ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حدود ۹۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا به بنگلادش گریخته‌اند

شمار پناهجویان مسلمان متعلق به اقلیت روهینگیا در میانمار نسبت به اکتبر سال گذشته بسیار بیشتر است. اردوغان از کمک ترکیه در زمینه پناه دادن به این مسلمانان خبر داده است.

مسئولان سازمان ملل می‌گویند بر اثر درگیری‌های خونین در میانمار که از ماه اوت منجر به کشته شدن بیش از ۴۰۰ نفر شده، حدود ۹۰ هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا به بنگلادش گریخته‌اند.

نزدیک به ۹۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در شمال غرب میانمار به بنگلادش گریخته‌اند.

به‌گزارش رویترز، خشونت‌های کنونی بر اثر حمله شورشیان روهینگیا به چندین پست پلیس و ارتش میانمار در استان راخین شدت گرفته است. مسلمانان روهینگیای ساکن این ایالت از مدت‌ها پیش از آزار و اذیت اکثریت بودیست در این منطقه گزارش داده بودند.

ضد حمله نیروهای دولتی میانمار منجر به کشته شدن ۴۰۰ نفر، از جمله غیرنظامیان و آتش زدن هزاران خانه شده است.

مقامات دولتی میانمار شورشیان مسلمان را متهم به هدایت از سوی جهادگران خارجی می‌کنند اما پناهجویانی که به بنگلادش رسیده‌اند نیز ارتش میانمار را عامل به‌ آتش کشیدن روستاها و کشتن ساکنان آن‌ها می‌دانند تا به این طریق دیگران را وادار به ترک منطقه کنند.

شمار مسلمانانی که در یک هفته اخیر از مرز میانمار خود را به بنگلادش رسانده‌اند بسیار بیشتر از مجموع کسانی است که در عملیات نظامی قبلی در ماه اکتبر سال گذشته مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. در آن تاریخ نیز ارتش میانمار متهم به نقض فاحش حقوق بشر شد.

جمعیت اقلیت مسلمان روهینگیایی در میانمار حدود ۱،۱ میلیون نفر است. دولت میانمار حقوق شهروندی آن‌ها را به‌رسمیت نمی‌شناسد و از آن‌ها به‌عنوان «ساکنان قومی» یاد می‌کند.

از ماه اکتبر، حدود ۱۵۰ هزار نفر مسلمان روهینگیا به بنگلادش پناهنده شده‌اند. آنتونیو گوتِرِش، دبیرکل سازمان ملل روز جمعه گذشته، یکم سپتامبر / ۱۰ شهریور همگان را فراخواند تا مانع از یک فاجعه انسانی بزرگ شوند.

آنگ سان سوچی، برنده صلح نوبل، و وزیر امور خارجه و مشاور دولت کنونی میانمار که به‌دلیل سکوتش در قبال این بحران مورد انتقاد قرار گرفته روز دوشنبه ۴ سپتامبر / ۱۳ شهریور با رتنو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان به‌شمار می‌رود.

به‌تازگی در آخر این هفته در جاکارتا، پایتخت اندونزی با کوکتل مولوتوف به سفارت میانمار حمله شد.

وزارت خارجه بنگلادش اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به همتای بنگلادشی خود، محمد عبدالحمید پیشنهاد کمک ترکیه برای پناه دادن به مسلمانان روهینگیا را مطرح کرده است.

خالد باطرفی، رهبر القاعده یمن نیز در پیامی ویدئویی در واکنش به خشونت‌های اخیر میانمار از مسلمانان بنگلادش، هند، اندونزی و مالزی خواست تا از مسلمانان روهینگیا در برابر «دشمنان الله» حمایت کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.