ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل خواهان پایان خشونت‌ها در میانمار شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت از دولت میانمار خواستند حکومت قانون را برقرار کند و به «پاکسازی قومی» مسلمانان پایان دهد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای از حکومت میانمار خواستند به خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهنگیا پایان دهد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل شامگاه گذشته به درخواست بریتانیا و سوئد پشت درهای بسته تشکیل جلسه دادند تا برای دومین بار درباره بحران میانمار گفت‌وگو کنند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پیش از این اجلاس وضع آورگان  مسلمان روهنگیا را «فاجعه‌بار» و «از هر نظر غیر قابل پذیرش» خواند. گوترش تأکید کرد که اکثریت بودیست میانمار در صدد پاکسازی قومی اقلیت مسلمان در این کشور است.

خشونت‌ها در میانمار با حمله روز جمعه ۲۵ اوت / ۳ شهریور شورشیان روهینگیا به ده‌ها پاسگاه پلیس آغاز شد. در پی این حملات ارتش میانمار عملیات گسترده‌ای را در ایالت راخین آغاز کرد. بر اساس آماری که سازمان ملل متحد منتشر کرده تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر از اقلیت روهینگیا از ایالت راخین آواره شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری گفت:

«از مقامات میانمار می‌خواهم عملیات نظامی علیه روهنگیا را متوقف کند، به خشونت‌ها پایان دهد، حکومت قانون را برقرار کند و به آوارگانی که در اثر خشونت‌ها از روی زمین‌هایشان کنده شده‌اند، اجازه بازگشت بدهد.»

شورای امنیت سازمان ملل هم از گزارش‌هایی که درباره خشونت علیه اقلیت مسلمان روهنگیا منتشر شده، اظهار نگرانی کرد و از دولت میانمار خواست اقدامات لازم برای پایان دادن به خشونت‌ها را انجام دهد، حکومت قانون را مجدداً در میانمار برقرار کند، از جان و مال غیر نظامیان حفاظت کند و بحران پناهجویی را حل کند.

این نخستین بیانیه‌ای‌ست که در ۹ سال گذشته در شورای امنیت سازمان ملل علیه میانمار به تصویب رسیده.

آنگ سان سوچی، رهبر میانمار و برنده جایزه صلح نوبل در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکرد. قرار است که هفته آینده او در یک سخنرانی تلویزیونی نظر خود را درباره خشونت‌های روزهای گذشته علیه اقلیت مسلمان روهنگیا بیان کند.

سازمان ملل سانگ سوچی را به خاطر نبود توانایی رهبری اخلاقی و حس نوعدوستی با توجه به ابعاد بحران محکوم کرده است.

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که تاکنون چندین بار درباره بحران میانمار با آنگ سان سوچی گفت‌وگو کرده است.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی در رسانه‌های خبری جهان منتشر شده بود که از آتش زدن عمدی روستاهای مسلمانان روهینگیا توسط ارتش میانمار و بودایی‌های متعصب استان راخین حکایت داشت. دولت میانمار اما روز گذشته، همزمان با برگزاری اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد که دست‌کم ۱۷۶ روستای مسلمان‌نشین خالی از سکنه بوده‌اند و ساکنان آنها قبل از وقوع خشونت‌ها به بنگلادش گریخته بودند.

بر اساس آماری که دولت میانمار منتشر کرده، در خشونت‌های اخیر ۴۰۰ نفر از اقلیت مسلمان روهنگیا کشته شده‌اند.

سازمان ملل گفته است در جهان هیچ اقلیت قومی به اندازه اقلیت مسلمان روهنگیا تحت آزار و تعقیب قرار ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.