ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدبان حقوق بشر: ارتش میانمار صدها خانه مسلمانان روهینگیا را عمداً آتش زد

آوارگان روهینگیا می‌گویند ارتش میانمار با آتش‌زدن خانه‌های آنها و قتل عام‌شان می‌خواهد آنها را به زور از سرزمین‌شان براند. دیده‌بان حقوق بشر این ادعاها را تأیید کرد.

دولت میانمار از به آتش کشیده‌شدن بیش از دو هزار و ۶۰۰ خانه در راخین، منطقه مسلمانان روهینگیا خبر داد. دیدبان حقوق بشر اما می‌گوید آتش‌‌سوزی کار ارتش میانمار بوده است. همزمان امدادرسان‌های بنگلادشی از هجوم ۷۰ هزار مسلمان روهینگیا به مرزهای این کشور خبر دادند. خشونت‌های اخیر در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

کودکان و زنان اغلب آوارگان روهینگیا را تشکیل می‌دهند

آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که حدود ۵۸ هزار و ۶۰۰ مسلمان روهینگیا به سبب خشونت‌های اخیر در استان راخین میانمار به بنگلادش گریخته‌اند.

اما روزنامه بریتانیایی «گاردین» به نقل از امدادگران بنگلادشی گزارش داد که دستکم در ۲۴ ساعت گذشته ۷۰ هزار آواره روهینگیا به این کشور پناه آورده‌اند.

تا کنون نزدیک به ۱۰ درصد کل جمعیت مسلمانان روهینگیا به بنگلادش گریخته‌اند.

شورشیان روهینگیا جمعه به ۳۰ ایستگاه پلیس در نزدیکی شهر مونگداو حمله کردند؛ حمله‌ای با سلاح، چماق و بمب‌های دست‌ساز.

این حمله گسترده با واکنش شدید دولت میانمار و مأموران امنیتی وابسته به آن روبرو شده است.

به گزارش رویترز، حملات اخیر آنچنان گسترده بوده که «به یک جنبش یا قیام شبیه‌ترند» تا به حمله‌‌های گاه‌به‌گاه گروهی شورشی.

خشونت علیه اقلیت مسلمان راخین به شکل مداوم روی می‌دهد، اما خشونت‌های اخیر بی‌سابقه بوده‌اند.

    اقدام‌های دولت میانمار: آتش‌سوزی عمدی ارتش

    دولت میانمار اعلام کرده است که تا کنون در درگیری‌ها بیش از ۴۰۰ تن کشته شده‌اند و ۱۱ هزار و ۷۰۰ «ساکن قومیتی» نیز از منطقه درگیری‌ها به بیرون انتقال داده شده‌اند. دولت میانمار از لفظ «ساکن قومیتی» برای اشاره به غیرمسلمان‌های ساکن در راخین استفاده می‌کند.

    شیوه برخورد با ۱.۱ میلیون مسلمان میانمار به یکی از چالش‌های آنگ سان سوچی، برنده صلح نوبل، و وزیر امور خارجه و مشاور دولت کنونی میانمار بدل شده است. او تا کنون تنها حملات به پاسگاه‌های پلیس را محکوم کرده است.

    پلیس میانمار در کمپ آوارگان خشونت‌های راخین ـ عکس: afp

    خبرگزاری رویترز گزارش داده که دولت میانمار از مسلمانان راخین خواسته تا شورشیان را تحویل مأموران امنیتی بدهند.

    خبرگزاری گلوبال نیولایت، وابسته به دولت میانمار شنبه، دوم سپتامبر ادعا کرد که «تروریست‌های افراطی روهینگیا در مجموع ۲۶۲۵ خانه را به آتش کشیدند.»

    اما آوارگانی که به بنگلادش پناه برده‌اند، می‌گویند ارتش میانمار با آتش‌زدن خانه‌های آنها و قتل عام‌شان می‌خواهد آنها را به زور از سرزمین‌شان براند.

    دیدبان حقوق بشر نیز سخنان آنها را تأیید کرد.

    این سازمان پس از بررسی تصاویر ماهواره‌ای و شرح حال آوارگان روهینگیا اعلام کرد که ارتش میانمار عمداً خانه مسلمانان را آتش زده است.

    این سازمان هشدار داد که «سطح تخریب در راخین از آنچه تصور می‌شد، به مراتب بدتر است.»

    فراخوان القاعده به انجام حمله علیه حکومت میانمار

    خالد باطرفی، رهبر القاعده یمن در پیامی ویدئویی در واکنش به خشونت‌های اخیر میانمار از مسلمانان بنگلادش، هند، اندونزی و مالزی خواست تا از مسلمانان روهینگیا در برابر «دشمنان الله» حمایت کنند.

    او از مسلمانان شبه جزیره هند خواست تا علیه حکومت میانمار دست به حمله بزنند: «از هیچ تلاشی در جهت جهاد فروگذار نکنید. مبادا که پشت برادرانمان در برمه [نام دیگر میانمار] را خالی کنیم.»

    باطرفی دو سال پیش در درگیری‌های یمن به دست القاعده از زندان آزاد شد.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.