ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطر درگیری بین ارتش سوریه و نیروهای کرد در دیرالزور

کردها به ارتش سوریه هشدار دادند که در دیرالزور به شرق فرات نرود. دمشق اما گفته که هدفش بازپس‌گیری «تمام سوریه» است و در این راه با نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا هم می‌جنگد.

تنش میان نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها و نیروهای وفادار بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دمشق بر سر کنترل بر شرق سوریه بالا گرفته است. مقام‌های ارشد هر دو سو یکدیگر را تهدید نظامی‌ کرده‌اند.

داعش شهرهای مهم‌اش در دیرالزور را سال گذشته از دست داد اما هنوز حضورش را در شرق رود فرات حفظ کرده

احمد ابوخوله یکی از فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه جمعه، ۱۵ سپتامبر به خبرگزاری «رویترز» گفت که آنها به نیروهای وفادار به بشار اسد اجازه نمی‌دهند تا از رودخانه فرات عبور کنند.

نیروهای دموکراتیک (قوات سوریا الدیمقراطیه یا ق.س.د) ائتلافی از نیروهای کرد و عرب به رهبری «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) است. ی‌پ‌گ شاخه نظامی حزب چپ‌گرایان کرد با نام حزب اتحاد دموکراتیک است. این گروه کنترل بخش‌های عمدتاً کردنشین در شمال سوریه را در دست دارد.

آنها شنبه ۹ سپتامبر، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که عملیات این گروه با پشتیبانی آمریکا علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) در دیرالزور آغاز شده است. آنها از سوی شرقی رود فرات در استان دیرالزور پیشروی کرده‌اند.

همزمان ارتش سوریه همراه با حزب‌الله لبنان و دیگر شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران نیز تحت پشتیبانی روسیه در جهت یکسانی در حال پیشروی بوده‌اند.

ابوخوله فرماندهی شورای نظامی دیرالزور، وابسته به این نیروها به نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران هشدار داده است که از ریختن گلوله و آتش بر طرف شرقی رودخانه فرات پرهیز کنند. به ادعای او، این اتفاق در روزهای گذشته رخ داده است.

ابوخوله گفته که «ما اکنون تا کرانه شرقی رود فرات ۳ کیلومتر فاصله داریم. وقتی نیروهایمان به آن منطقه برسند، هر گلوله‌ای که به آنجا شلیک شود، اعلام حمله به شورای نظامی دیرالزور تلقی خواهد شد.»

او توضیح داد که «به روسیه و رژیم اسد گفته‌ایم که به سمت کرانه فرات می‌آییم و خودشان می‌توانند پیشروی نیروهایمان به آنجا را ببینند.»

    واکنش دمشق: با همه نیروها می‌جنگیم

    ابوخوله گفته که نیروهای دموکراتیک سوریه اجازه عبور نیروهای وفادار به اسد از رودخانه فرات را نخواهند داد. اما ماریا زاکاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه مدعی است ارتش سوریه پیش از این از رودخانه فرات عبور کرده است.

    زاکاروا توضیح داد که «حومه‌های پایتخت دیرالزور آزادسازی شده‌اند. واحدهای پیشرفته با موفقیت از فرات عبور کرده‌اند و مواضعی را در شرق این رودخانه در اختیار گرفته‌اند.» او به محل دقیق این مواضع اشاره‌ای نکرد.

    همزمان بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه نیز جمعه در گفت‌و‌گو با «المنار» گفت که دمشق برای «بازپس‌گیری تمام سوریه» با تمام نیروها، حتی نیروهای مورد حمایت آمریکا نیز خواهد جنگید.

    شعبان توضیح داد که «نمی‌گویم این اتفاق همین فردا رخ خواهد داد...اما این هدف استراتژیک ما است.»

    او ادعا کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه در روزهای اخیر در مناطق متعددی «بدون هیچ گونه درگیری» جایگزین داعش شده‌اند.

    شعبان همچنین تأکید کرد که دمشق تا «آزادسازی آخرین نقطه از سوریه دست از مبارزه نخواهد کشید».

    به گفته مشاور رسانه‌ای بشار اسد، دولت این کشور اجازه نخواهد داد که روسیه و آمریکا سرنوشت آینده روسیه را رقم بزنند.

    چندی پیش بشار اسد به علی خامنه‌ای، رهبر ایران نامه‌ای نوشت و در آن به خاطر شکست محاصره شهر دیرالزور، به او تبریک گفت.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • farid

      لیبرمن حکومت ایران را «منشا و منبع اصلی ترور» توصیف کرده است. وی مدعی شد که «هر نوع ترور اسلامگرا از سوی تهران حمایت می‌شود؛ هم ترور سنی؛ هم گروه‌های تروریستی در یمن و حتی القاعده؛ زیرا ما همکاری میان القاعده و سپاه پاسداران ایران را می‌شناسیم». لیبرمن، سپاه پاسداران را «شیطانی‌ترین و خطرناک‌ترین» گروه تروریستی، و قاسم سلیمانی را «موتور برنامه‌ریز تمامی انواع ترور اسلامی» لقب داد. وزیر دفاع اسرائیل در قیاس میان داعش با جمهوری اسلامی ایران گفت، درست است که داعش و دولت اسلامی آنها اینجا و آنجا و حتی در فیلیپین ظاهر شدند اما کارهای تروریستی ایران است که بر اساس برنامه‌ریزی دور و دراز و همه‌جانبه انجام می‌شود. لیبرمن در ادامه گفت: «همان‌گونه که ترور چپ رادیکالی با از بین رفتن اتحاد شوروی ناپدید شد، تا زمانی که حکومت تهران و ایدئولوژی خمینی وجود داشته باشد، این ترور هم ادامه خواهد داشت». وزیر دفاع اسرائیل مدعی شد که «حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی بدون حمایت ایران نمی‌توانستند وجود داشته باشند». وی همچنین گفت: «حوثی‌ها بدون ایران نمی‌توانستند در یمن بجنگند و حکومت اسد نیز نمی‌توانست بدون ایران به بقای خود ادامه دهد