ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهدید ترکیه به اعمال تحریم علیه کردستان عراق

نخست‌وزیر ترکیه نسبت به احتمال اعمال تحریم‌ علیه اقلیم کردستان عراق در صورت برگزاری همه‌پرسی هشدار داد. آنکارا قبلاً گفته بود قصدی برای تحریم اقتصادی علیه اقلیم ندارد.

پارلمان اقلیم کردستان عراق برگزاری همه‌پرسی در ۲۵ سپتامبر را تصویب کرده است. همزمان فشارها نیز بر حکومت اقلیم برای تعلیق همه‌پرسی افزایش یافته. در آنکارا نخست‌وزیر ترکیه از تحریم سخن گفته و رئیس‌جمهوری این کشور نیز همه‌پرسی را یک اشتباه توصیف کرده است.

داود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق

بن علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه جمعه ۱۵ سپتامبر/ ۲۴ شهریور در آنکارا نسبت به احتمال اعمال تحریم‌ علیه اقلیم کردستان عراق در صورت برگزاری همه‌پرسی هشدار داد.

او گفت که «۱۰ روز [تا همه‌پرسی] باقی مانده. من می‌خواهم درخواست دوستانه‌مان از مسعود بارزانی را تکرار کنم: تا زمان باقی مانده، این اشتباه را تصحیح کن.» به گفته نخست‌وزیر ترکیه، آنکارا همه‌پرسی استقلال در ۲۵ سپتامبر را «اشتباهی بزرگ» می‌داند.

ییلدریم در ادامه نیز تهدید کرد که «ما نمی‌خواهیم تحریم اعمال کنیم. اما اگر به آن نقطه برسیم، همین حالا ترکیه گام‌هایی را در این راستا از پیش آماده کرده است.»

پارلمان اقلیم کردستان دیروز در غیاب حزب گوران، دومین حزب بزرگ آن به برگزاری همه‌پرسی استقلال در ۲۵ سپتامبر آری گفت.

    ترکیه پیش از این گفته بود که به دنبال تحریم کردستان عراق نیست.

    مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان اول شهریور با داوود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرد. چاووش‌اوغلو در آن دیدار اطمینان داده بود که ترکیه قصد تحریم اقتصادی کردستان عراق را ندارد؛ اگرچه در عین حال تأکید کرده بود که «انتظارات ما از اربیل مشخص است: لغو همه‌پرسی استقلال کردستان به خاطر آینده کردها در عراق متحد و یکپارچه.»

      رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز جمعه‌شب در یک برنامه تلویزیونی بار دیگر بر موضع مخالفت با همه‌پرسی تأکید کرد.

      او گفت که سخنان مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان درباره لزوم همه‌پرسی اشتباه است و تأکید کرد که «بارزانی از حساسیت ترکیه نسبت به همه‌پرسی آگاه است.»

      اردوغان از برگزاری جلسه شورای عالی امنیت ملی ترکیه راجع به همه‌پرسی خبر داد.

      تا کنون مقام‌های اقلیم کردستان عراق بارها گفته‌اند که تاریخ همه‌پرسی استقلال این منطقه بدون تغییر در ۲۵ سپتامبر برگزار می‌شود.

      حکومت کردستان عراق به رهبری حزب دموکرات (ک د پ) یکی از متحدان استراتژیک آنکارا محسوب می‌شود.

      حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) از چند دهه پیش در حال مبارزه با دولت مرکزی در آنکارا برای دست‌یابی به خودآیینی و حقوق مساوی برای کردها است. روابط آنکارا و اربیل بخشی از راهکارهای مبارزه ترکیه با پ ک ک محسوب می‌شود.

      اردوغان همچنین از سفر قریب‌الوقوع خود به ایران برای شرکت در یک نشست استراتژیک خبر داد. این نشست چهارم اکتبر، پس از برگزاری احتمالی همه‌پرسی کردستان برگزار خواهد شد.

      در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.