ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین نظرسنجی‌ها؛ ۱۰ روز مانده به انتخابات آلمان

آخرین نظرسنجی‌ها از پیشتازی حزب دمکرات مسیحی آنگلا مرکل خبر می‌دهند با این حال میزان آراء این حزب در نوسان است. تنها ۵۷ درصد واجدان شرایط می‌دانند به کدام حزب رأی دهند.

۱۰ روز مانده به انتخابات آلمان نظرسنجی‌ها در مورد احزاب پیروز مردد نشان می‌دهند و آراء احزاب در نوسان است. احتمال ائتلاف‌ها نیز متفاوت است.

آنگلا مرکل (حزب دمکرات مسیحی) و مارتین شولتس (حزب سوسیال دمکرات) دو نامزد اصلی برای صدراعظمی آلمان

بر اساس نظرسنجی مؤسسه Infratest dimap که نتایج خود را از طریق شبکه تلویزیونی «ای.‌آر.دی» آلمان منتشر می‌کند، حزب سوسیال دمکرات نسبت به هفته گذشته یک درصد از آراء خود را از دست داده و به ۲۰ درصد رسیده است. برای حزب سوسیال دمکرات این ضعیف‌ترین نتیجه از ماه ژانویه سال جاری تاکنون است.

بر اساس این نظرسنجی، در این هفته حزب دمکرات مسیحیِ آنگلا مرکل و متحد همیشگی‌اش حزب سوسیال مسیحی ایالت بایرن بر ۳۷ درصد قبلی خود باقی مانده و سومین حزب قوی، حزب پوپولیست آلترناتیوی برای آلمان (AFD) است که با افزایش یک درصد، آراء آن به ۱۲ درصد رسیده است.

به آراء حزب دمکرات آزاد یا همان حزب لیبرال که در انتخابات قبلی موفق نشد وارد پارلمان آلمان شود، نیم درصد افزوده شده و این حزب ۹,۵ درصد را در اختیار دارد در حالی‌که حزب چپ‌ها با از دست دادن یک درصد در این هفته به ۹ درصد آراء رسیده است. حزب سبزها نیز ۱,۵ درصد آراء خود را از دست داده و شمار آراء آن به ۷,۵ درصد نزول کرده است.

اما در نظرسنجی شبکه تلویزیونی «زد.دی.اف» که به «پولیت‌بارومتر» یا نظرسنجی سیاسی مشهور است وضعیت فرق دارد. در این نظرسنجی حزب دمکرات مسیحی و متحدش حزب سوسیال مسیحی ایالت بایرن آراء خود را در این هفته از دست داده‌اند با این حال همچنان قوی‌ترین قدرت سیاسی باقی مانده‌اند. این دو حزب با هم دو درصد از آراء خود را از دست داده و در حال حاضر ۳۶ درصد آراء را دارند در حالی‌که در آغاز ماه اوت آن‌ها ۴۰ درصد آراء را در اختیار داشتند. حزب سوسیال دمکرات با افزودن یک درصد به آراء خود به ۲۳ درصد آراء در این هفته دست یافته است.

در این نظرسنجی دو حزب دمکرات آزاد (لیبرال) و آلترناتیوی برای آلمان در جایگاه سوم قرار دارند. این احزاب هر کدام یک درصد با آراء‌شان افزوده شده و به ۱۰ درصد آرا رسیده‌اند.

حزب چپ‌ها ۹ درصد و در پی آن حزب سبزها ۸ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این نظرسنجی، در کنار ائتلاف بزرگ (ائتلاف احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات)، اکثریت آرا برای ائتلاف دمکرات مسیحی با دو حزب سبزها و دمکرات آزاد نیز فراهم است.

این مؤسسه تحقیقاتی مستقر در شهر مانهایم برای نظرسنجی خود از ۱۲ سپتامبر تا ۱۴ سپتامبر به شکل اتفاقی از طریق تلفن نظر یک‌هزار و ۳۸۳ نفر از واجدان شرایط شرکت در انتخاب را دریافت کرده است.

در نظرسنجی شبکه تلویزیونی «ای.‌آر.دی» نظرات طرفداران حزب سوسیال دمکرات و دمکرات مسیحی درباره ائتلاف‌های احتمالی آینده متفاوت و دسته‌بندی شده هستند.

در مورد دو ائتلافی که در بالا ذکر شد ۴۵ درصد طرفداران حزب دمکرات مسیحی و متحدش حزب سوسیال مسیحی ایالت بایرن موافق ادامه یک ائتلاف بزرگ دیگر با حزب سوسیال دمکرات هستند در حالی‌که ۴۶ درصد آن‌ها با ائتلاف با دو حزب سبزها و دمکراتِ آزاد موافقند.

در میان طرفداران حزب سوسیال دمکرات اکثریت شکننده‌ی ۵۰ درصدی با ائتلاف بزرگ موافقند و ۴۶ درصد با آن مخالف.

در صورت انتخاب مستقیم صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل از حزب دمکرات مسیحی ۵۱ درصد را در اختیار دارد که نسبت به هفته گذشته سه درصد از دست داده است.

رقیب مرکل، مارتین شولتس، از حزب سوسیال دمکرات و رئیس پیشین پارلمان اروپا با از دست دادن یک درصد آرا نسبت به هفته گذشته ۲۵ درصد آرا را دارد.

با این حال بر اساس این نظرسنجی‌ها تنها برای ۵۷ درصد واجدان شرایط شرکت در انتخابات روشن است که به چه کسی رأی خواهند داد.

انتخابات پارلمانی آلمان روز یکشنبه ۲۴ سپتامبر / ۲ مهر برگزار خواهد شد و ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از حق رأی برخوردارند. ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط زن هستند و ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مرد.

پارلمان آلمان (بوندستاگ) ۵۹۸ نماینده دارد که سرنوشت ۲۹۹ کرسی به‌شکل مستقیم با رأی نخست به نمایندگان حوزه‌های انتخابی تعیین می‌شود و ۲۹۹ نماینده نیز با رأی دوم به احزاب تعیین می‌شوند.

هر حزب برای ورود به پارلمان به دست‌کم پنج درصد رأی دوم مردم، یعنی رأی مستقیم به احزاب نیاز دارد.

حزب آلترناتیوی برای آلمان که مخالف سیاست مهاجرپذیری است خیز برداشته تا برای نخستین بار وارد بوندستاگ شود.

حزب دمکرات آزاد نیز که در دور قبلی انتخابات موفق به کسب پنج درصد آرا نشده بود امیدوار است که این دور بتواند بار دیگر وارد بوندستاگ شود. همه نظرسنجی‌ها حاکی از آنند که این دو حزب در این دور موفق خواهند بود.

در انتخابات آلمان، نامزد اصلی آن حزبی که بیشترین آرا را به‌دست آورده به‌عنوان صدراعظم انتخاب می‌شود. در سه دوره قبلی، حزب دمکرات مسیحی اکثریت آرا را به دست آورده بود در نتیجه آنگلا مرکل، نامزد اصلی آن، به‌عنوان صدراعظم انتخاب شد.

صدراعظمی در آلمان محدودیت زمانی ندارد و یک نفر می‌تواند چند دوره به‌طور متوالی این مقام را به‌دست آورد. تا کنون هیچ صدراعظمی در آلمان بیش از ۱۶ سال در رأس قدرت نبوده است. در صورت پیروزی مرکل زمامداری او به ۱۶ سال خواهد رسید.

در انتخابات پارلمانی دوره پیشین آلمان میزان مشارکت ۷۱.۵ درصد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.