ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قانون تحصیل اجباری در ایران اجرا نمی‌شود

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفته است نهادهای قانونی و قضایی که باید نقش ایفا کنند تا قانون اجبار به تحصیل عملا اجرا شود، اقدام خاصی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایران گفته است نهادهای قانونی و قضایی کشور که باید نقش بازدارنده داشته باشند تا قانون اجبار به تحصیل عملا اجرا شود، اقدام خاصی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

رضوان حکیم‌زاده گفته است یک‌سری اقدامات تشویقی از سوی آموزش و پرورش وجود داشته اما با توجه به تنوع دلایل بازماندن کودکان از تحصیل، همه برخوردها باید هدف‌مند شود.

عکس از آرشیو

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش همچنین گفته کودکانی که امکان حضور در مدارس را پیدا نمی‌کنند انواع مختلف دارند: «کودکان کار شرایط‌شان با کودکان خیابان متفاوت است و یک سری از کودکان فاقد اوراق هویتی هستند که امکان ثبت‌نام را در سال‌های گذشته نداشتند.»

حکیم‌زاده گفته آمار دقیقی از این کودکان وجود ندارد زیرا اکثر کودکانی که به دلیل شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نمی‌توانند به مدرسه بروند در مناطق محروم و حاشیه شهرها هستند یا ممکن است خانواده‌هاشان جابه‌جایی داشته باشند: «بنابراین ثبت‌ اطلاعات‌ این کودکان هم با مشکل مواجه است و ارقام متفاوتی در رابطه با آنها گفته می‌شود.

به گفته حکیم‌زاده از نظر آموزش و پرورش نباید حتی یک کودک هم خارج از مدرسه باشد و همه کودکان باید حق دسترسی به فرصت‌های آموزشی را داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش در مورد کودکان بازمانده از تحصیل هم گفته است: «تا زمانی که ما پشت چهار‌راه‌ها کودکانی را می‌بینیم که در ساعت مدرسه دست فروشی می‌کنند یا شیشه‌ها را پاک می‌کنند یعنی مشکل هم‌چنان وجود دارد. فعالیت‌هایی که آموزش و پرورش تا امروز انجام داده به این معنی نیست که مساله حل شده است. تلاش‌های نظام‌یافته‌ای برای این موضوع انجام شده اما تا زمانی که همه کودکان ایران در سن مدرسه مشغول تحصیل باشند، فاصله داریم.»

حکیم‌زاده درباره توسعه آموزشی و ایجاد فرصت‌های برابر برای پوشش تحصیلی ۱۰۰درصدی هم گفته است: «این مساله یکی از مهم‌ترین اولویت‌های معاونت ابتدایی آموزش و پرورش است و اقدامات زیادی در آموزش و پرورش برای این موضوع انجام شده است. به طور مثال در سال ۹۵ و ۹۶، هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز عشایری بازمانده از تحصیل جذب شدند. ما توانستیم ۱۱۱ هزار و ۵۴۹ کودک را که در نظام آموزشی رسمی کشور بازمانده از تحصیل بودند به سیستم آموزشی بازگردانیم. از این تعداد ۵۵ هزار و ۱۳۶ دانش آموز، دختر و ۵۶ هزار و ۴۱۳ دانش آموز، پسر بودند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفته است در کلاس‌های دوره‌ ابتدایی کم‌جمعیت در روستاها سعی شده نوآموزان پیش‌دبستانی هم در کلاس‌ها شرکت کنند. او تعداد این نوآموزان را ۸۵ هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرده و یکی از ضرورت‌های این موضوع را کمک به یادگیری زبان فارسی برای دانش‌آموزان دو زبانه مناطق مرزی خوانده است.

حکیم زاده همچنین به ثبت‌نام دانش‌آموزان بدون اوراق هویتی اشاره کرده و گفته است: «امسال با همکاری وزارت کشور کارت حمایت تحصیلی برای ثبت‌نام از کودکانی که اوراق هویتی ندارند، صادر شد. والدین یا قیمان این کودکان با مراجعه به فرمانداری‌ها می‌توانند این اوراق را تهیه و برای ثبت‌نام در مدارس محدوده همان منطقه‌ای که این کارت‌ها را گرفتند، اقدام کنند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.