ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کمیسیون اروپا: فعلاً عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا منتفی است

ژان کلود یونکر در فرازی از سخنانش در پارلمان اروپا اعلام کرد که در اتحادیه اروپا قانون و موازینی حکومت می‌کند که مانع از پذیرش عضویت ترکیه است.

رئیس کمیسیون اروپا در سخنانی در پارلمان اروپا اعلام کرد که در «آینده نزدیک» امکان پذیرش عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا وجود ندارد.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا

بعد ازکودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ و پاکسازی اساتید دانشگاه‌‌ها، معلمان و کارمندان و همچنین توقیف روزنامه‌ها و بازداشت روزنامه‌نگاران در ترکیه روابط این کشور با اتحادیه اروپا تیره شده است.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا در سخنانی که چهارشنبه ۱۳ سپتامبر در پارلمان اروپا ایراد کرد با اشاره به تحولاتی که در ترکیه بعد از کودتا روی داده گفت:

«مدتی‌ست که ترکیه یک گام بسیار بزرگ از اروپا دور شده است. اتحادیه ما یک کشور واحد نیست اما قانون بر آن حکومت می‌کند و این موازین بدان معنی‌ست که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در آینده نزدیک منتفی است.»

یونکر با اشاره به جدال لفظی بین آنکارا و برلین که در جریان آن اردوغان، آلمان را به فاشیسم متهم کرده بود، از مقامات ترکیه خواست با کشورهای اروپایی برای تقویت «ارزش‌های مشترک» دو طرف همکاری کنند، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی زندانی را آزاد کنند و از فاشیست و نازی خواندن رهبران اروپایی بپرهیزند.

رئیس کمیسیون اروپا گفت:

«جای روزنامه‌نگاران در تحریریه روزنامه‌هاست که در آنجا آزادی بیان حاکم است و نه در زندان‌ها.»

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اکتبر سال جاری با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم به این اجلاس دعوت شده است.

معاملات تسلیحاتی

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان دو روز پیش اعلام کرد که به دلیل وخامت وضع حقوق بشر در ترکیه و تیره شدن روابط دو کشور صادرات سلاح از آلمان به ترکیه به تعلیق درمی‌آید. عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام آلمان گفته بود تعلیق صدور اسلحه به ترکیه، مبارزه این کشور با تروریسم را تضعیف می‌کند و اروپا  را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در همان حال ترکیه با روسیه قرارداد خرید سامانه اس ۴۰۰ را به امضاء رسانده است. اردوغان چهارشنبه ۱۳ سپتامبر درباره این قرارداد که ناتو را نگران کرده است، گفت:

«در حال حاضر ما گام‌های بزرگی برداشته‌ایم. برخی زمانی که دیدند ما توافق اس ۴۰۰ را امضا کردیم از عصبانیت دیوانه شدند. چه انتظاری داشتند آیا باید منتظر آنها می‌ماندیم؟»

به رغم این تنش‌ها، سمیل ارتم، اقتصاددان ترکیه‌ای و یکی از مشاوران رجب طیب اردوغان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز پیش‌بینی کرده که روابط ترکیه با آلمان و اتحادیه اروپا بعد از برگزاری انتحابات پارلمانی در آلمان، تا سال ۲۰۱۸ بهبود یابد.

ارتم همچنین اظهار امیدواری کرده که تا آن زمان موانع موجود برای پذیرش عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از میان برداشته شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یامین

    دیگه این شمشیر دموکلس اروپایی هم کارآمد نیست. ترکیه از وقتی فهمید اروپا هیچ قصدی برای پذیرش اون کشور در اتحادیه اش نداره راهش رو جدا کرده. مدتی که بگذره اروپایی ها باید برن التماس کنن که ترکا برگردن سر میز مذاکره.