ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جهانگیری: محدودیت منابع آبی به معنای بحران جدی نیست

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری ایران کمبود آب در کشور را نگرانی امروز خواند اما گفت حل آن امکان‌پذیر است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری ایران کمبود آب در کشور را نگرانی امروز خواند اما گفت حل آن امکان‌پذیر است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری ایران

اسحاق جهانگیری صبح سه‌شنبه ۱۴ شهریور در مراسم بهره‌برداری از فاز نخست ارتقای کیفیت آب شرب جنوب تهران مسئله آب در ایران را به‌عنوان اصلی‌ترین مسئله دانست و گفت این مسئله در میان محدودیت‌های پیش ‌روی توسعه پایدار کشور، «از همه مهم‌تر و قابل توجه‌تر» است.

با این حال جهانگیری افزود: «موضوع محدودیت منابع آب بدان معنا نیست که وارد بحران جدی شده‌ایم و بیرون آمدن از آن ممکن نیست بلکه مسئله‌ای است که باید آن را به موضوع ملی تبدیل کنیم وبه دنبال راهکارهای مشترک آن باشیم.»

روز گذشته، دوشنبه ۱۳ شهریور نیز عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهوری ایران در نخستین نشست خبری خود مسئله آب را اولویت اصلی کشور نامید.

به‌گفته رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست ایران «خطر آب نه کشور که تاریخ هفت هزار ساله آن را تهدید می‌کند» و «بیش از ۷۰ درصد مشکل کشور آب است.»

اسحاق جهانگیری بر صرفه‌جویی در مصرف منابع آب در ایران به‌ویژه در بخش کشاورزی تأکید کرد و  گفت اگر در این زمینه صرفه‌جویی نشود به کشور آسیب وارد خواهد شد.

همچنین جهانگیری برای طراحی الگوی کشت در کشور، آبیاری مدرن و آبخیزداری را از جمله اقدامات مورد نیاز در حوزه کشاورزی دانست.

ایران بیش از ۱۵ سال است که با خشکسالی مستمر مواجه است. افزون بر این خشکسالی، برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی و توسعه فزاینده کشاورزی سبب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و بحران آب شده است.

در ایران تنها ۱۰ درصد از کل آب مصرفی در بخش صنعتی و آشامیدنی استفاده می‌شود و مابقی به بخش کشاورزی تعلق دارد.

سرانه مصرف آب در ایران ۴۷ درصد از متوسط جهانی بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.