ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشتار دو برابری غیرنظامیان با بمب‌های خوشه‌ای در سال ۲۰۱۶

یک نهاد غیردولتی بین‌المللی نسبت به «افزایش چشمگیر» کشتار غیرنظامیان با بمب‌های خوشه‌ای در جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی هشدار داد. بیشتر قربانیان سوری‌ها بوده‌اند.

یک نهاد غیردولتی بین‌المللی در گزارشی گفته است بمب‌های خوشه‌ای که توافقنامه‌های جهانی استفاده از آن را ممنوع کرده‌اند، در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ دست‌کم دو برابر غیرنظامیان را به کشتن داده و یا زخمی کرده است. بیشتر این کشته‌شدگان در سوریه بوده‌اند.

بمب‌های خوشه‌ای می‌توانند به ده‌ها بمب کوچک تقسیم شده و در سراسر محیط منتشر شوند ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه «هاندیکاپ اینترناشنال» (Handicap International) نهاد مستقل و غیردولتی و متعهد به کمک به افراد معلول، این گزارش خود را چند روز مانده به کنفرانس دولت‌های امضا‌کننده پیمان اسلو منتشر کرده است.

پیمان اسلو استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را منع کرده است. کنفرانس مزبور از روزهای چهارم تا ششم سپتامبر در ژنو برگزار خواهد شد.

«هاندیکاپ اینترناشنال» در گزارش خود گفته است در سال ۲۰۱۶ شمار کسانی که با بمب‌های خوشه‌ای کشته و یا زخمی شده‌اند ۹۷۱ نفر بود، در حالی‌که در سال ۲۰۱۵، این تعداد ۴۱۹ نفر برآورد شده بود.

بمب‌های خوشه‌ای می‌توانند به ده‌ها بمب کوچک تقسیم شده و در سراسر محیط منتشر شوند اما همه آن‌ها منفجر نمی‌شوند و بخشی از آن‌ها به مین‌های ضد نفر تبدیل می‌شوند که حتی ممکن است بعد از درگیری‌ها نیز عمل کنند و موجب کشته و یا زخمی شدن افراد شوند.

به‌گفته آن هری، مدیر تبلیغات این نهاد غیردولتی، ۹۸ درصد این قربانیان را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند و ۸۹ درصد کل قربانیان این سلاح مرگبار در جهان سوری‌ها هستند. او استفاده مکرر از بمب‌های خوشه‌ای در سوریه را «نگران‌کننده» خواند.

این نهاد مدنی از یک سو در سوریه رژیم بشار اسد و هم‌پیمان آن روسیه، و از سوی دیگر ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی در یمن را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای متهم کرده است.

پیش از این نیز سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله سازمان دیده‌بان حقوق بشر روسیه و رژیم سوریه را متهم کرده بودند که در جریان حملات هوایی در خاک سوریه به‌طور روزمره از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده‌اند.

«هاندیکاپ اینترناشنال» در پیوند با کنفرانس آغاز ماه سپتامبر در ژنو کشورهای شرکت‌کننده را فراخوانده که قوانین بین‌المللی را اعمال کرده و فشار بر طرف‌های متخاصم را بیشتر کنند تا اطمینان حاصل کنند که آن‌ها استفاده از این «سلاح وحشیانه» را متوقف می‌کنند.

از ۹۷۱ نفری که در سال ۲۰۱۶ بر اثر انفجار بمب‌های خوشه‌ای کشته و یا زخمی شدند، ۸۶۰ نفر در سوریه، ۵۱ نفر لائوس، ۳۸ نفر یمن، ۹ نفر ویتنام، چهار نفر عراق، سه نفر در لیبی و سودان جنوبی و یک نفر در بوسنی و هرزگوین، لبنان و صربستان بودند.

اگرچه اکثریت قربانیان این بمب‌ها در حملات جدید کشته و یا زخمی شده‌اند اما ۱۴ درصد آن‌ها بر اثر بازمانده‌های بمب‌های خوشه‌ای جان خود را از دست داده‌اند و یا مجروح شده‌اند. ۴۰ درصد بمب‌های خوشه‌ای بر اثر پرتاب منفجر نمی‌شوند.

«هاندیکاپ اینترناشنال» گفته است نیمی از این رویدادها در لائوس، آلوده‌ترین کشور جهان به بازمانده‌های بمب‌های خوشه‌ای، رخ داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.