ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیعیان حوثی و وفاداران علی عبدالله صالح بر سر پایان تنش‌ها توافق کردند

دو متحد در جنگ یمن که در روزهای اخیر نبردهای خونینی با یکدیگر داشتند و سه نفر از آن‌ها کشته شدند، اکنون توافق کرده‌اند که به این درگیری‌ها پایان دهند.

شیعیان حوثی و وفاداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن در جنگ این کشور متحد محسوب می‌شوند اما در روزهای اخیر درگیری‌های خونینی بین آن‌ها رخ داد. اکنون آن‌ها توافق کرده‌اند که به این تنش‌ها پایان دهند.

صنعا پایتخت یمن ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، این توافق در ساعات پایانی دوشنبه ۲۸ اوت / ۶ شهریور در صنعا به‌دست آمد.

درگیری‌های بین حوثی‌های مورد حمایت ایران و نیروهای علی عبدالله صالح پس از یک سلسله تنش‌های لفظی بین طرفین، شنبه ۲۶ اوت / ۴ شهریور در گرفت و در جریان آن یک سرهنگ وفادار به صالح، به نام خالد رضا و دو تن از شیعیان حوثی در صنعا کشته شدند.

اختلاف‌ حوثی‌ها و نیروهای صالح پیش از این درگیری‌ها بر سر برگزاری گردهمایی حزب صالح، حزب کنگره عمومی خلق یمن به‌مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد تأسیس این حزب شکل گرفت. شیعیان حوثی مخالف این گردهمایی بودند و آن را نمایش قدرتی به‌منظور تضعیف خود دانستند اما طرفداران صالح آن را برگزار کردند.

در پی این اختلاف‌ها علی عبدالله صالح، که نزدیک به سه دهه بر یمن حکومت کرده، همکاری با حوثی‌ها را مورد تردید قرار داد.

نشست مشترک این دو نیرو پس از درگیری‌های اخیر، دوشنبه شب در پایتخت یمن با هدایت عارف الزوکا، رئیس کنگره عمومی خلق یمن صالح و محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی گروه حوثی انصارالله، برگزار شد.

دو طرف در بیانیه مشترکی اعلام کردند که این نشست مشترک تصمیم گرفت تا «تمامی عوامل تنش در صنعا کنار گذاشته شده و شرایط امنیتی به شکل عادی خود پیش از فعالیت‌های هفته گذشته بازگردد.»

آن‌ها همچنین تصمیم گرفتند که درباره رویدادهای اخیر تحقیقات بی‌طرفانه‌ای انجام شود.

دو طرف همچنین با اشاره به عملیات نظامی ارتش عربستان سعودی در یمن بر «متحد ساختن تلاش‌ها برای مقابله با تجاوز» اشاره کردند.

این دو گروه در شمال یمن حکومت می‌کنند و در جنگ دو سال و نیمه اخیر با نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری کنونی یمن، در یک جبهه قرار دارند. عربستان سعودی و متحدانش از منصور هادی پشتیبانی می‌کنند. در طول جنگ یمن دست‌کم ۱۰ هزار  نفر کشته شده‌اند و گرسنگی و بیماری بر این کشور حاکم شده است.

تنش‌های روز شنبه شب هنگامی آغاز شد که جنگجویان حوثی یک پاسگاه امنیتی را در نزدیکی خانه پسر صالح و دفتر رسانه‌ای او مورد حمله قرار دادند.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی پس از آن‌که حوثی‌ها پایتخت یمن را به تصرف خود در آوردند و با نیروهای علی عبدالله صالح متحد شدند، در ماه مارس سال ۲۰۱۵ به‌منظور بازگرداندن دولت منصور هادی به قدرت و مقابله با حوثی‌های مورد حمایت ایران در جنگ یمن دخالت کرد.

سازمان ملل در تاریخ ۱۷ اوت / ۲۶ مرداد در پیش‌نویس گزارشی اعلام کرد که ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی مسئول کشتن و زخمی کردن بیش از نیمی از قربانیان کودک در جنگ یمن، در طول یک سال گذشته بوده است.

در این پیش‌نویس آمده است که سازمان ملل یک‌هزار و ۳۴۰ مورد کودک قربانی را در یمن مورد بررسی قرار داده و متوجه شده که از این تعداد ۶۸۳ نفر (۵۱ درصد) کودکانی بوده‌اند که در بمباران‌های ائتلاف عربستان سعودی قربانی شده‌اند.

بر اساس این پیش‌نویس، سه چهارم حملات به مدارس و بیمارستان‌های یمن توسط ائتلاف عربستان سعودی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.