ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی سازمان‌های حقوق بشری از سرنوشت مفقودشدگان در جنگ سوریه

به مناسبت روز جهانی مفقودشدگان، عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر از جامعه جهانی خواسته‌اند احساس مسئولیت کند. ایران نیز وظیفه سنگینی دارد.

سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر به مناسبت روز جهانی مفقودشدگان از جامعه جهانی خواستند حکومت بشار اسد و مخالفان مسلح او را تحت فشار قرار دهد با این امید که در برابر سرنوشت ده‌ها هزار نفر از افرادی که در جنگ داخلی سوریه مفقود شده‌اند، مسئولیت‌پذیر باشند. ایران نیز وظیفه سنگینی در این زمینه دارد.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید تا سرنوشت مفقودشدگان معلوم نشود، سوریه رنگ صلح به خود نمی‌بیند. (عکس: آرشیو)

چهارشنبه ۳۰ اوت/ ۸ اردیبهشت، عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، همزمان با فرارسیدن روز جهانی مفقودشگان با انتشار بیانیه‌هایی سرنوشت اشخاصی را یادآوری کردند که در جنگ سوریه ناپدید شده‌اند.

فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل گفته است:

«در خشونت و خونریزی‌هایی که در جنگ داخلی سوریه اتفاق افتاد، سرنوشت کسانی که توسط حکومت اسد و مخالفان مسلح او به زندان‌ها افتاده‌اند یا سر به نیست شده‌اند، غم‌انگیز است.»

مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل یادآوری کرده که ده‌ها هزار خانواده سوری در جست‌وجوی عزیزانی هستند که از آن‌ها کوچکترین نشانی در دست نیست. نه معلوم است که مرده‌اند و نه معلوم است که اگر زنده‌اند در کدام زندان به سر می‌برند.

بر اساس آماری که شبکه حقوق بشری سوریه منتشر کرده، از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون، ۷۵ هزار نفر در جنگ سوریه مفقودالاثرند.

دیده‌بان حقوق بشر هشدار داده است که تا سرنوشت مفقودشدگان در جنگ داخلی سوریه مشخص نشود، دسترسی به یک صلح پایدار در این کشور میسر نیست. سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ دیده‌بان حقوق بشر گفته است:

«اگر در مذاکرات صلح، سرنوشت زندانیان و مفقودالاثرها به درستی مشخص نشود، توافق صلح به جایی نمی‌رسد.»

دیده‌بان حقوق بشر پیشنهاد داده که در مذاکرات صلح سوریه، کمیته‌ای برای یافتن مفقودشدگان و تعیین سرنوشت آن‌ها نیز تشکیل شود. دیده‌بان حقوق بشر از ایران و روسیه، به عنوان مهم‌ترین شرکای حکومت اسد خواسته‌، دولت سوریه را برای انتشار اسامی زندانیان تحت فشار قرار دهند.

علاوه بر این دیده‌بان حقوق بشر از ایران و روسیه خواسته که دولت اسد را وادارند جنازه کشته‌شدگان را به خانواده‌هایشان تحویل دهد، یا خانواده‌ها را از محل دفن عزیزانشان آگاه کند.

سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر همچنین از ترکیه و ایالات متحده آمریکا خواسته‌اند مخالفان مسلح حکومت اسد را تحت فشار قرار دهند تا آن‌ها به نهادهای حقوق بشری اجازه بازدید از زندان‌هایشان را بدهند.

تخمین زده می‌شود که بیش از دو هزار نفر از شهروندان سوریه در زندان‌های مخالفان مسلح حکومت اسد به سر می‌برند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    سخنگوی ائتلاف بین‌الملل، کاروان‌های داعش را «اهدافی مشروع» برای ائتلاف دانست. او با بیان این‌که ائتلاف جزئی از این توافق نیست، تاکید کرد که توافق حاصل شده در برابر تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم، ایجاد مانع کرده چرا که «انتقال تروریست‌ها از مکانی به مکان دیگر، راه حلی قطعی و دائمی برای بحران نیست». او با انتقاد شدید اللحن از نظام سوریه، ارتش لبنان و حزب‌الله که طرف‌های موثر در توافق هستند گفت: «آن‌چه روی داد نشان می‌دهد بهانه‌های آن‌ها درباره جنگ با تروریسم، پوچ است چرا که خود انتقال امن نیروهای داعش را از منطقه‌ای به منطقه دیگر، بر عهده گرفتند!