ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سایت دیده‌بان حقوق بشر در مصر مسدود شد

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که در زندان‌های مصر به طور منظم و روشمند زندانیان را شکنجه می‌دهند. دولت مصر می‌گوید این گزارش با انگیزه سیاسی تهیه شده.

دولت مصر پایگاه خبری دیدبان حقوق بشر را، یک روز بعد از انتشار گزارشی از این سازمان پیرامون شکنجه منظم و روشمند زندانیان سیاسی در مصر مسدود کرد.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید زندانیان را در مصر به طور منظم و روشمند شکنجه می‌دهند. (عکس: آرشیو)

دیده‌بان حقوق بشر روز گذشته گزارش داده بود که در زندان‌های مصر به شکل منظم و روشمند زندانیان را شکنجه می‌دهند. این گزارش بر اساس مصاحبه با ۱۹ زندانی سیاسی مصری و خانواده‌های آنان تهیه شده است. دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش می‌گوید که مقامات قضایی مصر بدون کیفرخواست برخی شهروندان این کشور را بازداشت می‌کنند، در زندان‌ها شکنجه اعمال می‌شود و برخی از مخالفان دولت عبدالفتاح سیسی نیز سر به نیست می‌شوند.

دو هفته پیش دولت آمریکا کمک ۹۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری خود به مصر را متوقف کرد. خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که آمریکا این محدودیت را به دلیل عدم پیشرفت مصر در امور حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک اعمال کرده است. مصر و کره شمالی از دوران جنگ سرد تاکنون روابط خوبی با هم دارند. خلبانان مصری در سال‌های دهه ۱۹۷۰ در کره شمالی آموزش می‌دیدند و قاهره هم در همان سال‌ها تعدادی موشک اسکات بی را در اختیار پیونگ‌یانگ قرار داده بود. سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ گزارش داده بود که کره شمالی در بندر پورت سعید در پوشش یک شرکت مجازی به کار معاملات اسلحه مشغول است.

— Kenneth Roth (@KenRoth) 8. September 2017

چهارشنبه ۶ سپتامبر وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره شکنجه در زندان‌های مصر را رد کرد و ادعا کرد که این گزارش در پی گزارش‌های مشابهی با انگیزه‌های سیاسی برای بدنام کردن دولت مصر تهیه شده است.

پیش از این گزارشگران بدون مرز هم گزارش داده بودند که فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران در مصر به اتهام فعالیت‌های تروریستی بازداشت و به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم می‌شوند. بعد از انتشار این گزارش دولت مصر سایت گزارشگران بدون مرز را هم مسدود کرد.

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر پنجشنبه ۷ سپتامبر گفته است:

«مقامات مصری ادعا می‌کنند که کارمندان خاطی به طور خودسر زندانیان را شکنجه می‌دهند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که اینطور نیست. شکنجه‌ها به طور روشمند و منظم اعمال می‌شوند.»

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید یکی از روش‌های متداول شکنجه در زندان‌های مصر این است که دست و پای زندانی را می‌بندند و او را به چوبی آویزان می‌کنند و آنگاه دو زندانبان دو سر چوب را به دست می‌گیرند. مثل این است که او را به سیخ کشیده باشند.

این نخستین بار نیست که دولت مصر پایگاه‌های خبری را مسدود می‌کند. بیش از ۴۰۰ وب‌سایت خبری از جمله سایت شبکه الجزیره در مصر مسدود شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.