ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان برای مذاکرات منطقه‌ای به ایران سفر می‌کند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به‌زودی به ایران سفر خواهد کرد تا در مورد مسائل مهم منطقه و روابط دو کشور با مقامات جمهوری اسلامی گفت‌وگو کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به‌زودی به ایران سفر خواهد کرد تا در مورد مسائل مهم منطقه و روابط دو کشور با مقامات جمهوری اسلامی گفت‌وگو کند.

سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به ایران در حالی صورت می‌گیرد که مواضع ایران و ترکیه در منطقه به یکدیگر نزدیک شده است.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه تاریخ سفر اردوغان به ایران را دوشنبه ۲۰ شهریور / ۱۱ سپتامبر اعلام کرده و گفته‌ است رئیس جمهوری ترکیه در رأس هیأتی بلندپایه به تهران سفر خواهد کرد.

گفته می‌شود در این سفر اردوغان و مقامات ایرانی درباره مسائل مربوط به عراق و همه‌پرسی استقلال کردستان و همچنین سوریه گفت‌وگو خواهند کرد.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که مواضع ایران و ترکیه در منطقه به یکدیگر نزدیک شده و سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز به‌تازگی در مردادماه به ترکیه سفر کرده و مذاکراتی با اردوغان و مقامات ترکیه‌ای در زمینه‌های روابط دوجانبه دفاعی، تحولات منطقه، مبارزه با تروریسم و همکاری‌های مرزی انجام داده بود.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۹ شهریور، حسن روحانی در یک تماس تلفنی با اردوغان، با اشاره تلویحی به همه‌پرسی استقلال کردستان گفته بود: «ایران برخی تمایلات تجزیه‌طلبان و مشکلاتی که در منطقه خلیج فارس به‌وجود آمده است را هرگز به نفع صلح و ثبات منطقه نمی‌داند.»

روحانی افزوده بود که «شرایط حساس منطقه به گونه‌ای است که دو کشور باید بیش از گذشته برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه همکاری کنند» و «ایران و ترکیه به عنوان دو قدرت بزرگ منطقه‌ای، باید امروز بیش از گذشته در راستای ثبات و امنیت منطقه نقش‌آفرینی کنند.»

ایران و ترکیه از جمله مخالفان برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان در عراق هستند و آن را موجب بی‌ثباتی منطقه می‌دانند.

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق قرار است ۲۵ سپتامبر برگزار شود اما رایزنی‌هایی در حال انجام است تا این همه‌پرسی تعلیق شود.

اردوغان در فروردین‌ماه سال ۹۴ نیز در جریان سفری چندساعته به تهران با حسن روحانی در کاخ سعدآباد دیداری داشت. اردوغان ۲۳ ژوئیه / یکم مرداد نیز در سفری دو روزه به منطقه خلیج فارس از عربستان سعودی، کویت و قطر دیدار کرد. موضوع بحران قطر و اختلافات این کشور با چهار کشور عربی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از جمله موضوعات این مذاکرات بود که احتمالاً اردوغان در این‌باره نیز با مقامات ایرانی گفت‌وگو خواهد کرد.

به‌گفته هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران حجم کل تجارت خارجی بین ترکیه و ایران هم‌اکنون نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.