ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمپین عفو بین‌الملل برای توقف تخریب گور دسته‌جمعی کشته‌شدگان ۶۷ در اهواز

عفو بین‌الملل در ویدیویی نشان می‌دهد که چگونه گور اعدام‌شدگان را زیر تل زباله‌های ساختمانی پنهان می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل با به راه انداختن یک کمپین از جمهوری اسلامی خواسته است تخریب و از بین بردن یک گور دسته جمعی مربوط به اعدام شدگان سال ۶۷/ ۱۹۸۸، در اهواز را متوقف کند.

گور جمعی زندانیان سیاسی در اهواز

در بیانیه‌ای که به همین مناسبت از سوی عفو بین‌الملل صادر شده، از مقامات ایران خواسته شده است فورا روند از بین بردن و نابود کردن این گور دسته جمعی در شهر اهواز در جنوب ایران را متوقف کنند. کمپین اقدام فوری این سازمان نیز برای جلب توجه افکار عمومی به منظور محافظت از این منطقه شکل گرفته است؛ جایی که در آن ده‌ها تن از زندانیان سیاسی در ایران، پس از آن که در شهریور ماه سال ۶۷/ اوت و سپتامبر سال ۱۹۸۸ به شکلی غیرقانونی اعدام شدند، در این مکان به خاک سپرده شدند.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، ساخت و ساز در نزدیکی این منطقه از اوایل سال جاری آغاز شده است. ویدئوهای جدیدی به دست این سازمان رسیده که نشان می‌دهند این منطقه در حال دفن تدریجی زیر تلی از زباله‌های ساختمانی است. عفو بین‌الملل نیز در فیلمی کوتاه این موضوع را مستند کرده است:

فیلیپ لوتر، از مدیران بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل درباره این موضوع گفته است: «تخریب این گور دسته جمعی در اهواز، شواهد قانونی‌ای را که می‌توانند افراد مسئول اعدام‌های غیرقانونی در سال ۶۷/ ۱۹۸۸ را به محضر عدالت فرا بخوانند، از بین می‌برد. همچنین خانواده‌های قربانیان نیز از حقوق خود در رسیدن به حقیقت، عدالت و جبران خسارت محروم می‌شوند.»

لوتر تاکید کرده است که عموم مردم می‌توانند با پیوستن به کمپین سازمان عفو بین الملل برای جلوگیری از تخریب این گور دسته جمعی، به مقامات ایران برای «جلوگیری از تخریب قریب الوقوع این محل» فشار بیاورند.

فیلیپ لوتر:

«مقام‌ها و مسئولان به جای تخریب و دفن گور دسته جمعی زیر انبوهی از زباله و نخاله ساختمانی و سرکوب، تحت فشار گذاشتن و مجازات مضاعف خانواده‌هایی که برای حفاظت از خاطرات عزیزان‌شان تلاش می‌کنند، باید به وظیفه خود برای حفاظت از تمامی گورهای دسته جمعی در ایران عمل کنند تا امکان تحقیق و اجرای عدالت در مورد اعدام‌های غیرقانونی سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) و سایر کشتارهای جمعی در ایران فراهم شود.»

با پشت سر گذاشتن ماه جاری (شهریور ماه)، ۲۹ سال از اعدام‌های جمعی زندانیان سیاسی در سراسر ایران می‌گذرد.

سازمان عفو بین‌الملل از عموم مردم خواسته است تا با پیوستن به کمپین مخالفت با تخریب گور جمعی اعدام شدگان سال ۶۷ در اهواز، مخالفت خود را به اطلاع شورای شهر اهواز و شورای عالی حقوق بشر ایران برسانند.

همچنین از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواسته شده است تا این هشتگ را در داغ و فعال کنند: #MassGraves88

عفو بین‌الملل و دیگر سازمان‌های حقوق بشری همچون عدالت برای ایران، پیش از این هم درباره تخریب این گور دسته جمعی در اهواز هشدار داده بود. جایی که گفته می‌شود حاوی بقایای پیکر دست‌کم ۴۴ زندانی سیاسی در اهواز است که در کشتار تابستان سال ۱۳۶۷ اعدام شدند: هشدار نسبت به تخریب گور جمعی اعدام‌شدگان تابستان ۱۳۶۷ در اهواز

در همین زمینه

  • پرونده زمانه درباره اعدام‌های جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.