ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله در کره شمالی: ششمین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ

پیونگ‌یانگ ادعا کرد که بمبی هیدروژنی با قدرت تخریبی عظیم ساخته. چند ساعت بعد زلزله‌ای با قدرت ۶.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد؛ مشخصاتی حاکی از انفجاری اتمی.

دو زلزله سطحی کره شمالی را لرزاند. گفته می‌شود این زلزله‌ها اثر فرعی ششمین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ بودند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، چین نخستین کشوری بود که وقوع این دو زلزله در روز یکشنبه، سوم سپتامبر را گزارش داد. چین ابتدا زلزله نخست را «انفجاری احتمالی» و دومی را «فروریزش» توصیف کرد.

این زلزله‌ها ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر «کیمچائک» در کره شمالی روی دادند.

آزمایش هسته‌ای علت اصلی زمین‌لرزه‌های پیشین در شبه‌جزیره کره محسوب می‌شود. آزمایش یکشنبه درست چند ساعت پس از آن رخ می‌دهد که پیونگ‌یانگ ادعا کرد یک بمب هیدروژنی پیشرفته با «قدرت تخریبی عظیم» تولید کرده است.

به گفته سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، زمین‌لرزه نخست با قدرت ۶.۳ ریشتر در عمق تنها ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد؛ مشخصاتی که خود نشان‌دهنده انفجاری اتمی است. شدت بالای زلزله نیز از قدرت بالای انفجار رخ‌داده حکایت دارد.

شاهدان عینی در شهر یانجی چین، شهری در مرز با کره شمالی گفتند که زمین‌لرزه‌ای به مدت تقریباً ۱۰ ثانیه حس کرده‌اند.

هشت دقیقه بعد زلزله دوم با قدرت ۴.۶ ریشتر به وقوع پیوست.

ارتش کره جنوبی نیز گفت که زلزله اول «ظاهراً از عاملی انسانی برخوردار بوده است». شورای امنیت ملی کره جنوبی یکشنبه در پی این زلزله جلسه اضطراری برگزار کرد.

بمب هیدروژنی و شدت‌گرفتن بحران کره

اگر آزمایش هسته‌ای علت زمین‌لرزه یکشنبه باشد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با چالشی جدی روبرو است. او تنها چندساعت پیش از انتشار اخبار آزمایش هسته‌ای احتمالی، با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن درباره بحران هسته‌ای «فزاینده» در منطقه سخن گفته بود.

    خبرگزاری حکومتی کره شمالی گزارش مربوط به ساخت بمب هیدروژنی نیرومند را در میانه بحرانی جدی در شبه جزیره کره منتشر کرد و نوشت: «بمب هیدروژنی که قدرت انفجاری‌اش را می‌توان از ده‌ها کیلوتن تا صدها کیلوتن [تی‌ان‌تی] تنظیم کرد، یک بمب اتمی‌ـ‌حرارتی با چندین کارکرد و قدرت تخریبی عظیم است که می‌توان آن را برای حمله الکترومغناطیسی ابرقدرتمند، در ارتفاع بالا منفجر کرد.»

    از آغاز سال  ۲۰۱۶ کره شمالی دو آزمایش هسته‌ای و ده‌ها آزمایش موشکی انجام داده که بیشترین شمار این آزمایش‌های موشکی از آغاز سال جاری اجرا شده است. این اقدامات قدرت‌های جهانی را نگران کرده و تهدیدهای دو طرف در شبه‌جزیره کره این منطقه را به‌شدت نظامی کرده است.

    کره شمالی در ماه ژوئیه دو موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) آزمایش کرد که می‌توانند حدود ۱۰ هزار کیلومتر پرواز کنند و به بخش‌های زیادی از خاک ایالات متحده برسند. پیونگ‌یانگ همچنین به دنبال ساخت یک بمب اتمی به حد کافی کوچک بوده تا آن را در کلاهک‌های این موشک‌های بالستیک قرار دهد.

    اینفوگرافی موشک‌های بالستیک کره شمالی - برای بزرگ‌شدن تصویر روی آن کلیک کنید

    در آخرین مورد کره شمالی روز سه‌شنبه ۲۹ اوت/ ۷ شهریور از پایگاهی نزدیک به پیونگ یانگ، پایتخت خود موشک شلیک کرد. این موشک‌ از روی آسمان ژاپن، در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتر عبور کرد و بعد از طی ۲۷۰۰ کیلومتر در دریا فرود آمد.

    شورای امنیت سازمان ملل کره شمالی را به دلیل برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش تحت تحریم قرار داده است.

    کره شمالی اما این برنامه‌ها را «دفاعی» می‌داند و می‌گوید از آنها دست نمی‌کشد.

      زمین‌لرزه‌هایی که قوی می‌شوند

      قدرت زمین‌لرزه‌هایی که بر اثر آزمایش هسته‌ای در کره شمالی به وقوع می‌پیوندند، رو به افزایش بوده است.

      نخستین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ و نتیجتاً نخستین زلزله بر اثر آزمایش‌های هسته‌ای سال ۲۰۰۶ رخ داد.

      پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی زلزله‌ای با قدرت ۵.۳ ریشتر به وجود آورد.

      افزایش شدت زلزله‌ها از افزایش قدرت سلاح‌های اتمی کره شمالی حکایت دارد.

      در همین زمینه

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        نظری وجود ندارد.