ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: ارتش سوریه مسئول حمله شیمیایی به خان‌شیخون است

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد نتیجه بررسی‌هایش درباره حمله شیمیایی آوریل به استان ادلب سوریه را اعلام کرد. نیروهای ائتلاف هم به خاطر بمباران یک مسجد مقصر شناخته شدند.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در امور سوریه با انتشار گزارشی درباره وضع حقوق بشر در سوریه اعلام کرد که مسئولیت حمله شیمیایی به خان شیخون با حکومت اسد است. در این گزارش گفته شده که حمله شیمیایی به خان شیخون، یک حمله کور بوده که جان بسیاری از انسان‌های بیگناه را گرفته و به همین جهت مصداق جنایت جنگی‌ست.

در حملات شیمیایی به خان شیخون سوریه دست‌کم ۹۰ نفر کشته شدند.

حمله شیمیایی به خان شیخون

در حملات شیمیایی ۴ آوریل / ۱۵ فروردین به خان شیخون واقع در استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم ۹۰ نفر، از جمله ۳۱ کودک کشته شدند. کشورهای غربی، مسئولیت این حمله را متوجه حکومت سوریه کرده بودند اما سوریه و متحدانش ایران و روسیه گفته بودند که شورشیان مسلح مخالف اسد در انباری سلاح‌های شیمیایی را ذخیره کرده بودند و ارتش سوریه بدون آنکه از این موضوع آگاه باشد این انبار را بمباران کرده است. کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در امور سوریه اکنون در نشست خبری چهارشنبه ۶ اوت در ژنو نتیجه بررسی‌هایش پیرامون حادثه خان‌شیخون را اعلام کرده است:

«ارتش سوریه در ادامه حملات شیمیایی قبلی، از گاز سارین در حمله به خان شیخون استفاده کرد و ده‌ها غیر نظامی از جمله زنان و کودکان را به قتل رساند.»

در چهاردهمین گزارش سازمان ملل گفته شده که در مجموع از سال ۲۰۱۱ تاکنون ارتش سوریه ۳۳ بار با سلاح شیمیایی مخالفانش را هدف قرار داده است.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل برای تهیه این گزارش تصاویر ماهواره‌ای و از عکس‌هایی که از بمباران به جای مانده استفاده کرده، اثرات بمباران شیمیایی را بررسی کرده و با ۴۳ نفر از اشخاصی که در محل حادثه بودند مصاحبه کرده است.

بامداد جمعه ۷ آوریل / ۱۸ فروردین ارتش آمریکا در واکنش به حمله شیمیایی به خان شیخون، بیش از ۵۰ موشک کروز «توماهاوک» را به سمت پایگاه هوایی الشعیرات واقع در استان حمص شلیک کرد.

حمله به مسجد الجینا

پائولو پینرو، رئیس کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در مورد سوریه در مورد پیامدهای حملات جنگنده‌های شکاری نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا بر زندگی غیر نظامیان سوریه نیز اظهار نگرانی کرده است. در گزارش کمیته حقیقت‌یاب در انتقاد از حمله جنگنده‌های شکاری نیروهای ائتلاف به مسجدی در روستای الجینا که به کشته شدن ۴۶ غیر نظامی انجامید آمده است:

«در الجینا در نزدیکی ادلب، نیروهای آمریکایی تدابیر لازم برای حفظ جان غیر نظامیان و ساختماهای غیر نظامی را در نظر نگرفته بودند و به همین جهت، اشتباهاً مسجدی را بمباران کردند. این عملیات هم ناقض حقوق بین‌المللی‌ست.»

در گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره این حادثه آمده است که جنگنده‌های اف ۱۵ آمریکا مسجد روستای الجینا را با ۱۰ بمب هدف قرار دادند و سپس یک پهپاد آمریکایی دو موشک هل‌فایر به این مسجد شلیک کرد.

اهالی روستای الجینا در گفت‌وگو با اعضای کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل گفته‌اند که برای عبادت و دیدار با خویشاوندانشان به مسجد رفته بودند که این حمله اتفاق افتاد.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا اعلام کرده بودند که در مسجد یاد شده عده‌ای از اعضای القاعده گرد آمده بودند. کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در گزارش‌اش اما اعلام کرده که ارتش آمریکا در این عملیات شناختی از نقطه‌ای که مورد هدف قرار داده نداشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.