ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان از مذاکرات صلح آستانه حمایت می‌کند

سفر وزیر خارجه روسیه به جده بی‌ثمر نماند. عربستان اعلام کرده که به توافقی که در پایتخت قزاقستان برای ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه حاصل شود پایبند می‌ماند.

وزیر خارجه روسیه می‌گوید عربستان سعودی متعهد شده که از مذاکرات صلح آستانه برای ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه حمایت کند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست خبری امان

وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرده که دور بعدی مذاکرات صلح آستانه ۱۳ تا ۱۵ سپتامبر در قزاقستان برگزار می‌شود. در این دوره از مذاکرات هیأتی از ایران،ترکیه، روسیه، سوریه و نمایندگان گروه‌های مسلح مخالف اسد شرکت دارند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه سوریه، دوشنبه ۱۱ سپتامبر، دو روز قبل از برگزاری مذاکرات صلح آستانه در قزاقستان در یک نشست خبری مشترک با ایمن صفدی همتای اردنی خود در امان اعلام کرد که عربستان سعودی وعده داده که از مذاکرات صلح آستانه برای برقراری آتش‌بس در مناطق «کاهش تنش» حمایت کند. لاوروف، یک روز بعد از سفرش به جده و دیدار و گفت‌وگو با مقامات بلندپایه سعودی گفت:

«بله. گمان می‌کنم عربستان سعودی مصمم است به بجران جنگ داخلی سوریه خاتمه دهد.»

لاوروف در نشست خبری امان گفت:

«عربستان سعودی اطمینان داده که از توافق آستانه در رابطه با ایجاد مناطق کاهش تنش و برخی ابتکارات دیگر در چارچوب پروسه آستانه همکاری لازم را انجام می‌دهد.»

در ماه‌های گذشته، آستانه میزبان مذاکرات صلح بین گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد و ایران و ترکیه و روسیه و نمایندگان اسد بوده است. دور پیشین مذاکرات صلح آستانه – پنجمین دور – ۴ ژوئیه/ ۱۳ تیر سال جاری برگزار شد. هدف از این مذاکرات ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه است.

مسکو، تهران و آنکارا در پی ایجاد مناطق کاهش تنش در استان‌های ادلب، حمص و در غوطه شرقی‌اند. علاوه بر این در ششمین دور مذاکرات آستانه تبادل زندانیان و اسرا هم در دستور کار قرار دارد.

در دور پنجم مذاکرات آستانه که ۴ ژوئیه/ ۱۳ تیر سال جاری برگزار شد، مذاکره‌کنندگان نتوانستند درباره ایجاد مناطق کاهش تنش در استان‌های یاد شده و در غوطه‌ شرقی به توافق برسند.

در اثر جنگ داخلی سوریه، هزار نفر از شهروندان سوری به اردن پناه برده‌اند. توافق آتش‌بس در مناطق کاهش تنش در مرز سوریه با اردن که در ۹ ژوئن حاصل شد همچنان پایدار است. سرگئی لاوروف و ایمن صفدی، وزاری خارجه روسیه و اردن هم‌صدا با یکدیگر بر پایداری آتش‌بس در این مناطق تأکید کردند.

اردن ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد. سازمان ملل گزارش داده که در هفت سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد، بیش از ۶۵۰ هزار آوراه سوری به اردن پناه برده‌اند. مقامات اردنی تعداد آوارگان سوری را بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.