ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوری مالکی: شرکت کرکوک در همه‌‌پرسی استقلال، خیانت به عراق است

همزمان با سفر محمود هاشمی شاهرودی و محسن رضایی به عراق، معاون متنفذ رئیس جمهور عراق مصوبه شورای استانی کرکوک را محکوم کرد.

همزمان با سفر محمود هاشمی شاهرودی و محسن رضایی رئیس و دبیر تشخیص مصلحت نظام به عراق برای رایزنی و گفت‌وگو با مقامات بلندپایه عراقی، نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق و از شخصیت‌های بانفوذ در این کشور، مخالفت خود را با مصوبه شورای استانی کرکوک مبنی بر شرکت در همه‌پرسی استقلال کردستان اعلام کرد.

نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق: شرکت کرکوک در همه‌‌پرسی استقلال، خیانت به عراق است

شورای استانی کرکوک در جلسه‌ای که سه‌شنبه ۲۹ اوت برگزار شد، شرکت در همه‌پرسی استقلال کردستان را به تصویب رساند. ترکمان‌ها و عرب‌ها جلسه شورای استانی کرکوک را تحریم کرده بودند. ٢۶ کرسى از ۴۴ کرسى شورای استانی کرکوک در دست کردهاست. از این میان ۲۳ نفر از اعضا به برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان که قرار است ۲۵ سپتامبر سال جاری برگزار شود رأی دادند.

نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق از مصوبه شورای استانی کرکوک به عنوان «خیانت به کشور» یاد کرده و گفته است که اقدام شورای استانی کرکوک هرگونه امید به یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران اقلیم کردستان را از میان برمی‌دارد.

مالکی از «شخصیت‌های خردمند» اقلیم کردستان خواسته است به طور عاجل کاری کنند که «وحدت و امنیت و علائق ملی» عراقی‌ها به خطر نیفتد.

همزمان با این تحولات، رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که محمود هاشمی‌شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی دبیر این مجمع  همراه با هیأتی ظهر پنجشنبه ۹ شهریور برای گفت‌وگو با مقامات عراقی وارد بغداد شده‌اند.

اسامه نجیفی، سیاستمدار سنی‌مذهب و معاون دوم رئیس جمهور عراق نیز اعلام کرده که مصوبه شورای استانی کرکوک غیر قانونی و بدون مشارکت عرب‌ها و ترکمان‌های سنی‌مذهب فاقد «مشروعیت» است.

پیش از این حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق و وزارت خارجه ترکیه مصوبه شورای استانی کرکوک برای شرکت در همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان را محکوم کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Jiro

    ایران در داخل با انواع بحرانها از قبیل : اعتیاد به مواد مخدر، بیکاری، طلاق و از هم پاشیدگی خانواده ها، بحران محیط زیست، رانتخواری و رشوه، پولشویی، ایدز، سرطان و ... روبرو است آن وقت جمهوری اسلامی ایران می خواهد از طریق بحران آفرینی بوسیله ی سپاه و عامل تروریستی اش قاسم سلیمانی در خارج از مرزهایش می خواهد چند روز را به عمر نظام جنایتکار و دیکتاتوری اش اضافه کند.

  • faryad

    مالکی که از نزدیکان به حکومت ایران و حزب الله به شمار می رود، اعلام کرد، توافق حزب الله لبنان با داعش و انتقال جنگجویان داعش به داخل خاک سوریه را تصمیمی بجا و مثبت توصیف کرد!. عراقی‌های مخالف این توافق می‌گویند با انتقال شبه نظامیان داعش به منطقه دیر الزور آنها را به مرزهای عراق نزدیکتر خواهند شد و امنیت این کشور بار دیگر توسط این گروه به خطر خواهد افتاد. برخی منابع رسانه‌ای عراق، نسبت به پیامدهای این توافق که با هماهنگی نوری مالکی، حزب الله لبنان و ایرج مسجدی سفیر حکومت ایران صورت گرفت، هشدار دادند. این منابع می‌گویند حکومت ایران خواستار خروج داعش از عراق نیست. تهران به بهانه مبارزه با داعش خواستار حضور دائمی در عراق و تقویت مزدورانش در این کشور است لذا تصمیم حزب الله لبنان برای توافق با داعش با هماهنگی حکومت ایران صورت گرفته است!