ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بررسی ویژه به‌کارگیری کودکان زباله‌گرد در شورای شهر تهران

ناهید خدامی عضو شورای شهر تهران می‌گوید برخی از این کودکان زباله گرد مهاجران افغان و پاکستانی هستند و مابقی ایرانی هستند که قطعا باید فکری به حال آنها کرد.

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران می‌گوید این شورا مسئله کودکان زباله‌گرد را به صورت ویژه بررسی می‌کند. چند پیش به‌کارگیری کودکان کار از سوی پیمانکاران طرف قرارداد با سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران خبرساز شده بود.

دو کودک کار در تهران هنگام زیر و رو کردن زباله‌ها

ناهید خداکرمی به خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفته کودکان زباله‌گرد در تمامی سطوح حضور دارند: «باید منشأ سازماندهی کودکان در محل‌های دپوی زباله و ... مشخص شود تا متوجه شویم کجا و یا چه کسانی آنها را به کار می‌گیرند.»

او گفته در بازدید از مراکز عرضه دام نیز به کودکان کار برخورده اما هر چه سعی کردیم از آنها در مورد نحوه سازماندهی و به کارگیری‌شان بپرسد، اما این کودکان به دلیل ترس پاسخی نداده‌اند.

چند ماه پیش گزارش‌هایی منتشر شده بود که نشان می‌داد پیمانکاران طرف قرارداد با سازمان مدیریت پسماند کودکان کار را برای زباله‌گردی و جابجایی اقلام بازیافتی به کار گرفته‌اند. سازمان مدیریت پسماند شهر تهران وظیفه دارد زباله‌هایی را که شهروندان در کلانشهر تهران تولید می‌کنند از بین ببرد.

خرداد ماه امسال سازمان پسماند با انتشار اطلاعیه‌ای در واکنش به این گزارش‌ها ادعا کرد پدیده زباله‌گردی و کنترل عوامل بروز آن خارج از حیطه اختیارات و مسئولیت شهرداری است.

موضوع کودکان زباله‌گرد زمانی در دیماه سال ۹۵ مطرح شد که احد و صمد، دو کودک ۷ و ۸ ساله افغان در آتش‌سوزی یک گاراژ جمع‌آوری زباله سوختند.

اکنون ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر پنجم تهران می‌گوید: «برخی NGOها اطلاعاتی در خصوص این کودکان زباله گرد ارائه کردند که نیازمند راستی آزمایی است. برخی از این کودکان مهاجران افغان و پاکستانی هستند و مابقی ایرانی هستند که قطعا باید فکری به حال آنها کرد».

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ایران اعلام کرد که از میان دو هزار و ۶۰۰ کودک خیابانی شناسایی‌شده در تهران تنها ۳۰ درصد آنها تابعیت ایرانی دارند.

این معاونت برآورد کرده بود حدود ۷ هزار کودک کار در تهران زندگی می‌کنند. برخی از این کودکان اجاره داده می‌شوند. ۲۲۵ پاتوق هم در شهر تهران شناسایی شده که کودکان کار از این محل‌ها به کار گرفته می‌شوند. بسیاری از این کودکان تابعیت غیر ایرانی دارند.

یک پژوهش نشان می‌دهد ۵۲ درصد کودکان زباله‌گرد داخل مراکز تفکیک زباله زندگی می‌کردند و سطح بهداشت آنها به شدت پایین است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.