ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران میانمار: اعلام یک‌طرفه آتش‌بس از سوی شورشیان روهینگیا

شنبه ۱۱ روستای مسلمان‌نشین راخین به آتش کشیده شد. در دو هفته گذشته هزاران خانه سوختند، ده‌ها روستا تخریب شدند و بیش از ۳۰۰ هزار تن به بنگلادش گریختند.

شورشیان روهینگیا با تشدید بحران انسانی در استان راخین میانمار به صورت یک‌طرفه اعلام آتش‌بس کردند. همزمان گزارش‌هایی از به آتش کشیدن خانه‌های بیشتری از مسلمانان روهینگیا منتشر شده است.

آوارگان روهینگیا در نزدیکی مرز بنگلادش

«ارتش آزادی‌بخش آراکان روهینگیا» (ARSA) یکشنبه، ۱۰ سپتامبر آتش‌بس طرفه را اعلام کرد تا امدادرسان‌ دسترسی آسانتری به قربانیان خشونت‌های اخیر در راخین داشته باشند.

ارتش میانمار و شبه‌نظامیان وابسته به آن با شورشیان توافقی برای آتش‌بس ندارند.

ارتش آزادی‌بخش آراکان روهینگیا در بیانیه آتش‌بس خود اعلام کرد: «ما قویاً تمام فعالان بشردوست دغدغه‌مند را تشویق می‌کنیم که کمک‌های بشردوستانه خود را در دوران آتش‌بس به تمام قربانیان این بحران انسانی، مستقل از پیشینه دینی یا قومی آنها ادامه دهند.»

تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار مسلمان روهینگیا از خشونت‌ها به بنگلادش پناه برده‌اند. حدود ۳۰ هزار ساکن غیرمسلمان روهینگیا نیز مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند و در داخل این کشور در کمپ‌های آوارگان سکنی داده شده اند.

خشونت‌ها در میانمار از ماه گذشته آغاز شد. شورشیان روهینگیا ۲۵ اوت به ۳۰ ایستگاه پلیس در نزدیکی شهر مونگداو حمله کردند. این حمله‌ عمدتاً با سلاح، چماق و بمب‌های دست‌ساز صورت گرفته بود.

این حمله گسترده با واکنش شدید دولت میانمار و مأموران امنیتی وابسته به آن روبرو شده است.

به گزارش رویترز، حملات اخیر آنچنان گسترده بوده که «به یک جنبش یا قیام شبیه‌ترند» تا به حمله‌‌های گاه‌به‌گاه گروهی شورشی.

خشونت علیه اقلیت مسلمان راخین به شکل مداوم روی می‌دهد، اما خشونت‌های اخیر بی‌سابقه بوده‌اند.

    خانه‌های بیشتری در آتش سوختند

    مشخص نیست که این آتش‌بس یک‌طرفه چه تأثیری بر خشونت‌ها خواهد داشت. ناظران بر این باورند که ارتش آزادی‌بخش آراکان روهینگیا نتوانسته مقاومت چشم‌گیری در برابر خشونت‌های ارتش میانمار از خود نشان دهد.

    در دو هفته گذشته هزاران خانه سوختند، ده‌ها روستا تخریب شده‌اند و هزاران تن هنوز در حال حرکت به سوی مرزهای بنگلادش هستند.

    خبرگزاری رویترز یکشنبه به نقل از دو گروه ناظر بر خشونت‌های میانمار گزارش داد که ۱۱ روستای دیگر در شمال غرب این کشور به آتش کشیده شده اند.

    این آتش‌افروزی‌ها تمام روستاهای مسلمان‌نشین در منطقه راتدائونگ در راخین را نابود کردند.

      ارتش میانمار شورشیان راخین را «تروریست» می‌خواند و مدعی است که علیه آنها دست به «عملیات پاکسازی» زده است.

      تا کنون گروه‌های و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی، دولت‌های کشورهای اسلامی، اروپایی و برخی دیگر خواستار توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان میانمار شده اند.

      خروج سازمان ملل، ورود صلیب سرخ

      همزمان دولت میانمار سازمان ملل را متهم به حمایت از شورشیان روهینگیا کرده است.

      پس از این اتهام سازمان ملل وادار شد تا تمام فعالیت‌های خود را در استان راخین میانمار لغو کند و کارکنان خود را از این منطقه بیرون بکشد.

      سازمان جهانی صلیب سرخ پس از آن در خلاء امکانات غذایی، دارویی و خدمات امدادی سازمان ملل به راخین وارد شده است.

      هزاران آواره جنگی در راخین روزها بدون غذا مانده اند. بسیاری از آنها در تلاش هستند تا با عبور از راه‌های دشوار کوهستانی، مزارع برنج، بوته‌زارهای انبوه و رودخانه ناف خود را به بنگلادش برسانند.

      تا کنون ترکیه و ایران نیز به میانمار کمک‌های انسان‌دوستانه ارسال کرده‌اند.

      مصطفی محمدیون، دبیر کل جمعیت هلال احمر ایران از رایزنی با دولت بنگلادش برای ارسال کمک‌های مردمی برای آوارگان میانماری خبر داده است.

      سران کشورهای اسلامی در اجلاس آستانه یکشنبه به طور خاص به موضوع خشونت‌های میانمار خواهند پرداخت.

      در همین زمینه

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        نظری وجود ندارد.