ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز پنجمین جشنواره فیلم دهوک در اقلیم کردستان– جشنواره‌ای برای «امید»

در آستانه برگزاری همه‌‌پرسی استقلال، مهم‌ترین درونمایه این جشنواره بین‌المللی نه «آوارگی» که «امید» است. درونمایه فیلم افتتاحیه هم امید به یافتن گمشده‌ها در تاریخ کردستان بود.

پنحمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک شامگاه گذشته در شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق با نمایش فیلم «زر» ساخته کاظم اوز، کارگران کرد آغاز شد.

پنجمین جشنواره فیلم دهوک در اقلیم کردستان

در شهر دهوک ۳۵۰ هزار نفر زندگی می‌کنند. در اطراف شهر هم یک میلیون انسان آواره و پناهجو به سر می‌برند. ۶۰ تا ۷۰ درصد آوارگان ایزدی هستند. اگر سال گذشته زندگی آوارگان جنگی در مرکز توجه جشنواره فیلم دهوک قرار داشت، پنجمین دوره این جشنواره بین‌المللی در حال و هوای متفاوتی فعالیت خود را آغاز کرد: همه‌پرسی استقلال کردستان که قرار است ۲۵ سپتامبر  برگزار شود و از هم‌اکنون تبلیغات آن در شهرهای مختلف اقلیم از جمله در اربیل و کرکوک آغاز شده است.

شمال صابری، مدیر هنری پنجمین دوره جشنواره فیلم دهوک گفته است فیلم‌های این جشنواره می‌بایست امیدهای مردم کرد را بازتاب دهند.

مضمون فیلم «زر» ساخته کاظم اوز که شامگاه گذشته در سالن اجتماعات دانشگاه شهر با ۸۰۰ صندلی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره دهوک به نمایش درآمد نیز با هویت‌یابی، فقدان و امید به یافتن آنچه که در تاریخ فراموش شده، بی‌ارتباط نبود: یک مرد جوان کرد که در نیویورک بزرگ شده، در جستجوی ترانه‌ای‌ست که مادربزرگش در بستر مرگ برای او زمزمه کرده است. مادربزرگ او یکی از بازماندگان کشتار «درسیم» در سال‌های ۱۹۳۷ و ۳۹ است. در این واقعه ارتش ترکیه برای سرکوب اعتراضات مردم به رهبری «سید رضا» بیش از ۶۷ تا ۷۰ هزار نفر از کردهای درسیم را به قتل رساند. دولت ترکیه ادعا می‌کند که در این قتل عام ۱۲ هزار نفر کشته شده‌اند. در فیلم «زر» جست‌وجوی یک ترانه، درآمدی می‌شود برای آشنایی با این گذشته و امید به یافتن بخشی از آنچه که در تاریخ گم شده است.

نمایی از فیلم «زر» ساخته کارگردان کرد کاظم اوز – فیلم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی دهوک

صالح عارف، معاون مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ روداو اظهار امیدواری کرده که این بار هم جشنواره فیلم دهوک با استقبال مردم مواجه شود.

جشنواره فیلم دهوک بر خلاف جشنواره‌های مجلل سینمایی جهان، در  شهری که تا سال گذشته یک شهر جنگ‌زده بود و با مردمانی که به سینما علاقه دارند برگزار می‌شود و از این نظر یک جشنواره کاملاً مردمی‌ست. جشنواره فیلم دهوک در مکان‌های عمومی برگزار می‌شود و برخی فیلم‌های بخش‌‌های مختلف این جشنواره هم در کلاس‌های دانشگاه به نمایش درمی‌آیند.

در پنجمین دوره جشنواره فیلم دهوک ۱۳۱ فیلم از ۵۰ کشور جهان به نمایش درمی‌آیند. در این جشنواره بیش از ۱۲۰ سینماگر مهمان نیز حضور دارند. با این حال این جشنواره بین‌المللی بر سینمای کردستان تأکید می‌کند و بیشترین اهمیتش هم در این است که از طریق این جشنواره می‌توان با سینماگران کرد، موضوعات و شیوه فیلمسازی آن‌ها آشنا شد.

«زر» ساخته کاظم اوز

در بخش سینمای کرد جشنواره فیلم دهوک سینماگران کرد ایرانی حضوری بسیار برجسته دارند: مستند «فرشته هزار سنگ» ساخته کیوان مجیدی، «دده سلطنه» ساخته هادی احمدی، فیلم «معلق» ساخته آذر منصوری، «سیم آخر» به کارگردانی خشایار متا‌پور، «دارزا» ساخته ایرج محمدی رازینی از آثار فیلمسازان ایرانی کرد در پنجمین جشنوره فیلم دهوک‌اند.

دو سال پیش جشنواره فیلم دهوک به خاطر ناامنی و جنگ و تسلط داعش بر بخشی از شمال عراق برگزار نشد. سال گذشته هم اقلیم کردستان قصد داشت به دلیل مشکلات مالی که در اثر بحران پناهجویی به وجود آمده از برگزاری این جشنواره سینمایی صرف‌نظر کند. اما مردم که اغلب آن‌ها از لایه تحصیلکرده جامعه بودند اعتراض کردند و سرانجام این جشنواره سینمایی فعالیتش را به رغم همه این مشکلات از سر گرفت.

پنجمین دوره جشنواره فیلم دهوک تا ۱۶ سپتامبر سال جاری ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.