولید ثروت و درآمد شده، که بخشی از این ثروت و درآمد حق الناس است مانند دستمزد و مالیات و غیره. این منطق واضح است. اگر آستان قدس و سایر روحانیان ذی نفوذ اعتقاد به رعایت حق الناس هستند،که گفته شده الله هرگز از آن نمیگذرد و مشروط به رضایت صاحب حق (ناس/مردم) است، در حالی به احتمال زیاد از خود (حق الله/مانند انجام امور عبادی...) با یک توبه میگذرد.

  • مُرور

    اصل وقف، امر نیوکست و شایسته تقدیر از از واقف، و نه تنها در جوامع اسلامی، بلکه حتی در جوامع اکثرا بیدین وبیخدا هم امری رایج است. همیشه درصدی از ثروتمندان هستند به دلایل اعتقاد دینی و یا تربیت و تعالی انسانی-اخلاقی، به این درجه شعور انسانی میرسند که از توانایی خود برای کاهش رنج هم نوعان و حتی سایر موجودات عالم استفاده کنند. لزوما همه ثورتمندان از راه فساد کسب ثورتمند نکرده و اصل حقوقی هم مبنی بر برائت است مگر ثابت شود که ثروت از راه حرام به دست آمده باشد. اینها گفتم که نقدم من شامل رد اصل قضیه وقف نیست. اماوقف هم بایست مثل هر پدیده ای انسانی بازتعریف مدرن شود، سازمان دهی و امور مالی-اقتصادی بایست مشخص شود که چه قدرش شامل اصل وقف است و چه قدرش شامل موضوعات عمومی است. وقف اگر امری استثنائی خیرخواهی در نظر بگیریم، تا زمانی که مسائل حق الناس در آن رعایت شود مثلا وقف از مال حرام و عصبی نباشد، میتواند شامل برخی از معافیتها شود این معافیت قطعا در یک رزیم دموکراتیک با موافقت نهادها دولتی که نماینده مردم است و حیت رفراندم به صورت زماندار باید باشد، یعنی امر یابدی نیست و اقتضائات زمان تصمیمات جدیدی میتوان گرفت.