ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیده‌بان حقوق بشر: عربستان و متحدانش در یمن مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر با عده‌ای از خانواده‌های آسیب‌دیده در جنگ یمن گفت‌وگو کرده و به این نتیجه رسیده که بمباران‌های یمن مصداق جنایت جنگی و ناقض حقوق بین‌المللی‌ست.

دیده‌بان حقوق بشر، عربستان سعودی و متحدانش را متهم کرده است که با بمباران یمن مرتکب جنایت جنگی شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید تنها در دو ماه گذشته در اثر بمباران‌های جنگنده‌های شکاری عربستان ۳۹ غیرنظامی که ۲۶ نفر از آن‌ها کودک بودند در یمن جان خود را از دست دادند.

یک زن یمنی با فرزندانش بر ویرانه‌های شهر صعده

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است که جنگنده‌های شکاری عربستان سعودی با پنج بمباران، چهار خانه مسکونی و یک خواربارفروشی را ویران کرده‌اند. معلوم نیست که این بمباران‌ها آگاهانه یا از روی سهو انجام شده است. در هر حال به گفته دیده‌بان حقوق بشر، در این بمباران‌ها غیرنطامیان کشته شده‌اند و قوانین بین‌المللی نیز نقض شده است.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر که سه‌شنبه ۱۲ سپتامبر منتشر شده، با اشاره به بمباران خانه‌های مسکونی آمده است:

«چنین حملاتی که آگاهانه یا غیرآگاهانه اما بدون رعایت غیرنظامیان انجام شده به معنای جنایت جنگی است.»

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بارها اتهام جنایت جنگی در یمن را رد کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند فقط مواضع حوثی‌ها را هدف بمباران‌ها قرار داده‌اند و نه غیرنظامیان یمن را.

پیش از این شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی که سه‌شنبه ۵ سپتامبر درباره جنگ داخلی یمن منتشر کرد، اعلام کرده است که در یمن در فاصله بین ژوئن ۲۰۱۶ تا اوت ۲۰۱۷ بیشترین قربانیان غیر نظامی در اثر حملات نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس آماری که شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه داده در بازه زمانی یاد شده، دست‌کم ۹۳۳ غیر نظامی در بمباران‌ها کشته شده‌اند و دست‌کم ۱۴۲۳ نفر هم مجروح شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر از جامعه جهانی خواسته است عربستان سعودی و متحدانش را تحت فشار قرار دهد تا به «کشتار کودکان» و غیرنظامیان در یمن پایان دهد.

۴ اوت سال جاری در اثر بمباران‌های نیروهای ائتلاف خانه‌ای در شهر صعده در یمن یک خانه مسکونی ویران شد. ۶ کودک سه تا ۱۲ ساله در این بمباران جان خود را از دست دادند.

۳ ژوئن سال جاری هم در بمباران شهر تعز، یک خانواده هشت نفره از جمله یک زن و کودک هشت ساله‌اش کشته شدند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید برای تهیه گزارشی از جنایت‌های جنگی عربستان سعودی و متحدانش در یمن با ۹ خانواده یمنی که در بمباران‌ها در فاصله بین ۹ ژوئن تا ۴ اوت آسیب دیده‌اند گفت‌وگو کرده است.

در سال ۲۰۱۴ شیعیان حوثی که جمهوری اسلامی ایران از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، از شهر  صعده در شمال یمن به پایتخت هجوم بردند و ‌در ائتلافی شکننده با علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن، کاخ ریاست جمهوری در صنعا را تصرف کردند و عبدالربه منصور را وادار به استعفا کردند. از آن پس عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۵ با حملات هوایی و بمباران مواضع حوثی‌ها وارد جنگ داخلی یمن شد.

سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که از آغاز جنگ داخلی یمن تاکنون دست‌کم ۱۰ هزار غیر نظامی کشته و ۴۷ هزار نفر هم مجروح شده‌اند.

در اثر این جنگ بیش از سه میلیون نفر از یمنی‌ها آواره شده‌اند و ۱۷ میلیون از جمعیت ۲۶ میلیونی یمن هم از دسترسی به غذای کافی محروم مانده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.