ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محسن رضایی در عراق: همه‌پرسی استقلال کردستان برگزار نشود

محمود هاشمی شاهرودی در دیدار با حیدر عبادی حمایت ایران از یکپارچگی عراق را اعلام کرد. محسن رضایی هم به رهبران اقلیم کردستان هشدار داد که خاورمیانه را درگیر جنگی ۲۰ ساله نکنند.

محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام از رهبران اقلیم کردستان عراق خواست همه‌‌پرسی استقلال کردستان را لغو کنند. محمود هاشمی شاهرودی رئیس تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد که ایران همچنان خواهان یکپارچگی و وحدت عراق است.

محسن رضایی در نشست خبری در عراق: همه‌پرسی استقلال کردستان برگزار نشود

محمود هاشمی شاهرودی و محسن رضایی، رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نطام که از پنجشنبه ۹ شهریور به عراق سفر کرده‌اند، در ضیافت شامی که حیدر عبادی، نخست وزیر عراق ترتیب داده بود شرکت کردند. در این ضیافت، شیخ همام حمودی نائب رئیس اول پارلمان عراق، ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد، عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق، ابومهدی مهندس فرمانده حشد شعبی، حسین شهرستانی و شیخ حلیم زهیری مشاوران نخست وزیر عراق، شیخ محمد تقی مولا نماینده پارلمان، لؤی یاسری استاندار نجف و عده‌ای دیگر از مقامات سیاسی عراق حضور داشتند.

محمود هاشمی شاهرودی خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی همچنان خواهان یکپارچگی عراق است. او وعده داد که ایران در بازسازی عراق بعد از پیروزی بر گروه دولت اسلامی (داعش) به این کشور کمک کند. حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق هم مراتب قدردانی خود از تهران را به اطلاع رئیس تشخیص مصلحت نظام رساند.

محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام اما در یک نشست خبری، از رهبران اقلیم کردستان عراق خواست که از برگزاری همه‌پرسی استقلال صرف‌نظر کنند. او گفت: «عراق یک کشور شناخته‌شده و یکی از اعضای سازمان ملل با مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی‌‌ست. تجزیه این کشور کار اشتباهی‌ست و ممکن است به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه دامن بزند.»

رضایی گفت: «اگر عراق تجزیه شود، این ناآرامی‌ها به ترکیه و سوریه هم سرایت می‌کند و به یک جنگ تجزیه‌طلبانه در منطقه می‌انجامد و ممکن است خاورمیانه را به مدت ۲۰ سال درگیر کند. به همین دلیل هم ایران و سوریه و عراق با تغییر جغرافیای منطقه مخالف‌اند.»

مارس سال جاری احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را ۲۵ سپتامبر اعلام کردند. علاوه بر ترکیه و ایران، ایالات متحده آمریکا هم از مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان خواسته است همه‌پرسی استقلال را به تعویق بیندازد. در عراق نیز این نگرانی وجود دارد که هدف اصلی از برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق، نه استقلال، بلکه ضمیمه کردن کرکوک با میدان‌های نفتی‌اش به اقلیم کردستان عراق است.

شورای استانی کرکوک در جلسه‌ای که سه‌شنبه ۲۹ اوت برگزار شد، شرکت در همه‌پرسی استقلال کردستان را به تصویب رسانده. ترکمان‌ها و عرب‌ها جلسه شورای استانی کرکوک را تحریم کرده بودند. نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق و از شخصیت‌های بانفوذ در این کشور، همزمان با سفر دو مقام بلندپایه مجمع تشخیص مصلحت نظام به عراق، مخالفت خود را با مصوبه شورای استانی کرکوک مبنی بر شرکت در همه‌پرسی استقلال کردستان اعلام کرده است. او  از مصوبه شورای استانی کرکوک به عنوان «خیانت به عراق» یاد کرده. مالکی از «شخصیت‌های خردمند» اقلیم کردستان خواسته است به طور عاجل کاری کنند که «وحدت و امنیت و علائق ملی» عراقی‌ها به خطر نیفتد. اسامه نجیفی، سیاستمدار سنی‌مذهب و معاون دوم رئیس جمهور عراق نیز اعلام کرده که مصوبه شورای استانی کرکوک غیر قانونی و بدون مشارکت عرب‌ها و ترکمان‌های سنی‌مذهب فاقد «مشروعیت» است.

همزمان با این تحولات، ثبت‌نام نامزدهای انتخابات پارلمانی کردستان عراق آغاز شده است. حزب گوران (جنبش تغییر) ۱۱ ژوئیه سال جاری اعلام کرده بود که برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان می‌بایست تا تشکیل پارلمان اقلیم به تعویق بیفتد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    چرا از جنگ می ترسید؟ مگر از برگزاری رفراندوم در فلسطین دفاع نمی کردید؟ از برگزاری رفراندوم برای کردهای ترکیه و سوریه هم دفاع کنید. به جای اینکه بگویید میترسیددر ترکیه و سوریه هم جنگ به راه بیفتد، بگویید می ترسید که در ترکیه و سوریه هم رفراندوم برگزار شود! حق کردها را به رسمیت بشناسید و از جنگ هم نترسید. رفراندوم برا یاین است که امثال شماها بدانند که خواست ملی در کردستان چقدر طرفدار دارد؟ و دیگر چهار نفر عمله و مزدور خودتان را به جای مردم به کردها نشان ندهید. نوبت کردستان ایران هم می رسد و این به خود کردها مربوط است.

  • Nader

    آیت‌الله علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق، محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرستاده علی خامنه‌ای به بغداد را به حضور نپذیرفت!!

  • محسن تبريزى

    به محسن رضايى چه مربوط است كه كردها در سرزمين ابا واجدادى خود ميخواهند چكار كنند اگر كردها خواستند براى مسجد سليمان تصميمى بگيرند انوقت حق محسن رضاييست كه مخالفت بكند

  • Jiro

    شتر در خواب بیند پنبه دانه.

  • Jiro

    یه قران بده آش به همین خیال باش.