ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مولوی عبدالحمید: در انتخابات آینده ممکن است از اصولگرایان حمایت کنیم

امام جمعه زاهدان می‌گوید اصلاح‌طلبان وقتی در انتخابات پیروز می‌شوند مردم را فراموش می‌کنند. او پس از فرمان خامنه‌ای هیچ عذری را در پیش نبردن سیاست رفع تبعیض از اهل سنت قابل قبول نمی‌داند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان از اصلاح‌طلبان انتقاد کرده که پس از انتخابات مردمی را که به آن‌ها رأی داده‌اند فراموش می‌کنند. او می‌گوید با فرمان اخیر رهبر جمهوری اسلامی درباره اقلیت‌های مذهبی در ایران دیگر هیچ عذری در پیش نبردن سیاست رفع تبعیض از اهل سنت قابل قبول نیست.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان

مولوی عبدالحمید در گفت‌وگویی که روزنامه «شهروند» چاپ ایران در شماره روز چهارشنبه ۲۲ شهریور خود منتشر کرده نسبت به انتخاب نشدن حتی یک نفر از اهل سنت در بین وزیران دولت دوازدهم انتقاد کرده و گفته است «اهل سنت در گذشته از اصلاح‌طلبان حمایت کردند، به این امید که در جامعه تحول به‌وجود بیاید و اصلاح صورت گیرد» و انتظار آن‌ها این است که تحولی در مناطق سنی‌نشین صورت بگیرد.

او تحولات صورت‌گرفته در دولت حسن روحانی در زمینه اهل سنت را «ضعیف» عنوان کرد در حالی‌که به‌گفته او «برگ برنده» روحانی در این دوره، آرای اهل سنت بود.

او گفت: «انتظار بود که اهل سنت در کابینه حضور پیدا کنند که صورت نگرفت ولی امید است که در معاونان وزرا، استانداران و سفرا اهل سنت به کار گرفته شوند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت اگر اصلاح‌طلبان به خواسته‌ها توجه نکنند، «این خطر وجود دارد که همه ملت به سمت دیگر چرخش کنند.»

او درباره این‌که آیا ممکن است در انتخابات بعد، به سمت اصولگراها برود گفت اهل سنت وابسته به هیچ جریانی در کشور نیستند و اول فکر می‌کنند که چه کسانی به نفع کل کشور هستند و بعد این‌که چه کسی به منافع اهل سنت نزدیک است. او گفت در انتخابات اخیر هم اگر اصولگرایان قول همکاری می‌دادند، «چرخش می‌کردیم (...) الان هم حرف ما همین است و اگر بدانیم اصولگرایان برنامه‌شان خوب است، در انتخابات آینده این امکان وجود دارد که از آن‌ها حمایت کنیم.»

دیدار مولوی عبدالحمید با ابراهیم رئیسی، کاندیدای اصولگرایان در کارزار انتخابات ریاست جمهوری اخیر این گمان را برانگیخت که او به اصولگرایان نزدیک شده اما دفتر او با صدور بیانیه‌ای هرگونه شایعه‌ای در مورد حمایت مولانا عبدالحمید از رئیسی را رد کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان بخش بزرگی از ناهنجاری‌ها و مشکلات استان سیستان و بلوچستان را مربوط به فقر فرهنگی و فقر اقتصادی دانست و این دو را زاییده تبعیض حاکم بر این استان خواند و برای نمونه گفت مدیریت آموزش و پرورش استان پس از انقلاب یک بار هم به دست اهل سنت نیفتاده است.

او انتظارات در این دوره از ریاست جمهوری حسن روحانی را بیشتر دانست و با اشاره به پاسخ اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به‌نامه‌اش گفت با صدور این فرمان «راه هموارشده، زمینه بیشتر فراهم است و الان هیچ عذری قابل ‌قبول نیست.»

اشاره مولوی عبدالحمید به نامه‌ای است که او به‌تازگی خطاب به علی خامنه‌ای نوشته و از او خواسته بود فرمان دهد تا تبعیض و نابرابری نسبت به اهل سنت پایان یابد. رهبر جمهوری اسلامی هم در پاسخی که از سوی رئیس دفترش منتشر شد، خطاب به او نوشت: «همه ارکان نظام موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند.»

امام جمعه اهل سنت گفته است که مسئولان دولتی قبلاً می‌گفتند نهادها و ارگان‌های انقلابی فشار می‌آوردند که از شخصیت‌های اهل سنت استفاده نشود اما اکنون با انتشار فرمان رهبر جمهوری اسلامی «همه جامعه ایران و همه دولتمردان، همه علما از شیعه و سنی باید این فرمان را اطاعت کنند.»

مولوی عبدالحمید، در سال‌های قبل هم به تبعیض‌ها نسبت به اهل سنت اعتراض کرده بود. از جمله، او از رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود اجازه ندهد افرادی «تحت هر عنوانی» از اقامه نماز عید فطر در شهرهای بزرگ که اهل سنت در اقلیت هستند، جلوگیری کنند.

او اسفندماه سال گذشته نیز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای نسبت به احتمال وجود دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر تسریع اعدام زندانیان سنی در پرونده‌های مواد مخدر که در برخی رسانه‌ها شایعه شده بود، ابراز نگرانی کرده و خواستار «تدبیر» او در این مورد شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مریم

    اقای مولوی عبالحمید از هر کسی یا از هر گروهی حمایت کنی در اصل موضوع که همان بدبختی مردم ایران است فرقی نمیکند و کمکی به هم به پیروان سنی نمیکند.

  • دادِ بی داد

    اصل حرف جناب ملوی درست است. انتخبات ابزار دموکراسی است یعنی دموکراسی راهکار مسالمت آمیز اعمال نظر مردم بر قدرت و حکومت. هر چند دموکراسی در ایران به شدت مصنوعی، ناقص، ضعیفف ناکارآمد مضحک و نمایشی است (به واسطه اشکالات جدی در ساختار غیردموکراتیک قانون اسیسی و نظام برامده از آن)، اما دادن چک سفید امضا به حسن روحانی و باندهای اعتدالی و اصلاح طلب مدعی()؟!، عین حماقت است. جمعیت اهل تسنن که جمعتی بالای 10% و برخی مدعی اند تا 30% جمعیت ایران را تشکیل میدهند، به دلیل پراکندگی در شهرهای بزرگ، تنها راه اعمال تمام عیار حق دموکراتیکشان، تجمیع رای شان در انتخابت ریاست جمهوری است، چرا که در شهرهای اکثرا شیعه و غیر سنی نشنی آنها به ندرت میتوانند کاندیدای سنی در مجلس و شوراها بفرستند.