ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست نتانیاهو از ترامپ: لغو برجام

نخست‌وزیر اسرائیل با رئیس جمهور آمریکا در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و و گفت‌وگو می‌کند. رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند مهم‌ترین موضوع این دیدار برجام است.

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از آنکه برای دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهور آمریکا در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل از بونوئوس آیرس به نیویورک سفر کند خواهان لغو توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران شد. رادیوی دولتی و سراسری اسرائیل اعلام کرده که بنیامین نتانیاهو قصد دارد در نیویورک با ترامپ درباره تعداد سانتریفوژهایی که ایران اجازه دارد بر اساس توافق برجام بعد از ۱۰ سال به کار بگیرد، گفت‌وگو کند.

نخست‌وزیر اسرائیل و همسرش در سفر به آرژانتین

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پیش از سفر به نیویورک و دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره نظر اسرائیل پیرامون توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی گفت:

«نظر اسرائیل روشن است. برجام توافق بدی‌ست. باید آن را نقض کرد. این نظر اسرائیل است.»

بر اساس برجام، ایران می‌تواند بعد از ۱۰ سال تعداد سانتریفوژهایش را از ۵.۰۶۵ سانتریفوژی که اکنون در اختیار دارد افزایش دهد و سانتریفوژهای پیشرفته‌تری را به کار بگیرد. اسرائیل اعتقاد دارد که در این‌صورت در آینده ایران به سادگی می‌تواند میزان اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش دهد و به این ترتیب به بمب اتم دست بیابد. اکنون بنیامین نتانیاهو می‌خواهد از فرصتی که بحران شبه‌جزیره کره در اختیار او قرار داده استفاده کند و در دیدار با دونالد ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک این موضوع را مطرح کند که تعداد سانتریفوژهای ایران می‌بایست در درازمدت محدود بماند، چنانکه ایران هرگز نتواند به اورانیوم غنی‌شده بیش از ۳۰۰ کیلوگرم دسترسی داشته باشد.

رادیو سراسری اسرائیل گزارش داده که نتانیاهو علاوه بر این خواهان ممنوعیت تحقیقات هسته‌ای در ایران و عدم دسترسی ایران به سانتریفوژهای پیشرفته است.

اسرائیل حزب‌الله لبنان و حماس را گروه‌های تروریستی قلمداد می‌کند. رادیو دولتی اسرائیل می‌گوید نتانیاهو می‌خواهد این پیشنهاد را هم با ترامپ در میان بگذارد که در توافق هسته‌ای می‌بایست ایران از هرگونه ارتباط با حماس و حزب‌الله لبنان منع شود.

وزارت خارجه اسرائیل و همینطور سخنگوی نتانیاهو این گزارش‌ها را تأیید نکرده‌اند. یاکوف ناگل، رئیس پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل اما در گفت‌وگو با رادیو دولتی اسرائیل گفته است:

«اینها نکات تازه‌ای نیستند. برجام اصولاً به ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را می‌دهد. اسرائیل با این مخالف است.»

در اکتبر سال جاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گزارش تازه‌ای درباره میزان پایبندی ایران به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌دهد. اگر ترامپ به این نتیجه برسد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده، برجام به کنگره آمریکا ارجاع داده می‌شود و کنگره هم ۶۰ روز وقت دارد آن را به بحث بگذارد.

در حالی که اسرائیل نگران غنی‌سازی اورانیوم در ایران است، دولت ترامپ بیشتر به نفوذ ایران در خاورمیانه نظر دارد. مقامات آمریکایی ۱۷ ژوئیه اعلام کرده بودند که به نظر آن‌ها توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت ایران از تروریسم و پیکارجویی، همدستی با دولت بشار اسد، دشمنی با اسرائیل و حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس از عوامل تضعیف برجام توسط ایران است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم به تأکید گفته بود که به گمان او ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست. آژانس انرژی اتمی اما تاکنون چندین بار و آخرین بار دو روز پیش در ۱۱ سپتامبر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کرده است.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل در سخنانی که هفته گذشته در مؤسسه «آمریکن اینترپرایز» درباره توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی ایراد کرد، اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هنوز درباره پایبندی ایران به برجام به تصمیم نرسیده. او گفت چنانچه ترامپ به این نتیجه برسد که ایران به برجام پایبند نیست، این به معنی خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران نیست، بلکه برجام به کنگره آمریکا ارجاع داده می‌شود. خبرگزاری رویترز نیز روز گذشته گزارش داده بود که آمریکا طرح تازه‌ای برای مقابله با تهدیدات ایران در خاورمیانه با قید حفظ برجام تهیه کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.