ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعد حریری: اسرائیل فریب‌کاری می‌کند

سعد حریری ادعای نتانیاهو درباره ساخت کارخانه موشک‌سازی ایرانی در لبنان را دروغ خواند. او حزب‌الله را بخشی از دولت آن کشور دانست اما گفت: «این گروه همه لبنان را کنترل نمی‌کند».

نخست‌وزیر لبنان ادعاهای اخیر همتای اسرائیلی خود را تکذیب کرد و گفت که «هیچ کارخانه موشک‌سازی‌ای در لبنان وجود ندارد.»

حریری می‌گوید حزب‌الله در دولت است، اما همه لبنان را در اختیار ندارد

سعد حریری جمعه، یکم سپتامبر در گفتگو با روزنامه فرانسوی «لوموند» ادعاهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را تکذیب کرد و گفت که «اسرائیلی‌ها در حال اجرای یک کمپین فریب‌کاری هستند. آنها می‌گویند حزب‌الله لبنان را کنترل می‌کند و این صحت ندارد.»

او تأکید کرد که هیچ کارخانه‌ ساخت موشکی در لبنان وجود ندارد. حریری پس از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس با روزنامه لوموند گفت‌و‌گو کرده بود.

بنیامین نتانیاهو  در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیت‌المقدس ادعا کرده بود که ایران در سوریه و لبنان در پی ساخت «موشک‌هایی با کنترل دقیق» است و می‌خواهد با ایجاد چند جبهه جدید در این دو کشور علیه اسرائیل، امنیت آن را به خطر بیندازد.

سازمان‌های امنیتی اسرائیل پیش از این نیز در گزارش‌هایی چنین ادعاهایی را مطرح کرده بودند.

    دولت اسرائیل چهارشنبه ۱۶ اوت / ۲۵ مرداد اعلام کرده بود که تصاویر ماهواره‌ای این کشور نشان می‌دهند که ایران در مرکز سوریه در حال ساخت یک کارخانه موشک‌سازی است. اسرائیل گفته بود طرح این ساختمان شبیه یکی از مراکز موشک‌سازی ایران است که در اطراف پارچین قرار دارد.

    حزب‌الله لبنان، گروه شیعی تحت حمایت ایران به طور خاص به اهرم فشار علیه تهران بدل شده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز در دیدار با سعد حریری، حزب‌الله لبنان را اصلی‌ترین عامل عدم ثبات این کشور و گروهی «تروریستی» خوانده بود.

    حریری به لوموند در این باره گفته «حزب‌الله حضور دارد. در دولت دست دارد و در کشور نیز از پشتیبانی برخوردار است. اما به این معنا نیست که حزب‌الله تمام لبنان را تحت کنترل گرفته.»

    او گفت که مشکل لبنان با اسرائیل در این است که «رهبران اسرائیلی همواره از جنگ و امنیت حرف می‌زنند و هرگز از صلح سخنی نمی‌گویند.»

    ادامه حمایت آمریکا از ارتش لبنان

    یکی دیگر از موضوعات گفتگوی حریری به خواسته دیگر اسرائیل و ایالات متحده برای گسترش و تمدید مأموریت صلح‌بانان سازمان ملل در لبنان بازمی‌گشت.

    تل‌آویو و واشنگتن می‌خواهند تا با حضور این صلح‌بانان از به گفته آنها «قاچاق اسلحه» حزب‌الله لبنان به جنوب این کشور جلوگیری کنند. آمریکا همچنین تهدید کرده است که به خاطر روابط ارتش لبنان با حزب‌الله شاید کمک‌های مالی به آن را قطع کند.

    در هفته‌های اخیر ارتش لبنان از یک سوی مرز این کشور با سوریه، و حزب‌الله لبنان و ارتش دولت بشار اسد در دمشق از سوی دیگر مرز دست به عملیاتی همزمان علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) زدند. ارتش لبنان گفته بود با حزب‌الله و سوریه در مورد این عملیات هماهنگی‌ای وجود ندارد.

    حریری در این باره گفت: «بهار در واشنگتن بودم. از آمریکایی‌ها پرسیدم مشکل‌شان با حزب‌الله است یا با مردم لبنان. جنگ علیه داعش به همه توانایی‌های ارتش لبنان را اثبات کرده. پس از دیدارم از واشنگتن، دولت آمریکا اطلاعات بیشتری درباره تلاش ما برای تحکیم نهادهای دولت و ارتش لبنان در اختیار دارد و کمک مالی آنها به ارتش ادامه خواهد داشت.»

    شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه به تمدید مأموریت نیروهای حافظ صلح در لبنان رأی داد.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.