ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت صنعت نساجی و نیروی کار کره شمالی را تحریم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا از تحریم‌های جدید پیشنهادشده توسط ایالات متحده آمریکا علیه کره شمالی حمایت کرد و به آن رأی مثبت داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا از تحریم‌های جدید پیشنهادشده توسط ایالات متحده آمریکا علیه کره شمالی حمایت کرد و به آن رأی مثبت داد. به‌ واسطه این قطع‌نامه جدید، صنعت نساجی کشور کره تحریم و صدور ویزای کار برای شهروندان کره شمالی ممنوع شد.

کارگران صنعت نساجی در کره شمالی - عکس از آرشیو

شامگاه دوشنبه ۱۱ سپتامبر / ۲۰ شهریور تمامی پنج کشور عضو دائم و ۱۰ کشور عضو انتخابی شورای امنیت در جلسه‌ای اضطراری به قطع‌نامه تحریم‌های جدید علیه کره شمالی رأی مثبت دادند.

این قطع‌نامه را آمریکا در واکنش به ششمین و بزرگ‌ترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی و همچنین برای کنترل برنامه موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای این کشور پیشنهاد داده بود. در نتیجه مذاکرات بین چین و روسیه و آمریکا، ایالات متحده از مسدود کردن دارایی‌های خارجی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، و درخواست اولیه برای تحریم کامل نفتی کره شمالی صرف نظر کرد. به این ترتیب با حمایت چین و روسیه تحریم‌های جدید تصویب شد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد که در جلسات مذاکرات بر سر این قطع‌نامه حضور داشت از نمایندگان چین برای همکاری با آمریکا تشکر کرد و گفت: «قطع‌نامه امروز بدون روابط قوی میان رئیس‌جمهوری [دونالد] ترامپ و رئیس‌جمهوری چین [شی جین‌پینگ] ممکن نمی‌شد.»

قطع‌نامه ۱۱ سپتامبر صنعت نساجی کره شمالی را به طور کامل تحریم می‌کند و همچنین محدودیت‌های تازه‌ای در مورد حمل‌ونقل دریایی و صادرات نفت و محصولات نفتی اعمال می‌کند. بر اساس این قطع‌نامه مجوز کار شهروندان کره شمالی در کشورهای خارجی باطل می‌شود، صادرات گاز، بنزین و دیزل کاهش می‌یابد و صادرات نفت خام به کره شمالی در سطح فعلی خود ثابت می‌ماند.

این قطع‌نامه، هشتمین مجموعه تحریم‌های شورای امینت علیه کره شمالی از سال ۲۰۰۶ است - زمانی که این کشور اولین سری آزمایش هسته‌ای را آغاز کرد. ماه گذشته هم تحریم‌های دیگری در حوزه ممنوعیت واردات زغال‌سنگ، سرب و غذاهای دریایی کره شمالی تصویب شد.

ایالات متحده و متحدانش استدلال می‌کنند که تحریم‌ها فشار را بر رژیم کره شمالی افزایش می‌دهد؛ فشاری که آمریکا معتقد است نمایندگان کیم جونگ اون را برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور به پای میز مذاکره خواهد کشاند.

نیکی هیلی در این رابطه گفت که ایالات متحده به دنبال جنگ با کره شمالی نیست و پیونگ‌یانگ هنوز «به نقطه بی‌بازگشت نرسیده است.» او در ادامه خطاب به شورای امنیت گفت: «اگر [ کره شمالی] موافقت کند که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند، می‌تواند آینده‌اش را به دست آورد. اگر [ کره شمالی] ثابت کند که می‌تواند با جهان در صلح زندگی کند، جهان هم با این کشور در صلح زندگی خواهد کرد.»

تحریم منابع درآمد ارزی کره شمالی: صنعت نساجی و نیروی کار

صادرات نساجی کره شمالی از مهم‌ترین منابع درآمد این کشور پس از صادرات زغال‌سنگ و سایر مواد معدنی مانند سرب است که ماه پیش تحریم شدند. بنا به داده‌های «آژانس تبلیغات تجاری کره» در سال ۲۰۱۶ صنعت نساجی این کشور ۷۵۲ میلیون دلار سود خالص به خزانه این کشور واریز کرده است.

درآمد ارزی دیگر کره شمالی نیروی کار شهروندان و کارگرانی است که در خارج از این کشور کار می‌کنند. قراردادها معمولاً با خود کشور کره شمالی بسته می‌شوند. بیشتر شهروندان کره شمالی که نیروی کارشان منبع درآمدهای ارزی این کشور است در چین مشغول به کار هستند.

بنا به این تحریم‌ها، صدور جواز کار جدید برای نیروی کار کره شمالی ممنوع است. همچنین کشورها متعهد می‌شوند که تاریخ پایان قراردادهای فعلی شهروندان کره شمالی را اعلام کنند.

حدود ۹۰ هزار نفر از شهروندان کره شمالی در خارج از کشورشان با قراردادهایی کار می‌کنند که منبع درآمد ارزی برای خزانه پیونگ‌یانگ هستند.

کاهش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به کره شمالی

این قطع‌نامه صادرات فرآورده‌های نفتی تصفیه‌شده شامل بنزین و دیزل را از اول اکتبر ۲۰۱۷ کاهش می‌دهد. بنا به مفاد قطع‌نامه از اول اکتبر تا دسامبر کره شمالی می‌تواند تا ۵۰۰ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی تصفیه شده وارد کند. بعد از اول ژانویه ۲۰۱۸ صادرات این فراورده‌ها به دو میلیون بشکه در سال خواهد رسید.

طبق آمار «اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا» (EIA) در حال حاضر صادرات سالیانه فرآورده‌های نفتی تصفیه‌شده به کره شمالی تقریبا ۲/۲ میلیون بشکه است. این یعنی با تحریم‌های جدید، کره شمالی با ۱۰درصد کاهش در واردات بنزین و دیزل مواجه خواهد شد.

کره شمالی بیشتر از کشور چین بنزین و دیزل وارد می‌کند که این سوخت‌ها برای بخش کشاورزی، صنایع تولیدی، حمل‌و‌نقل و حوزه نظامی این کشور مهم هستند.

چین همچنین بیشتر نفت خام کره شمالی را تامین می‌کند اما واردات نفت خام به کره قرار است در سطح فعلی خود باقی بماند. هر سال حدود چهار میلیون بشکه نفت خام از چین به کره فرستاده می‌شود.

چین، تنها متحد کره شمالی و شریک تجاری اصلی این کشور، به شدت به تحریم نفتی کامل که ایالات متحده آمریکابه دنبال آن بود، معترض بود. نمایندگان چین در شورای امنیت در این سری از مذاکرات گفتند که تحریم نفتی کامل، اقتصاد کره شمالی را به زانو در خواهد آورد.

پیش از رای شورای امنیت، وزارت خارجه کره شمالی صبح دوشنبه ۱۱ سپتامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های تازه‌ای که آمریکا علیه پیونگ‌یانگ در نظر گرفته، غیر قانونی‌ست. در این بیانیه گفته شده که اگر این تحریم‌ها به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسد، «شدیدترین عذاب»‌هایی که تاریخ تاکنون به یاد ندارد در انتظار آمریکا خواهد بود و این کشور «تاوان» پس می‌دهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.