ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح تازه آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه با حفظ برجام

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی از طرح تازه‌ آمریکا علیه نفوذ ایران در خاورمیانه پرده برداشته. آمریکا در برجام می‌ماند اما رویکرد خصمانه‌تری در پیش می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی به نقل از ۶ مقام کنونی و پیشین کاخ سفید که نام آن‌ها افشا نشده از طرح تازه‌ای برای مقابله آمریکا به گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه با قید حفظ برجام خبر داده است. بر اساس این طرح که پیش‌نویس آن به رئیس جمهور آمریکا ارائه شده، آمریکا رویکرد خصمانه‌تری با تحرکات سپاه پاسداران در خلیج فارس، سپاه قدس و شاخه‌های متعدد آن در عراق و سوریه و همینطور با حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان طرفدار ایران در عراق و سوریه در پیش می‌گیرد.

رویارویی قایق‌های سپاه با ناوهای آمریکا در خلیج فارس (عکس: آرشیو)

خبرگزاری رویترز می‌گوید این طرح به پیشنهاد جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و اچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ تهیه و جمعه گذشته در نشست شورای امنیت ملی به رئیس جمهور آمریکا ارائه شده است. دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند ممکن است تا اواخر سپتامبر سال جاری این طرح به تصویب برسد و منتشر ‌شود.

طرح مقابله با تهدیدات ایران در خاورمیانه به شکلی تهیه شده که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی خارج نشود، اما در همان حال با بهره‌گیری از حمایت متحدان و شرکای آمریکا به طرز مؤثرتری با برنامه موشکی ایران و حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در خاورمیانه مقابله کند.

مقابله با خرابکاری‌های سایبری و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی نیز در این طرح پیش‌بینی شده است.

در پیش‌نویس این طرح پیش‌بینی شده که آمریکا با سخت‌گیری بیشتری از ارسال اسلحه از طرف ایران برای حوثی‌های یمن و برای گروه‌های فلسطینی در غزه جلوگیری کند. بر اساس این طرح آمریکا می‌بایست با خشونت بیشتری در یمن وارد عمل شود. مقابله با تحرکات قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در خلیج فارس نیز بخش دیگری از این طرح است. رویترز می‌گوید اگر این طرح به تصویب برسد، ناوهای نیروی دریای آمریکایی در خلیج فارس می‌توانند با نزدیک شدن قایق‌های تندرو سپاه، هرگاه که احساس خطر کنند، بدون هشدار شلیک کنند.

رویترز می‌گوید طرح یادشده افزایش اقدامات نظامی ایالات متحده در عراق و سوریه را در برنمی‌گیرد. مشاوران امنیت ملی دونالد ترامپ اعتقاد دارند رویارویی نظامی علیه شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران در عراق و سوریه ممکن است جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) را تحت تأثیر قرار دهد.

در اکتبر سال جاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گزارش تازه‌ای درباره میزان پایبندی ایران به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌دهد. اگر ترامپ به این نتیجه برسد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده، برجام به کنگره آمریکا ارجاع داده می‌شود و کنگره هم ۶۰ روز وقت دارد آن را به بحث بگذارد. طرح مقابله با تهدیدات ایران در خاورمیانه این امکان را به وجود می‌آورد که ایالات متحده آمریکا در برجام باقی بماند، اما در همان حال با تهیدات ایران در خاورمیانه هم مقابله کند.

مقامات آمریکایی ۱۷ ژوئیه اعلام کرده بودند که به نظر آن‌ها توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت ایران از تروریسم و پیکارجویی، همدستی با دولت بشار اسد، دشمنی با اسرائیل و حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس از عوامل تضعیف برجام توسط ایران است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم به تأکید گفته بود که به گمان او ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست. آژانس انرژی اتمی اما پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Mansour

    به استفاده از نام ایران در خبرهاتون کار اشتباهیه جاهایی که امکان پذیر هست از نام جمهوری اسلامی استفاده کنید چون بین این دو مشخصن تفاوت وجود داره