ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان

نامزدها تا ۱۸ سپتامبر برای ثبت‌نام وقت دارند. یکم نوامبر بعد از یک وقفه طولانی انتخابات ریاست اقلیم هم برگزار می‌شود که سرنوشت سیاسی بارزانی را رقم خواهد زد.

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان آغاز شده است. نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی تا دو هفته آینده وقت دارند برای شرکت در انتخابات پارلمانی اقلیم ثبت نام کنند.

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان آغاز شد. عکس: آرشیو

خبرگزاری روداو گزارش داده است که ثبت نام نامزدهای پنجمین دوره انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان، روز یکشنبه ۴ اوت آغاز شد و تا ۱۸ سپتامبر هم ادامه دارد. انتخابات پارلمانی کردستان عراق بعد از یک وقفه طولانی یکم نوامبر سال جاری برگزار می‌شود.

در سال ۲۰۰۹ انتخابات ریاست اقلیم کردستان و در سال ۲۰۱۳ انتخابات پارلمانی کردستان عراق برگزار شد. دوران ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان عراق در سال ۲۰۱۳ به پایان رسیده اما به دلیل ناآرامی‌های سیاسی و جنگ با داعش انتخابات بعدی برگزار نشده است. پارلمان اقلیم کردستان عراق هم از اکتبر ۲۰۱۵ تاکنون تشکیل جلسه نداده است.

بعد از انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۳ بارزانی موفق شد ائتلافی از حزب دموکرات کردستان و حزب گوران (جنبش تغییر) تشکیل دهد. در بحران اکتبر ۲۰۱۵ اما کار به اختلاف با حزب گوران کشید، اختلاف بالا گرفت، چهار وزیر حزب گوران از کابینه اخراج شدند و رئیس پارلمان هم از سفر به اربیل منع شد. حزب دموکرات کردستان، گوران را به دسیسه‌چینی علیه بارزانی برای تضعیف موقعیت او متهم کرده بود. از آن زمان تاکنون فعالیت پارلمان کردستان عراق متوقف شده است.

حزب گوران (جنبش تغییر) ۱۱ ژوئیه سال جاری اعلام کرده بود که برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان می‌بایست تا تشکیل پارلمان اقلیم به تعویق بیفتد.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و خانواده‌اش برخی پست‌های کلیدی اقلیم به ویژه در زمینه‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای را در اختیار گرفته‌اند. پسر او، مسرور بارزانی، کارگزاری شورای امنیت کردستان (نهاد اطلاعاتی اقلیم) را به عهده دارد. نچیروان، خواهر زاده او هم  مدتی رئیس حکومت کردستان عراق بود.

همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی، انتخابات ریاست اقلیم نیز در یکم نوامبر سال جاری  برگزار می‌شود. مسعود بارزانی اعلام کرده است که در این دوره برای احراز ریاست اقلیم نامزد نمی‌شود و در رقابت‌ها شرکت نمی‌کند. او ۱۷ اوت گفته بود: «نه من و نه خویشاوندهایم، هیچکدام در انتخابات اقلیم نامزد نمی‌شویم.»

در ماه مارس ۲۰۱۶ اما بارزانی سرنوشت سیاسی خود را با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان مرتبط کرده و گفته بود: «در روزی که کردستان به استقلال برسد از ریاست اقلیم کناره‌گیری می‌کنم.»

بارزانی و خویشاوندانش علاوه بر نفوذ سیاسی، از نفوذ اقتصادی گسترده‌ای هم در کردستان عراق برخوردارند.

به گزارش خبرگزاری کرد دیلی در ماه مارس ۲۰۱۷ مشخص شد که یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار از درآمدهای نفتی اقلیم کردستان گم شده و معلوم نیست در چه محلی خرج شده یا به دست چه کسی افتاده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.